Boven verwachting mooi Engeland

12 juni 2023 - Saint Mawes, Verenigd Koninkrijk

29 mei

Toeristisch rondje naar Shaftesbury schuinste straatje van Engeland waar  regelmatig films worden opgenomen. Hier komen we een groepje mannen tegen met specifieke kledij van donkergroene kniebroek met daaraan groene en rode stroken lint met belletjes, gele kousen, witte blouse, kruislings een sjerp in de kleur groen geel en een stok in de hand (zie foto). Een van de mannen blijkt een Nederlander te zijn. Zij doen verschillende optredens en doorkruisen Zuid Engeland maar van waar naar waar ben ik vergeten. Na Shaftsbury rijden we naar Blandford Forum waar we oude karakteristieke huizen zien en een oude brouwerij. De volgende stop is Sturminster Newton en hier maken we een wandeling naar een watermolen.

30 mei hebben we de boel weer ingepakt en zijn we naar Buckfastleigh gereden naar een boerencamping gelegen in het national park van Dartmoor. Op de camping was het heel stil en de eigenaresse was blij dat er weer een keer buitenlanders op de camping kwamen. Na onszelf geïnstalleerd te hebben zijn we de Church hill afgelopen naar Buckfastleigh dorp alwaar niet veel te beleven viel en het er best armoedig uitziet. Aan de andere zijde van de heuvel ligt Buckfast met een prachtige Abbey en omringd met mooie tuinen. Toch bijzonder hoe het in Engeland allemaal groeit en bloeit, ik denk dat wij in NL te gestructureerd zijn en alles mooi afgekant en opgeruimd willen hebben in onze tuinen en in de natuur. Hier laten ze het meer op hun beloop en is er een enorme variëteit aan beplanting.

31 mei een stevige maar wel een mooie fietsrit door National Park Dartmoor naar Haytor Rock, weer bijna 31 km afgetikt en totaal 713 hoogtemeters. Best druk bij Haytor Rock die door vele mensen en kinderen beklommen wordt en het was zeker geen veilig klimmetje.

1 juni hebben we fietsen achter in de auto gelegd en hebben we dagtocht gemaakt via Totnes naar Dartmouth, Brixham, Paignton en Torquay. Totnes een leuk plaatsje met vele kneuterige winkeltjes en steile straatjes. We lopen Guildhall in, een hele oude kleinschalige rechtbank die nog tot in de jaren 70 is gebruikt. Daders werden daar berecht en vroeger na de rechtspraak op de boot gezet naar Australië. De rechtszaal wordt nu gebruikt als trouwlocatie.

Om in Dartmouth te komen moet je vanaf Kingswear met de ferry de River Dart oversteken. Darthmouth is een heel mooi plaatsje met een boulevard, vele winkels en veel bezoekers die genietend van de zon een ijsje eten, een fish and chips of een pastry. Verder op de klif ligt Dartmouth Castle waar we ook nog even naar toe gefietst zijn. Weer met de ferry overgestoken en met de auto naar Brixham. Ook dit is weer een prachtig stadje met vele gekleurde huizen op de klif. Ook hier is het heel druk met dagjes mensen en ook hier zitten overal mensen te eten. Wij doen ons ook maar een keer tegoed aan fish and chips, je kan toch Engeland niet verlaten zonder dit op z’n minst 1 keer gegeten te hebben.

Door naar Paignton, een badplaats met bij laagtij een strand met iets hoger gelegen een hele rij strandhuisjes. Goed dat die huisjes iets hoger staan want bij hoogtij komt het water tot aan de rand van de wandelpromenade. Achter de strandhuisjes ligt een grasveld met speeltoestellen voor de kinderen, dit als alternatief voor het strand bij hoogwater.

Door naar Torquay, een wat grotere badplaats met een lange boulevard, een reuzenrad en veel winkels, terrasjes en restaurants. In de zon strijken we neer op een terras voor een biertje en gin tonic, het is echt ongelooflijk lekker weer! Het doet niet onder voor Italië, Frankrijk of Spanje. Oké de ochtenden en avonden zijn wat kouder waardoor je toch eerder in de caravan gaat zitten maar dat mag de pret niet drukken.

2 juni met de auto naar Salcombe alwaar we een wandeling gaan maken naar Bolt Head en Soar Mill Cove. De mensen moeten hier echt wel wat voor over om naar een strandje te kunnen. De auto moet vaak bovenop de klif geparkeerd worden, dan moet je ook nog eens voldoende kleingeld bij je hebben voor de parkeerautomaat 😏 Je kunt ook een app gebruiken maar zonder creditcard gegevens heb je hier nu ook niets aan. Wij vinden wat hoger gelegen echter toch een parkeerplek waar niet betaald hoeft te worden😊 De kuststrook is machtig mooi, het is kraak helder weer met vele vergezichten zowel over land als zee. We tikken weer 14 km af met 459 hoogte meters.

