Niets zo onvoorspelbaar als een weersvoorspelling

9 juli 2020 - Groesbeek, Nederland

Woensdag 1 juli

Rustdag, althans voor mij. Floor heeft zich uitgeleefd op het MTB parcours van Rijssen een parcours van 20 km door het natuurgebied De Borkeld, een waanzinnig mooi, uitdagend en gevarieerd parcours, aldus Floor.

In de middag hebben we door de straatjes van het leuke Deventer rondgescharreld.

Donderdag 2 juli

We zijn weer iets opgeschoven met de caravan, camping Wrange in Doetinchem grens Gaanderen is het voor de komende 5 nachten. Nadat de caravan weer staat geïnstalleerd is het tijd om de omgeving te verkennen dus pakken we de fietsknooppunten weer en maken een route van een goeie 36 km via Zelhem en Hummelo en Doetinchem.

Camping Wrange is een prima camping, goed verzorgd met een klein zwembad, speeltuin en een brasserie. Aan het zwembad hebben we niet veel want na een mooie eerste week zijn we nu beland in een Nederlandse zomer en die varieert nogal.

Vrijdag 3 juli

We hebben weer 2 etappes aan elkaar gekoppeld omdat dit wat kortere etappes zijn. De gebruikelijke procedure, met de auto naar Vorden en van daaruit gelopen naar Zelhem (16 km) en na een korte brake door naar de camping. Eigenlijk moeten we naar Braamt lopen maar dat stuk die pakken we maandag mee als we naar Millingen lopen. We zetten vandaag een goeie 28 km op de teller.

Op de camping is een Jeu de Boules baan, hopelijk kan ik hier mijn opgelopen achterstand inhalen want ik sta 5-1 achter.

Zaterdag 4 juli

Een logistiek dagje. Eerst naar Vorden fietsen (26 km) om de auto op te halen en aldaar boodschappen doen want morgen is Floor jarig en komen Chantal, Leon, Jip, Lex, Anouk, Nick en Bowie op verjaarsvisite.

Dan terug naar de camping, boodschappen uitladen en vervolgens met de auto naar Tolkamer en op de fiets terug naar de camping (31 km). Al met al een druk programma.

Eigenlijk is het eind van Pieterpad etappe 16 Millingen aan de Rijn maar logistiek is dit niet handig ivm met de pont dus kiezen wij voor Tolkamer en skippen dus ca. de laatste 2 km naar de pont, dit maken we op een andere locatie wel weer goed omdat dan de camping niet aan het Pieterpad ligt.

Zondag 5 juli

Feest 🥳! Floor is jarig. Het weer laat ons helaas in de steek (was dit vorig jaar nou ook niet het geval?) het is miezerig weer. Anouk, Nick en Bowie arriveren rond 11 uur en kunnen we nog makkelijk onder de luifel zitten. De rest arriveert pas om 13.00 uur.

Floor heeft Nick uitgedaagd voor een potje Jeu de Boules en heeft deze helaas verloren, en Nick die had nog nooit Jeu de Boules gespeeld 😳

Gelukkig werd het later in de middag toch nog droog en hebben we ons prima vermaakt op de camping. Om 17.00 uur lekker gegeten bij de brasserie op de camping en ze konden weer op tijd naar huis met de kleintjes.

En wij? Hebben nog even lekker nageborreld.

Maandag 6 juli

Vandaag staat er weer een stevige tippel op het programma. We moeten eerst het laatste stuk van etappe 15 naar Braamt nog lopen en daar pakken we de de route van etappe 16 op naar Tolkamer (29 km)

Het is wat het weer betreft halen en brengen. Kort na de start kunnen de poncho’s voor het eerst aan want er komt een flinke bui naar beneden, ondanks de poncho’s schuilen we toch onder de bomen. De temperatuur is oké, prima om te lopen en het kan in korte broek. Zo gaan de poncho’s nog enkele malen aan, al zijn het soms hele korte buitjes. Het laatste stuk naar Tolkamer, zeg een 5 km is behoorlijk saai. Je loopt hier langs de weg en auto’s en vrachtwagens scheuren langs je heen. Vervolgens wordt de lucht onheilspellend donker en begint het hard te waaien. Tegen de wind in ploeteren we voort en niet later braken hel lose en is het best een gevecht om de poncho aan te krijgen met die wind. Enigszins met een nat geregende broek trakteren we onszelf op een cappuccino met appeltaart.

