Vismarkt Catania en Taormina

23 juni 2016 - Fondachello, Italië

Donderdag 23 juni. Ons avontuur op Sicilië zit er bijna op! Vandaag een bezoek aan de vismarkt van Catania, een must see! En inderdaad een vismarkt zoals ik deze nog niet eerder heb gezien. Grote tonijn en zwaardvis zijn de hoofd ingrediënten van deze markt, een prachtig schouwspel laat zich hier zien. Oude mannetjes die vanaf een reling het geheel staan te aanschouwen en vissers (of handelaren)  die de vissen ontdoen van kieuwen en ingewanden en niet altijd op een heel hygiënische wijze. We struinen de markt over en ook de aansluitende groentemarkt en onderweg naar huis nemen we 3 kilo mosselen mee, die eten we vanavond!

In de middag bezoeken we Taormina, een prachtig (weliswaar heel erg toeristisch) ommuurd stadje. Het Griekse theater is een bezoek waardig en biedt een mooi vergezicht op de Etna, behalve vandaag want het is behoorlijk bewolkt, tja je kunt niet alles hebben. Overigens hadden we vanmorgen een mooi zicht op een rokende Etna en dat ziet ook niet iedereen (wel vergeten een foto te maken).

Onze laatste dag op Sicilië zit er op. Een prachtig en divers eiland. Een droog en enigszins dor noorden en noordoosten en een groen zuiden en zuidwest kant. Prachtige steden met veel barokke stijl en invloeden van Grieken, Romeinen, Normandiërs en Byzantijnen, smalle straten en steegjes. En natuurlijk de Etna, een nog actieve vulkaan. Werkelijk een prachtig eiland met vriendelijke mensen, waar krijg je een citroen toegestopt wanneer je een 'zware' klim met de fiets aan het maken bent of staan ze op voor je op een terras om je een schaduwplek te geven.
Sicilië is ook een uitdaging met een caravan, campings zijn vaak krap om te manoeuvreren (wij hebben nog geen mover onder de caravan!) en aanrij routes zijn vaak niet breed. Sicilianen zijn geen sterren in routes aangeven, je ziet borden met de plaats waar je naar toe wil met een richting maar bedoelen ze nu rechtdoor of rechtsaf? Niet altijd duidelijk! Plaatsnamen komen vaak ineens ook niet meer voor op een bord en dan is het gokken welke richting op, we hebben dus nog wel eens verkeerd gezeten en ga dan maar weer draaien met die sleurhut of het wordt een ommetje. Tanken gaat hier met cash in een automaat stoppen en dan krijg je voor dat bedrag peut, soms is er een tankstation met bediening en dan hoef je geen geld in een automaat te stoppen maar dan is de benzine ook direct 0,25 cent hoger, dus dan maar geld in de automaat. Rijgedrag? Regels zijn er niet, je rijdt gewoon en het is een kwestie van geven of nemen of je nu met de fiets bent of met de auto. Soms wordt ik helemaal kriegelig van dit rijgedrag maar anderzijds is het nu eenmaal zoals zij gewend zijn.
Sicilië, wij hebben er van genoten!