3 juni We zitten in het prachtige district Cornwall op camping Tencreek Holiday Park gelegen tussen de plaatsjes Looe en Polperro.

Het voordeel van de korte ritjes wanneer we de caravan weer van locatie verzetten is dat je in de middag nog genoeg tijd overhoudt om andere dingen te doen. Het rijden hier met de caravan is en blijft spannend, met name de toegangsweg naar de camping is soms zo smal dat je alleen maar hoopt geen tegenligger te krijgen, dit is overigens op meer wegen zo ook zonder caravan😏

In de middag lopen naar het dorpje Polperro, wat een schattig plaatsje is dit. Mede door het mooie weer zou dit op een foto ook zomaar een Grieks of een plekje aan de Amalfikust kunnen zijn.

De volgende dag fietsen we naar Looe, een levendig haven plaatsje met een groot strand. Het is de laatste dag van Bank Holliday en er zijn veel mensen op de been. De stranden zijn hier niet zo eenvoudig te bereiken zoals bij ons daar moet men echt wel wat moeite voor doen.

Onder het genot van een cappuccino zitten we op een bank te genieten van de zon.

Floor kan nog geen genoeg krijgen van het fietsen dus die gaat in de middag nog even op verkenningstocht naar Polruan en Fowey.

5 juni Met de auto naar Polruan vanuit waar we een mooie wandeling maken Bodinnick en dan de rivier over met de ferry en van daaruit lopen we naar Fowey. Fowey is ook weer een alleraardigst plaatsje met smalle steile straatjes. Ook hier is het best weer druk. Dit zal waarschijnlijk ook de toekomst worden gezien wij de generatie zijn uit de babyboom en die gaan zo langzamerhand met pensioen of stoppen eerder met werken en gaan in het voor- en naseizoen met vakantie. Vanuit Fowey weer oversteken met de ferry en teruglopen naar de auto. De ferrykosten zijn hier trouwens best fors. Een oversteek van enkele minuten kost zomaar €6 tot €8 dat is wel effe anders dan in NL. Maar het mag de pret niet drukken.

6 juni Vandaag fietsen we de Camel Trail, een fiets- wandelpad over het traject van een voormalige spoorlijn. De  populaire route loopt van Wenford Bridge naar Padstow en gaat via Wadebridge en Bodmin. Wij starten in Bodmin, het is een makkelijk te fietsen route en Padstow is een klein en druk bezocht havenstadje. Na 38 km zit de tour er weer op.

7 juni We verkassen weer en gaan meer langs de kust staan. We belanden in Hayle op camping Beachside Holiday Park met een plek in de duinen. Dit is volgens mij de 2e keer dat we Nederlanders op een camping tegenkomen, dit komt ook omdat dit een van de weinige ACSI campings is in heel Engeland. We staan heel dicht bij het strand alleen jammer dat het bft 4 is en dat dit morgen gaat aantrekken naar windkracht 6/7.

Gelukkig zijn we vroeg en pakken we de fiets om naar St Yves te fietsen een ritje van 11 km. Het is wel zoeken waar de fietspaden zijn, het ene moment zijn het fietsstroken langs de rijbaan of is het voetpad/ fietspad gecombineerd. De ene keer is het aan de linkerkant van de weg en dan ineens houdt het op en gaat het soms aan de overzijde verder. Moet je oversteken maar ze rijden 80 of je fiets door op de rijbaan. Maar we zijn in het mooie St Yves uitgekomen. Een enorm strand die van buiten de haven begint tot aan de havenkant maar dit bij laagwater. Bij hoogwater is er geen strand te bekennen. We zoeken een mooi plekje op een terras in de zon en genieten van de omgeving en een drankje.

Na een nachtje in een schuddende caravan te hebben geslapen en oordoppen in voor de herrie van de wind is het een mooie winderige dag om Lands End te bezoeken. Lands End is een ruige kust waar menig schip is gestrand, in een kloof ligt nog een verroest wrak.

Na Lands End rijden we naar Marazion waar een eilandje voor de kust ligt waar je met laagwater naar toe kunt lopen, St Michael’s Mount, een kleine versie van het Franse Le Mont Saint Michel.

Daarna door naar Penzance maar dat was niet bijzonder om daar ook maar iets over te schrijven.

