Een ander Zuid Afrika

29 december 2023 - Kaapstad, Zuid-Afrika

19/12

Het is een heldere en zonnige ochtend. We rijden als eerste naar East Head Viewpoint om mooi zicht te hebben op de zee en de ingang van de lagune. Daarna naar Buffelbaai voor een paar uurtjes strand waar Floor in de verte nog wat dolfijnen heeft gespot. Toen het weer volledig ging betrekken hebben we nog een lunch gepakt en zijn we naar Oudtshoorn gereden, een rit van 134 km. Oudtshoorn ligt in het gebied Little Karoo wat ingeklemd ligt tussen de Swartberg en het Outeniquagebergte. We moeten de Outeniquapas over waar het mistig en regenachtig was. Eenmaal de pas over verandert tevens de omgeving van fris groen naar half savanne half woestijn. Oudtshoorn is vernoemd naar Pieter van Reede van Oudtshoorn.

We overnachten bij Stonebreaker Country Lodge, een prachtige locatie gerund door een jong stel die het net voor Covid hadden gekocht. Die periode hebben ze aangegrepen om de tuin mooi te maken en de accommodaties op te knappen. Het ziet er prachtig uit allemaal.

We eten bij de ‘Oude Meul’ een watermolen van ca 150 jaar oud.

20/12

Vandaag rijden we 409 km naar onze een na laatste stop van deze reis, Stellenbosch. We rijden door een compleet ander Afrika dan we tot nu toe gezien hebben. Nagenoeg de hele rit is een woestijnachtig landschap met grillige bergen. In de USA hebben ze route 66 maar hier hebben ze route 62, wat een genot om op deze weg te rijden.

Het is een enorm verschil tussen de Oost- en Westkaap. In de Westkaap kom je naar verhouding veel meer blanke Zuid Afrikanen tegen, dit is absoluut het rijkere deel van Zuid Afrika. Dit merk je aan de wegen, huizen, netheid in de dorpen/steden en soorten restaurants. Het eten is overigens (spot)goedkoop en zo ook de wijn. Deze laten we ons dan ook goed smaken tijdens het eten.

Het is een lange rit naar Stellenbosch. We checken in bij Evergreen Lodge, een mooi landhuis dicht bij het centrum. We hebben nagenoeg de hele middag nog de tijd gehad om door het dorp te slenteren en even bij het zwembad te vertoeven. Het centrum van Stellenbosch bestaat uit een aantal straatjes met restaurants, drinkgelegenheden en winkels, het oogt allemaal heel gemoedelijk en gezellig.

Morgen nog een korte rit van 52 km en dan zijn we op onze eindbestemming Kaapstad.

21/12

In plaats van direct door te rijden naar Floreal House, onze laatste overnachtingsplek, doen we eerst een rondje Kaap. Via de R310 (Baden Powell Drive) en de M4 rijden we langs de Oostzijde naar Boulders Beach pinguïn kolonie. Schattig al die kleine pinguïns. Sommige broeden nog eieren uit en je ziet ook veel van die pluizige jongen. We vervolgen onze weg langs de mooie kustroute en vele drukke badplaatsen. Het is net zo druk als aan de Côte d’Azur in het hoogseizoen.

Volgende stop is Kaap de Goede Hoop National Park. Een mooi uitgestrekt gebied waar je verschillende stops kunt maken en kunt wandelen. De Kaap bestaat uit Punt Kaap (Cape Point) en Kaap de Goede Hoop (Cape of Good Hoop), het meest zuid westelijke punt van het Afrikaanse Continent.

Punt Kaap is een stevige stukje omhoog lopen maar voor de minder valide of wat luiere personen is er ook een treintje die omhoog gaat. Vanaf hier heb je mooi zicht over de kustlijn en ook op Kaap de Goede Hoop.

Het is hoogseizoen dus we zijn niet de enige, het parkeerterrein staat vol met bussen maar door de uitgestrektheid van het gebied heb je hier niet veel hinder van. Je kunt overigens nog een aardig stuk verder wandelen op de Kaap punt.

We laten de kaap achter ons en rijden via de de M65 langs de westzijde verder. We passeren Kommetje met de vuurtoren genaamd Slangkop en vervolgens via de M6 richting Noordhoek. Vanaf hier pakken we Chapman’s Peak Drive op, een van de mooiste autoroutes ter wereld. De Chapman's Peak Drive slingert tussen de woeste golven van de westkust en de enorme uitlopers van de Tafelberg door. De Chapman's Peak Drive is maar vijftien kilometer lang en toegankelijk via een tolhuisje. Na een kleine kilometer door het bos kom je uit bij de ruige kust. Donkerblauwe golven, kolossale klippen en groene bergen nemen het tegen elkaar op. De uitzichten zijn fenomenaal en het witte strand van Noordhoek doet je verblinden.

Uiteindelijk komen we aan bij Floreal House, een prachtig oud Engels landhuis gelegen onder aan de Tafelberg, hier hebben we een riante kamer. Na ons geïnstalleerd te hebben  gaan we te voet naar de Waterfront, het drukste en meest toeristische deel van Kaapstad volgens mij. Hier vind je naast internationaal bekende winkels ook een traditionele ambachtmarkt, kunstwinkels en galerieën en kraampjes waar lokale gerechten verkocht worden. Je kunt hier eten in een van de vele restaurants met uitzicht op de haven, live muziek luisteren in de verschillende cafés. Er zijn  boten en catamarans die excursies door de haven maken of naar eilanden en stranden in de omgeving varen. Het Robbeneiland ligt hier overigens ook vlakbij.

Zelfs een helikoptervlucht behoort tot de mogelijkheden.

Door het donker terug lopen is geen optie dus pakken we een Uber taxi.

22/12

Met een Uber naar de start van de cabinelift voor de Tafelberg. We zijn vroeg dus hoeven we niet lang te wachten. We hadden natuurlijk ook omhoog kunnen lopen maar we hebben maar 2 dagen voor Kaapstad en die willen we volledig benutten.

De Tafelberg is naast plat ook behoorlijk groot. Je kunt hier nog best ver over heenlopen. Het is kraakhelder weer en we hebben een magnifiek uitzicht over Kaapstad, de Kaap en Robbeneiland. Naast uitzicht heeft de Tafelberg ook mooie bloemen die daar groeien.

We gaan verder met de toerist uithangen en hebben twee kaarten gekocht voor de Hop on Hop off bus, zo kunnen we de stad in ons opnemen. Zo lopen en rijden we hele  de hele stad rond en doen ons tegoed aan een drankje en Zuid Afrikaanse maaltijd.

23/12

Vandaag een dagje noodgedwongen bij het zwembad vertoeft (virusje). Vannacht de terugvlucht naar Amsterdam.

Bij het schrijven van dit laatste verslagdeel zitten de kerstdagen er alweer op en zijn de oliebollen gebakken. En zo is thuis ook altijd weer fijn.

We hebben een prachtige gevarieerde vakantie gehad met veel indrukken en dieren.

1. Camilla Bruijn:
    30 december 2023
    Weer een mooi verslag van een mooie reis met veel herinneringen. Tot gauw.
  2. Sylvia van der Bovenkamp:
    30 december 2023
    Prachtig
  3. Monique Balkema:
    31 december 2023
    Dankjewel dat we weer mee mochten reizen. Blijft heerlijk leesvoer.