Vakantie naar Frankrijk in het COVID jaar 2021

2 juni 2021 - Marsanne, Frankrijk

Waar we gedacht en gehoopt hadden dat in 2021 COVID de wereld uit zou zijn is niets minder waar. We leven nog steeds met beperkingen wereldwijd variërend van lockdown en avondklok naar voorzichtige versoepelingen. Vaccinaties zijn wereldwijd gestart waarbij de rijkere landen voorop lopen in de strijd tegen COVID.

Een lange periode van kou en regen doet het verlangen naar mooi weer toenemen en de behoefte aan vakantie is er bij iedereen.

Na vorig jaar braaf in Nederland te zijn gebleven hebben we daar dit jaar geen zin in en besluiten burgerlijk ongehoorzaam te zijn. We hebben alle mogelijkheden en regels van diverse landen de revue laten passeren. Vliegen vinden we nog geen optie, daar is het nog net even te vroeg voor, misschien later dit jaar. Want als er een plek is waar de aerosolen vrolijk kunnen rond dwarrelen is het wel in een vliegtuig.

De keuze is Frankrijk, de site van de Franse overheid geeft aan dat reizigers vanuit de EU welkom zijn en er geen verplichtingen zijn wat betreft quarantaine en/of boetes, wel dien je een negatieve PCR test te kunnen laten zien en je moet een verklaring bij je hebben die te downloaden is via de site van de Franse overheid. Natuurlijk zijn er nog wel regels in Frankrijk net zoals is Nederland. Er is een avondklok vanaf 21.00 uur en restaurants mogen alleen nog op terrassen gasten ontvangen. 19 juni gaat de avondklok naar 23.00 uur en gaan ook de winkels en restaurants weer open.

Wij zijn met de caravan en kunnen dus keurig aan de regels voldoen zonder dat dit onze vrijheden beperkt.

Donderdag 27 mei is het zover. De caravan wordt aangehaakt en we vertrekken naar het zonnige zuiden alhoewel de weerberichten in Nederland nu ook erg goed zijn. We rijden probleemloos zonder enige controle door België, Luxemburg zo Frankrijk in. Waar normaal gesproken rond deze tijd velen met de caravan op weg zijn naar Frankrijk of Spanje zien we er nu welgeteld onderweg 1 en een enkele camper. Dit geeft toch aan dat mensen, met name de oudere of met jonge kinderen, toch nog niet weg durven te gaan ivm de beperkingen of wachtende op een vaccinatie.

Onze eerste stop is Camping Villey-le-Sec, een passanten camping, in het gelijknamige  dorp. Hier is de werkelijkheid nog duidelijker. Een paar jaar geleden zijn we hier ook gestopt en toen stond het nagenoeg vol en nu staan er welgeteld 1 tent, 1 camper en wij. Later komt er nog 1 caravan en 3 campers bij. Hoe Covidproof wil je het hebben! In NL zijn de campings overvol! De camping ligt vlakbij een militair vliegveld en we worden dan ook getrakteerd op een formatie laag overvliegende Mirages, wij vinden dit fantastisch om te zien en horen maar die mening zal niet iedereen delen.

De volgende dag rijden we verder naar de Drôme streek. Camping Le Gallo Romain in Barbières grenzend aan het prachtige natuurgebied de Vercors. We worden met open armen en bijna juichend onthaalt. Eindelijk een Nederlandse caravan! Het is doodstil op de camping. Er staat een campertje uit Zwitserland en er is een sta caravan verhuurd aan een Nederlands echtpaar, dat is het en er is vooralsnog geen vooruitzicht op meer vaste boekingen terwijl ze normaal gesproken vol staan in de maanden mei t/m september. Het voelt echt uitzonderlijk om Frankrijk zo voor ‘jezelf’ te hebben. Dat er zo weinig gasten zijn maakt ons niet zoveel uit, wij zijn toch over het algemeen de hele dag op pad.