Het is ondertussen 9 juni en we verplaatsen onszelf weer naar de andere zijde van dit smalle Zuid Engelse deel en wel naar Trethem Mill Touringpark nabij St Just in Roseland. Een hele mooie camping met verharde plekken dmv grof grind en een grasstrook en op iedere plek een picknicktafel. Het blijkt een adults only camping te zijn. Je ziet hier veel oudere mensen met grote caravans en met groot bedoel ik 5,60 tot wel 6,80 meter. Met name Coachmen is favoriet en Elddis. Het zijn grote caravans met een hele onlogische indeling naar onze mening.

Ik ben er in ieder geval al wel van overtuigd dat het in dit deel van Cornwall voor mij niet te doen is om te fietsen, dus het blijft bij wandelen. Floor pakt zo af en toe even wat fietstijd voordat we gaan wandelen.

Nadat de caravan weer op haar plek staat maken we een wandeling van bijna 15 km, The Roseland Heritage Coast. Deze route loopt door naar St. Mawes, het Wassenaar of Aerdenhout van Cornwall. Prachtige huizen met een fenomenaal uitzicht.

De volgende dag laat het weer het een beetje afweten, een grijzige lucht met een licht miezertje en een wat lagere temperatuur dan we de afgelopen dagen gewend waren. We zijn er toch op uitgegaan voor een mooie wandeling. Het is een rondwandeling van Portscatho-rond St. Anthony Head ( artillerie vesting WW2) een goeie 17 km over een behoorlijk geaccidenteerd terrein. In de middag is het zodanig opgeklaard dat we weer lekker in het zonnetje lopen.

De autoritjes blijven spannend, op sommige wegen is het zo smal en heb je totaal geen overzicht over de weg. Ik schrik me iedere keer rot als we ineens een tegenligger hebben en dan moet een van beide achteruit tot aan een passeerplek of ruimte waar je elkaar wel kunt passeren.

Het is al weer zondag 11 juni, de tijd vliegt voorbij. Het is net zoals gisteren een grauwe ochtend. Floor gaat er eerst even op uit met de MTB en ik doe wat werkgerelateerde administratie, jaja ik weet het ik heb vakantie maar vond dit een mooi moment om het even te doen.

In de middag is het weer opgeklaard en rijden we naar Veryan Green en maken een wandeling die wederom een landtong rond en dit keer is het Nate Head. Weer een wandeling van een goeie 10 km.

Het is alweer onze laatste dag voordat we morgen naar Newquay vertrekken. We gaan naar Mevagissey, 25 km rijden over wederom spannende wegen 🫣

Mevagissey was vroeger een florerend havenstadje bekend om zijn sardine visserij. Tegenwoordig vaart er nog een enkel bootje uit. Maar ook dit plaatsje trekt veel toeristen. We parkeren op een immens groot parkeerterrein want het stadje inrijden wordt ten strengste afgeraden ivm de vele zeer nauwe straatjes. Het is een kleine haven en de straatjes bestaan uit winkeltjes, bar/restaurant en ijswinkels. Het valt ons op dat ieder dorp waar we zijn geweest er veel winkels zijn met een vorm van art. Het zijn schilderijen, stenen, aardewerk of andere kunstzinnige dingen.

Bij een foodtruck halen we een trio vis van de bakplaat met, zoals het is in Engeland, patat. We krijgen zoveel vis (schelvis, sardine, coquille) dat de patat achterwege had kunnen blijven. Na deze heerlijke lunch verorberd te hebben maken we een korte wandeling. We lopen de heuvel op en op een bankje ziet Floor een telefoon liggen. We proberen te achterhalen of er ergens een telefoonnummer in staat die we kunnen bellen maar naast een niet gevaccineerde COVID legitimatie en een creditcard vinden we niets en de telefoon is beschermd met een code. Een politiebureau is er niet dus we lopen terug naar beneden en leveren de telefoon af bij de havenmeester. Op dat moment belt de eigenaar van de telefoon naar haar eigen nummer en is heel blij dat deze netjes is afgeleverd. Wij hebben onze goede daad weer gedaan. We lopen alsnog een klein stukje van de geplande wandeling en op de terugweg halen we een ijsje en rijden weer naar de camping.

Op de camping is het vandaag pizzadag, er staat tot 20.00uur een foodtruck met een houtoven waar je pizza kunt bestellen. We maken het ons makkelijk en bestellen er 2. Verder is het lekker warm en zonnig.

Morgen weer verder.

1. Jvanbreukelen:
    13 juni 2023
    Weer mooie verhalen, groeten,
    Joop
  2. Monique en Floor:
    25 juni 2023
    Leuk Joop dat je nog steeds onze reisverhalen leest. Groetjes van ons
  3. Monique Balkema:
    15 juni 2023
    Weer even lekker voor gaan zitten. Klinkt weer als een mooie vakantie met veel spannende weg momentjes 🥴🥴. Nog veel plezier 💋