Wel niet, wel niet

28 mei 2023 - Salisbury, Verenigd Koninkrijk

Het plan om naar Zuid Engeland te gaan was een wel niet dingetje. Van de weersverwachtingen kregen we nog geen warm gevoel. Om nou ‘s-avonds met 8 graden bij je caravan te zitten zagen we niet zo zitten. Het alternatieve plan zou zijn; Normandië, Noord Spanje tot aan Salamanca en dan via Porto weer omhoog. Of toch naar Istrië.
Maar eigenlijk is het nog niet top, we beslissen een dag voor vertrek wel wat we doen.
Het wonder geschied dat de weersomstandigheden in Engeland er ineens voor de komende periode heel goed uitzien. We besluiten ons initiële plan door te zetten en het wordt dus Zuid Engeland!!

Woensdag 24 mei vertrekken we rond 10 uur in de ochtend richting Calais. Camping  des Noires Mottes in Sangatte wordt onze eerste overnachtings plek.
Via internet boeken we een overtocht naar Dover voor de volgende ochtend om 09.00 uur.
Sangatte is een kleine badplaats alwaar niet veel te beleven valt maar is een mooie uitvalsbasis voor de ferry naar Dover.

Do 25 mei

De hele inscheping procedure verloopt heel soepel en 2 uur later rijden we de ferry af op weg naar Salisbury.
Het is wel van belang om alert te blijven want links rijden en linksom rotondes nemen vereist wel enige aandacht.

Rond de klok van 14.00 uur komen we aan bij Coombe Touring Caravan Park alwaar we geluk hebben dat er een annulering was waardoor we een plek hebben. Het blijkt bank holiday te zijn, de scholen hebben een week vrij ivm Pinksteren dus het wordt druk de komende dagen.

We hebben een zeer riante plek met een prachtig uitzicht over de groene heuvels.
We hebben nog lekker tijd genoeg om nog naar Salisbury te fietsen, ca 5-6 km. Nu is fietsen hier best een uitdaging, zowieso al links fietsen maar ze rijden hier als malloten best hard op de smalle wegen. We pakken de stoep waar het kan, gelukkig is de stoep voor wandelaars en fietsers. Het is prachtig zonnig weer en we strijken neer bij The Bishops Mill voor een drankje.

vr 26 mei

Vanuit Barford St. Martin een wandeling gemaakt over Heath Hill, Hadden Hill en Grovely Wood. De eerste 14 km zitten er alweer op. Op de terugweg boodschappen bij de LIDL zodat we de pinksterdagen vooruit kunnen.
De rest van de dag lekker in het zonnetje gezeten. Rond 21.00 uur wordt het te fris om buiten te zitten en zitten we in de caravan wat ook prima is.

Za 27 mei

Een fietstocht naar Stonehenge, het is even zoeken naar de juiste route maar uiteindelijk zitten we op track en fietsen langs river Avon via de dorpen Lower -, Middle - en Upper woodford richting Amesbury en dan naar Stonehenge. De weg naar Stonehenge de A303 lijkt wel de route naar Zandvoort op een zonnige dag, een grote file. Met het fietsje lekker er langs☺️ Voor Stonehenge moet je entree betalen en dan kun je via een afgezette cirkel eromheen lopen, echter naast die cirkel loopt een pad en zie je de Stonehenge op dezelfde afstand en net zo goed. Echt onzinnig om dan entree te betalen. Op de terugweg is de route tot Upper Woodford hetzelfde maar daarna steken we de rivier over en volgen route 45 richting Salisbury. Het is werkelijk een prachtige en gevarieerde fietstocht.
In Salisbury is het markt en gezellig druk. Na een cappuccino en een soort van gebakje fietsen we terug naar de camping.
De camping ligt naast een horse racetrack en vandaag zijn er paardenraces. De eerste race start om 16.35. We fietsen een stukje langs de racetrack alwaar we een goed zicht hebben. Alle lui zijn zo vriendelijk hier in Engeland, je vraagt iets over paardenraces en je krijgt zeer uitgebreid antwoord. We schieten wat foto’s en gaan lekker weer in de zon zitten op de camping. In de avond worden we getrakteerd op muziek vanuit de racetrack maar dat is keurig op het geplande tijdstip afgelopen.

Zo 28 mei

Vandaag weer een fietstocht en deze keer naar The New Forest, een op sommige momenten een pittig fietstochtje van 65 km door een prachtig uitgestrekt natuurgebied wat een kruising lijkt tussen Veluwse heide en duin. Onderweg een aanvullende lunch maar de Engelse keuken is niet top maar je hebt brandstof nodig om geen hongerklop te krijgen.
Wederom een mooie gevarieerde rit.

Morgen met de auto op pad.

1. Camilla Bruijn:
    29 mei 2023
    Heerlijk weer een reis verhaal. Tevens kan ik nu Ron misschien enthousiast maken om ook eindelijk me trip door Engeland te kunnen plannen.