Viva la France

6 juni 2014 - Châteauneuf-de-Gadagne, Frankrijk

2-5 juni 2014
Viva la France

Dit had ik een jaar geleden niet kunnen bedenken. Hoe kan het leven veranderen in een korte tijd. Vorig jaar nog alleen op reis naar Nepal en daar een leuke tijd hebben met de Katwijkse Boys, niet kunnen bedenken dat ik met een van die Katwijkse Boys nu een vakantie in Frankrijk aan het houden ben. Hoe het voor een ieder van ons zo is verlopen dat weten de insiders wel en daar zal ik verder niet over uitweiden.
Samen zijn en samen leuke dingen doen en daar hoort op vakantie gaan natuurlijk bij. Ik wil graag Europa zien en hoe kan dat beter dan met auto en caravan. Floor heeft daar gelukkig veel ervaring mee. Ik ben een ervaren backpacker en dat is een reismethode die Floor wil ontdekken. Dat worden dus twee vakanties dit jaar. 4 weken met de caravan op pad en 4 weken naar Vietnam, Laos en Cambodja.
Planning is vertrek op 1 juni maar die datum passen we aan naar 2 juni omdat Coby op zondag haar 50e verjaardag viert en die is al uitgesteld omdat half Katwijk op Hemelvaartsdag naar de Toppers was.
Floor heeft de afgelopen periode de caravan al opgehaald, schoongemaakt en nagelopen. Nee Floor laat niets aan het toeval over en gaat wat materiaal betreft goed georganiseerd op reis. Mijn vakantie begint al op Hemelvaartsdag en we hebben 4 dagen om de caravan in te ruimen.
Maandagochtend 2 juni, wij vertrekken vroeg om de ochtendspits te mijden en het doel vandaag is om ergens tussen Dijon en Lyon te eindigen. De rit verloopt heel soepel en we hebben twee ienie mini oponthoudtjes van enkele minuten. De eerste stop na Dijon is in Chalon sur Saône op camping Du Pont de Bourgogne. Hier wordt de ACSI campingkaart geaccepteerd, deze is te gebruiken in het voorseizoen en scheelt aanzienlijk. Je betaald maar 12, 14, 16 of 18 euro voor een plek voor caravan, 2 personen, auto en stroom, super geregeld dus!
In Chalon sur Saône laten we het thuisfront weten waar we zijn en fietsen het stadje door en strijken op een terrasje neer voor een bier en een pastis.
Als volgende bestemming kiezen we voor een camping die een beetje centraal ligt tussen de Mont Ventoux en Avignon. De keuze valt op camping Fontisson in Chateauneuf de Gadagne. De volgende dag vertrekken we vroeg voor de laatste 400 km, hierna zullen het alleen nog maar kortere reisdagen worden.
Om even voor 13.00 uur zijn we op plaats van bestemming en het is lekker rustig op de camping en hebben we de plek voor het uitkiezen. We kunnen op deze camping zwemmen en tennissen dus komen we wel aan onze trekken.
Het weer valt de volgende dag een beetje tegen. Het is zwaar bewolkt en niet heel erg warm. De ochtend beginnen we met een stuk zwemmen en het zwembadwater is koud, brrrrr. Na 30 minuten houden we het voor gezien en er vallen spetters regen tijd voor een warme douche en ontbijt. Vandaag fietsen we naar Avignon en bezichtigen we de stad per fiets. Makkelijk en snel. In de loop van de dag werd het iets beter weer en prikt de zon door de wolken heen. Terug op de camping is het best lekker in het beetje zon die er is maar al snel trekt het weer dicht en begint het te regenen. Tussen de buitjes door pakken we de gelegenheid om even te tennissen. Tijdens het eten maken we een plan voor de volgende dag. We trekken er een dagje op uit met de auto. We rijden naar Arles en lopen door de straten en langs de Rhône. In de middag rijden we naar Les Beaux de Provence, een prachtig dorpje bovenop een rotsplateau gelegen. Je waant je hier in het ridder tijdperk. Rond een uur of vier zijn we terug op de camping en genieten van de zon bij het zwembad. Energie sparen voor morgen want dan staat de Mont Ventoux op de planning.