What a beautiful day!!

3 november 2013 - Manang, Nepal

Het was bar koud vanochtend, het heeft gevroren. Wat was ik blij met mijn extra dekbed. Dik ingepakt, thermo, shirt korte mouw, fleece, jas en handschoenen vertrekken we exact om 8 uur naar Manang. Er is een keuze uit twee routes, er loopt een route door het lage gebied of door het hoge gebied. Die door het hoge gebied is zwaarder en ca 6 uur lopen. Op een wandelaar na lopen we allemaal de hoge route. En wat een waanzinnig mooie route is dit. De uitzichten op de bergketens zijn overweldigend, de natuur gevarieerd en prachtig. De stijging is fors, we stijgen van 3200 meter naar 3670. Het ademen wordt al wat zwaarder tijdens het stijgen, het is een kwestie van gedoseerd lopen. Na 2 uur klimmen komen we bij onze theestop, even een half uur pauze en met het gezicht in de zon. De volgende 2 uur bestaat uit klimmen, dalen en klimmen. We lopen door een kloof en de wind trekt behoorlijk aan. Het is constant variëren van kleding, zo loop je in je shirt met korte mouw en zo heb je weer een thermo en fleece aan wat een bocht verder allemaal weer uit kan omdat het dan weer te warm wordt. Tijdens de loop hoor ik achter me " ik wil je niet ontmoedigen hoor maar achter je loopt er een op slippers, met een gat er in" haha, wordt ik ingehaald door een drager. Wanneer we op het hoogste punt van deze route zijn aangekomen klim ik op een rots en moet natuurlijk gefotografeerd worden. De lunchstop is op een erg winderige plek maar uiteindelijk vind ik een windvrij plekje en lig heerlijk met m'n gezicht in de zon. Het is druk bij de eetplek dus het duurt even voordat we ons eten krijgen. Ook nu krijg ik het niet op. Direct na het eten gaan we weer op pad want we willen voor donker binnen zijn en hebben nog 2 uur te gaan. De zon zakt in no time achter de berg en dat is dan ook direct het moment om de jas weer aan te trekken want het koelt direct af.

Eenmaal aangekomen in Manang (3542 meter) valt de accommodatie voor velen een beetje tegen. We zijn nu best wel wat primitiefs gewend dus ik zie het probleem niet zo maar omdat we morgen een rustdag hadden een aantal toch een andere voorstelling en iets meer comfort (WiFi bijvoorbeeld en 24 uur warme douche) gewenst. Ik denk dat het elders niet veel beter zal zijn. Het is niet anders we zullen het er mee moeten doen. Dit is overigens de laatste plek waar we nog een warme douche kunnen krijgen, tot na de Thorung La Pass is er alleen koud beschikbaar en met nachtelijke temperaturen van onder nul is dit niet echt iets waar je naar uitkijkt. Dat wordt dus ongegeneerd stinken.
Ben bang dat het vannacht ook koud gaat zijn en hier zijn geen dekbedden of dekens beschikbaar dus dat wordt slapen in een legging en een thermoshirt.
Morgen rustdag, nog geen idee hoe ik die ga vullen.

Wandeltijd 6 uur. Hoogteverschil vandaag 540 meter met lopen en uiteindelijk met een verschil van 342 geëindigd.