En toen was er wind.

15 oktober 2013 - Sitges, Spanje

Windguru liet gisteren zien dat vanaf een uur of elf de wind zou gaan aantrekken. Toen we opstonden en een ontbijtje gingen halen hing de windzak bijna slap naar beneden dus zag het er nog niet hoopvol uit. Maar de voorspelling was juist en tegen elf uur kwam er wind opzetten. Onze opstapper Peter was ondertussen ook gearriveerd dus konden we de genua uit het vooronder halen en deze ophijsen, trossen los en gaan.

Buiten komend stond er al een heerlijk windje. Grootzeil op, genua uit en al gauw gaan zitten we tussen de 5 en 6 knopen SOG (speed over ground). Het is nog behoorlijk bewolkt maar de zon probeert er doorheen te komen. Na een goed uur zeilen trekt de wind nog meer aan en tikken we zelfs de 7 knopen aan. De zon komt door en het is in een woord 'genieten' aan boord. Ik ben helemaal in mijn hum, ik geniet van de gezelligheid, zon en zeilen, wat wil een mens nog meer. Ik prijs mezelf een gelukkig mens. Tegen het einde van de zeilmiddag halen we zelfs bij vlagen 8 knopen snelheid. Maar aan alle pret komt een eind dus manoeuvreren we weer de haven in. De boot weer wordt goed vastgelegd aan de landvasten en ankerlijnen, nog even douchen en dan is het tijd om te gaan.

Onderweg naar de luchthaven eten we nog bij Torres en om 8 uur zitten we moe maar voldaan in het vliegtuig huiswaarts. Ton komt ons ophalen van Schiphol en ik wordt keurig bij mijn auto afgezet die in Sassenheim geparkeerd staat. Het waren 3 gezellige dagen maar het voelt als een week.

Nu is het tijd om een beetje te acclimatiseren en volgende week vrijdag ga ik er weer van tussen en staat Nepal op het programma. Tot het volgende reisverslag!!