Mont Ventoux

6 juni 2014 - Beaumont-du-Ventoux, Frankrijk

6 juni 2014
Mont Ventoux

Vandaag de klim naar de top van de Mont Ventoux. Geen idee wat me te wachten staat en ik ben in de veronderstelling dat ik die 20 km wel in 2,5 uur moet redden.
Fietsen achter in de auto en op naar Malaucène een van de startplaatsen voor de Mont Ventoux. In het dorp nog een bakkie gedaan en dan is het tijd om naar boven te fietsen. De eerste kilometer denk ik, valt best mee. Maar toen begon het pas! Stijging van gemiddeld 7,5% dus dat betekent dat er stukken tussen zaten van 4-5% maar ook van 12. Na 10 km even een korte break en toen ik van de fiets stapte begonnen de benen te zwabberen, tijd voor eten volgens Floor. Na 15 minuten was het toch weer tijd om door te fietsen, langzaam werk ik mezelf naar boven, druk mezelf bij iedere trap in het zadel (lang leve de fietsbroek). Ik heb toch een keer of 4 moeten afstappen om de fiets naar boven te duwen en de benen even een andere inspanning te geven maar toch stap ik weer snel op want lopen is ook niets.
Hoe vergaat het Floor? Makkie! Althans zo ziet het er voor mij uit. Hij fietst vrolijk heen en weer (op de mountainbike, wat best zwaar trappen is in de bergen) om mij aan te moedigen en die support brengt mij uiteindelijk tot de top. Ik krijg regelmatig de waterfles aangereikt en komt hij even naast me fietsen. Onderweg zit ik er echt even doorheen en zie een hotel/restaurant. Hier hebben we een bord pasta naar binnen gewerkt en probeer ik contact te krijgen met Peter. Want op deze gedenkwaardige dag blijkt ook de Klimvaren verkocht te zijn als ook ik akkoord ga met het bod. Dubbel feestje dus. De laatste kilometers trap ik gestaag door naar boven, passeer wat sneeuwresten en daar is die dan, de top van de Mont Ventoux!!!! Trots als een pauw sta ik boven en denk, wat was dat allejezus zwaar zeg!!! Een stemmetje in mijn hoofd zegt "volgende berg eens op een racefiets proberen?" En zo wordt het latje stiekem weer verlegd. De benen zijn wat fietsen betreft klaar voor vandaag en klaar voor de kwart triathlon. En nu 21 km naar beneden suizen, HEERLIJK!

1. Marcel:
    20 juni 2014
    Wat zal jij omhoog gevlogen zijn na het bericht van het huis.
    Maar top gedaan deze beklimming. Ik had dit ook altijd eens willen doen, een echt beklimming.
  2. Pa en ma:
    21 juni 2014