De kilometervreters

30 juni 2020 - Holten, Nederland

Woensdag 24 juni

We hebben er weer een hele reis op zitten namelijk van Coevorden  naar Ommen, een reis van 40 minuten en dan moet je erg rustig rijden om niet te vroeg op de volgende camping aan te komen. Camping Anna’s Hoeve is onze keus en dat blijkt een top keuze. Een mooie ruim opgezette camping met 55 plaatsen en de camping is gelegen aan de Vecht, wij hebben een plekje aan de Vecht en deze nodigt uit om er in te gaan zwemmen.

Na de boel geïnstalleerd te hebben en de lunch naar binnen is het tijd om de omgeving te verkennen en dat doen we natuurlijk met de fiets door de bossen rondom Ommen, prachtige omgeving. In het dorp gaan we op zoek naar een ijsje en vinden we toch een ijssalon met heerlijk ijs, oh zo lekker 🤤

Eenmaal terug op de camping even lekker gezwommen in de Vecht.

Morgen gaan de 🥾wandelschoenen weer aan.

Donderdag 25 juni

We rijden met de auto naar Hardenberg en laten de auto daar achter en lopen 23,5 km terug naar Ommen, dit is alweer de 9e etappe van het Pieterpad. Beloning een ijsje😎

Het Pieterpad zijn we overigens op 27 april 2018 gestart met etappe 1 en 2, Pieterburen - Winsum - Groningen (stadscamping) goed voor 34 km. Op 29 april etappe 3 van Groningen naar Zuidlaren (21 km).  In september 2018 zijn we verder gegaan met etappe 4 Zuidlaren - Rolde (18 km), etappe 5 Rolde - Schoonloo (18 km) en etappe 6 Schoonloo - Sleen (24 km)

Het schiet al lekker op zo☺️. Het zijn overigens allemaal mooie etappes met ieder zijn eigen schoonheid aan natuur, Nederland is echt mooi en zo al lopend, fietsend en autorijdend krijgen we daar een goeie indruk van.

Vrijdag 26 juni

Vandaag moet de auto verplaatst worden van Hardenberg naar Hellendoorn dus dat betekent dat we eerst op de fiets stappen en een mooie route van bijna 25 km fietsen naar Hardenberg waar we de auto gisteren hebben achtergelaten. Fietsendrager en fietsen er weer op en naar Hellendoorn gereden. Het is vandaag een behoorlijk warme dag, de heetste tot nu toe. Na een rijkelijke lunch de fietsen weer van de auto gehaald en de bijna 30 km naar Ommen gereden, dit hakte er bij mij best wel in, niet genoeg gedronken. Na 5 km voor het eindpunt een flesje fanta en een bidon water naar binnen gekegeld te hebben ging het een stuk beter en als afsluiting een verfrissende duik in de Vecht.

Het is ongekend mooi weer en de eerste week krijgt van ons een dikke vette 10.

Zaterdag 27 juni

We zijn alweer een week onderweg en vandaag staat etappe 10 Ommen - Hellendoorn (21 km) op het programma. Een prachtige wandeling over de Sallandse Heuvelrug, het grootste droge heidegebied van Noordwest Europa. De Sallandse Heuvelrug is eigenlijk een stuwwal welke is ontstaan in de voorlaatste ijstijd van 200.000 tot 150.000 jaar geleden . Schuivend ijs sleurde met een gigantische kracht grote stenen van wel duizenden kilo’s mee vanuit Scandinavië en duwden de grond aan de zijkanten omhoog. Schuivend ijs, smeltwater en stuivend zand vormen de basis van het huidige landschap. Wanneer je loopt door het landschap wisselen (naald)bossen, heidevelden, landgoederen, vennen en akkers elkaar af. Een geaccidenteerd landschap om in te lopen.

Eenmaal weer in Hellendoorn doen we wat boodschappen, pikken we de auto weer op en rijden terug naar de camping in Ommen. Wederom een plonsje in de Vecht en morgen weer verder en niet naar de Duitse Eiffel zoals eerst de planning was.

De recente Corona uitbraken in twee gebieden van Nordrhein Westfalen en de richtlijnen die gehanteerd worden en de weersvoorspellingen doen ons besluiten in Nederland te blijven en verder te gaan met het Pieterpad.

Zondag 28 juni

Het is wederom maar een klein hopje en ditmaal naar camping ‘De Holterberg’ bij Holten. Een grote camping in vergelijk met de vorige, hier veel vast staplaatsen, huur chalets en veldjes voor de recreanten. Het is nog niet druk, we staan met 4 caravans op een veld waar er volgens mij we 15 kunnen staan, wel lekker rustig zo.

Omdat het nog lekker vroeg is besluiten we na de lunch direct etappe 10 Hellendoorn - Holten (16 km) te lopen. Dus de gebruikelijke procedure, met de auto naar Hellendoorn, deze daar achterlaten en lopen naar Holten.

Bij terugkomst is een drankje buiten geen optie omdat de temperatuur zodanig is gedaald tov afgelopen week dat we in de caravan een lekkere cappuccino maken.

Maandag 29 juni

Vandaag weer een fietsdag. Holten - Hellendoorn (19 km) via de Holterberg om de Canadese Begraafplaats te bezoeken, hier liggen bijna 1400 jonge Canadezen die hun leven hebben gelaten voor onze bevrijding. Ik wordt altijd een beetje verdrietig als ik die jonge leeftijden op de stenen zie staan en dan denk aan het offer die zij voor ons hebben gebracht en de triestheid dat families de lichamen nooit hebben kunnen begraven.

In Hellendoorn weer de auto en fiets procedure. We rijden naar Vorden waar we de auto weer achterlaten en met wind in de kont de ruim 41 km van Vorden naar Holten rijden. Onderweg stoppen we even bij camping Gelders Laren om te zien of de caravan van mijn ouders er ordentelijk bij staat, zij zijn nu thuis in Scheveningen en hopen ik augustus weer naar de camping te kunnen gaan.

Dinsdag 30 juni

Er staat vandaag een stevige tippel in de planning. Om logistieke reden hebben we besloten weer 2 etappes aan elkaar te knopen dus lopen we Holten - Laren (Gld) - Vorden, een afstand van 31,5 km. Het waait vandaag stevig maar het vooruitzicht is dat het droog blijft. Met een dun fietsjasje aan gaan we op pad. Wederom een zeer gevarieerde wandeling door bos, over mooie lanen en akkerlanden. Net voor Laren begint het licht te regenen, gelukkig zijn we bijna bij onze tussenstop. Na de lunch is het weer droog en starten we met deel 2 die geheel droog verloopt. In Vorden trakteren we onszelf op een biertje en onderweg terug naar de camping begint het zachtjes te regenen. Dit hebben we weer mooi gepland vandaag☺️

We hebben hiermee officieel het eerste deel van het Pieterpad afgerond zowel te voet als met de fiets. Sinds 20 juni hebben we de volgende afstanden afgelegd

🥾 133,23 km

🚴 215,19