Zaterdag 29 mei

De eerste beproeving van deze vakantie, althans voor mij, een klim naar Col de Tourniol, 1145 meter met een gemiddeld stijgingspercentage van 6%. Pfff, het begin ging nog wel met 5% maar na 2 km werden het 6% en enkele kilometers zelfs 7%. Voor Floor een makkie, die rijdt op en neer op zijn MTB en onderweg bemoedigende woorden, hij heeft deze Col op deze manier wel 2 keer beklommen (uitslover😉). Maar na omhoog fietsen is de beloning lekker hard weer naar beneden en de middag rustig bij het zwembad. Floor die gaat nog een rondje over een MTB parcours🙄

Zondag 30 mei

Een wandeldag naar Col de la Sambie (670 mtr) een prachtige route met steile stukken maar mooie vergezichten. Het is hier echt heel mooi en omdat het ook hier in het voorjaar behoorlijk nat is geweest is het weelderig groen en vol met bloemen.

‘s-Avonds de camping maar een beetje spekken door daar een pastisje te drinken en een diner met een fles wijn.

Maandag 31 mei

Een toeristisch dagje. In het gebied van de Vecors wordt het dorpje Pont-en-Royans beschreven als pittoresk met zijn ‘hangende huizen’ boven de Bourne. Het dorp is tegen een rotswand aangebouwd en we lopen door de kronkelige smalle straatjes en langs de oever van de Bourne vanwaar je mooi zicht hebt op de hangende huizen.

Dinsdag 1 juni

We trekken verder. Doel is het 57 km verder gelegen Marsanne wat ligt in de Drôme. De route is door een gevarieerd landschap. Camping Les Bastets in het gelijknamige dorpje. Een mooie terrassencamping uitkijkend over een vlakte van korenvelden en rijen lavendel. We positioneren ons aan de rand van de vlakte met een geweldig uitzicht. Vanuit het zwembad heb je al dobberend aan de rand ook een mooi uitzicht. We maken met de fiets een verkenningsrondje van 24 km in het gebied de Drôme. Onderweg passeren we een schilderachtig dorpje La Laupie, het is even een stevige klim het dorp in maar een bezoek waard.

De rest van de middag wordt gevuld met het welbekende spel Jeu de Boules, de competitie is weer begonnen. Een 2-0 achterstand had ik de afgelopen dagen al weggewerkt naar 2-2 en na vandaag heb ik daar nog een puntje aan toegevoegd.

Woensdag 2 juni

We zijn vandaag al weer op de laatste dag van onze eerste week. Het is een zwaar bewolkte dag en de temperatuur laat het ook afweten, hier kan ik dus enorm van balen. Floor gaat in de ochtend er zelf met de fiets op uit en ik heb de tijd om het reisverslag te maken. In de middag klaart het iets op, althans de temperatuur loopt iets op. In de middag maken we een fietstocht vanuit de camping naar Marsanne en van daaruit een klim naar 508 meter om vervolgens af te dalen naar het prachtige dorp Mirmande. Hier is het ook even een korte steile klim het dorp in alwaar we een pauze nemen onder het genot van een biertje. De route wordt vervolgd richting Saulce-Sur-Rhône en vandaar de N7 oversteken en onder de route soleil door naar Les Tourettes. Na enig tijd via een vreemd pad weer terug en richting Condillac. Vandaar is het nog een paar km naar Marsanne en weer terug naar de camping. De benen zijn nu wel moe maar toch weer bijna 40 km in de benen. Voor Floor was dit zijn 2e fietstocht vandaag maar die heeft er niets mee, de kanjer.

Morgen een wandeldag.

1. Monique van Staveren:
    3 juni 2021
    Heerlijk genieten jullie, ook van de rust! Lijkt me heel raar maar stiekem ook super om die enorm rustige plekjes tegen te komen en niet overal die losgelaten toeristen 😜.
  2. Monique Balkema:
    3 juni 2021
    Weer leuk om te lezen en zo zijn wij ook weer even op vakantie . Geniet van “de rust” 🤔🤔 😂😂
  3. Mam:
    4 juni 2021
    Wat fijn dat jullie zo vermaken Wij ook wel met van alles en nog wat dus dikke kus en groetjes