klimgeit

2 november 2013 - Gandaki, Nepal

Vaste ochtendritueel, 6.15 op, 7 tas klaar voor de dragers en wij thee, koffie en ontbijt. Klokslag 8 uur vertrokken vanuit Chame (2670 meter). De route naar de theestop is indrukwekkend. We lopen langs de rechterzijde van de rivier Marsyangdi Nadi in oost-noordoostelijke richting over een, helaas, weg in aanleg. De rotsformaties hangen soms over het pad heen en de afgrond naar de rivier is duizelingwekkend. Komt toch wel eens voor dat iemand tijdens het foto's nemen één stapje teveel naar achteren doet, je bent daarna kansloos! De weg gaat geleidelijk over in een dennenbos, hier hebben de bomen nog een heerlijke dennengeur. De route gaat Nepalees plat omhoog en ik heb lekker het tempo er in en loop lekker. Na een korte klim omhoog krijg ik al weer een nieuwe bijnaam van de Katwijkse boys en wel 'klimgeit'. Na een aantal dagen grote stukken over de hoofdweg te hebben gelopen en er jeeps passeren houdt dat bij Chame voor de jeeps op. Nu zijn het incidenteel brommers en zien we verrassend veel wandelaars. Na 2 uur lopen komen we bij de theestop in Bhratang (2850 meter) en daar is het dan ook druk, gelukkig gaat er net een groep weg en komt er een tafel voor ons vrij. Een half uur later gaan we weer op pad. De weg blijft gestaag omhoog lopen en is prima te bewandelen. Het uitzicht wisselt weer van dennenbos tot enorme rotsformaties met bovenop sneeuw.

De lunch is in Dhikur Pokhari (3060 meter). Na de lunch is het nog een goed uur lopen naar Lower Pisang (3200 meter) waar we verblijven in de ecolodge. Hier staan kleine huisjes voor 2 personen en er liggen dekbedden op bed!! Vannacht ga ik het niet koud hebbe net zoals afgelopen nacht. Het eerste wat ik ging doen was douchen want daar was het gisteren al te laat voor. Met de groep bezoeken we nog de boeddhistische Grompa (tempel) in Upper Pisang (3300 meter), een flinke klim omhoog.
De potkachel brand lekker in de lodge en hopelijk wordt het spoedig warmer. Wat temperatuur betreft gaan we nog een paar forse dagen krijgen, vandaag liep ik al in thermo, hardloopshirt en fleece. Later op de dag kwamen daar toch handschoenen bij en naar Upper Pisang ook nog de winterjas. Vanuit hier hebben we prachtig uitzicht op de Annapurna 2 (7937 meter) en op het dorp.
Het eten is hier zeer koolhydratenrijk en voedzaam, de borden zijn flink gevuld. Ik krijg het niet allemaal meer op, heb het gevoel dat mijn lijf het eten van 2 dagen geleden nog aan het verteren is. Als ik zie wat sommige wegstouwen dan snap ik niet dat ze nog zo slank zijn, ik zou tonnetje rond worden. Wat staat er zoal op het menu: veg fried rice, veg fried macaroni, dal bat, spaghetti met tomaat (soms ook kaassaus), macaroni met kaas, veg fried patato en veg curry rice. Alles is vegetarisch, vlees wordt afgeraden.

Wandeltijd 4 uur en 15 minuten. Afgelegd hoogteverschil 530 meter met nog een uitloperetje van 100.