Nog even wat boodschappen voor de komende dagen en weer terug naar de camping.

Dinsdag 7 juli

Vandaag gaan we alweer naar onze laatste stop van deze vakantie. Het wordt camping Klein Amerika in Groesbeek.

Niets is zo onvoorspelbaar als een weersvoorspelling want waar een week geleden nog de voorspelling was voor een mooie laatste week is dit volledig omgedraaid naar een natte week. We moeten ons programma een beetje in elkaar schuiven en tussen de buien door lopen en fietsen.

We starten nu wel vanuit Millingen aan de Rijn. Dus eerst met de auto er naar toe en vervolgens Pieterpad etappe 17 lopen naar Groesbeek (25 km). Ook hier was het eerste stuk behoorlijk saai. Op de camping de loopschoenen en korte broek ingewisseld voor de fiets en via de kortste route naar Millingen aan de Rijn gefietst (21 km) en vervolgens met de auto terug naar Groesbeek en ondertussen is het al bijna half negen. We eten bij de Locomotief (een grill restaurant) want we hebben honger en voor koken is het al te laat geworden.

Moe en voldaan duiken we ons bedje in.

Woensdag 8 juli

Het is ronduit een slechte dag. Het heeft de hele ochtend geregend 😖

In de loop van de middag werd het droog en Floor wil graag nog de MTB route (de hel van Groesbeek) fietsen en gaat eropuit. Ik had de intentie om lekker in de caravan te blijven maar had toch ook zin om eruit te gaan en heb mijn eigen rondje om het Mookerplas gefietst. Hebben we toch nog iets gedaan vandaag.

Donderdag 8 juli

De buienrader laat nog steeds een groot regenfront zien en morgen ziet het er niet beter uit. Gelukkig staat er vandaag een korte etappe naar Gennep op het programma die we kunnen lopen en fietsen. Het is wachten op een goed moment om met de auto naar Gennep te rijden en als een speer terug te fietsen (11 km). Snel iets gegeten en gewacht op het volgende window om de laatste etappe van deze vakantie te volbrengen. Etappe 18 Groesbeek - Gennep.

Zoals alle etappes is ook deze weer prachtig en gaat door de bossen van Sint Jansberg en na Milsbeek gaat het door een natuurgebied met op de achtergrond de Maas. Na 12 km over een geaccidenteerd terrein zijn we in het Limburgse Gennep, bakkie cappuccino met natuurlijk Limburgse vlaai is verdiend.

Zo komt een zeer actieve vakantie ten einde want morgen vertrekken we weer huiswaarts.

We hebben 12 etappes van het Pieterpad gelopen, van het Drentse Sleen naar het Limburgse Gennep, totaal 217,5 km

Daarnaast hebben we het Pieterpad ook gefietst (vaak met een omweg) en wat extra stukken ter vermaak en komen in totaal uit op 328,5 km. Hierbij de MTB routes van Floor (ca 80 km) en mijn individuele fietsritje (17 km) buiten beschouwing gelaten.

1. Mam:
    9 juli 2020
    Tot zomdag kilometer vreters
  2. Monique van Staveren:
    10 juli 2020
    Jammer van die natte laatste week, maar jullie hebben je wel vermaakt! Goeie reis naar home sweet home!
  3. Monique Balkema:
    12 juli 2020
    Helaas de laatste week niet al te best weer maar er kunnen weer genoeg kruisjes door het Pieterpad. Er is genoeg te beleven in Nederland