Fietsen en niksen

22 juni 2016 - Fondachello, Italië

Dinsdag 21 juni
Floor gaat een stukje nostalgie herbeleven en gaat met de racefiets de Etna beklimmen. Aangezien wij op zeeniveau zitten en het punt op de Etna waar je kunt komen met de fiets/auto op 1980 meter ligt dan is het snel uitgerekend hoeveel klimmeters dit zijn!! De afstand te overbruggen is ca 40 km dus dat is iedere 100 meter bijna 5 meter stijging dus een gemiddelde van 5% gedurende 40 km, pfew!!
Terwijl Floor fietsen is rommel ik lekker aan op de camping, trek de caravan een beetje glad, haal een lapje er doorheen en vegen, een klusje van ca 15 min, ging dat thuis ook maar zo snel! De rest van de tijd breng ik door met schrijven van de reisblog (loop een beetje achter) en lezen. Na een kleine 4 uur is Floor weer terug en na de lunch fietsen we nog een stukje langs de kust, wat een vlak ritje is.

22 juni
Ik heb gezegd dat ik wil proberen de Etna op te fietsen, Mont Ventoux was tenslotte ook gelukt. Volgens Floor is het een zware tocht en zou hij het al stoer vinden als ik Zaffarana haal omdat dit ook pittig klimmen is omdat het klimmen al direct vanuit het dorp Fondachello begint. En wij doen het nu op onze 'gewone' fietsen en niet op een racefiets. En inderdaad het is op sommige stukken mega zwaar! We nemen nu een andere route dan Floor gisteren heeft gedaan omdat die langs hele drukke wegen leidde en dat niet fijn fietsen is. Uiteindelijk kom ik hoger uit dan Zaffarana nl in Milo en dat ligt op 800 meter. Mijn beentjes willen niet meer trappen en de temperatuur heeft ook geen positieve bijdrage. Maar ik heb meer gedaan dan gepland en de rit naar beneden is zo gepiept! Maar eerst gestopt in Zaffarana voor een bordje pasta!
De rest van de dag een beetje rustig aan gedaan en 's-avonds Coby en Rob op de koffie en nog heel gezellig nagepraat. Als een blok geslapen!