Tussenstop

10 juni 2016 - Agrigento, Italië

10 juni, vandaag was ons doel camping Due Rocche in Falconara, camping staat omschreven als dat er vele trouwe Italiaanse gasten zijn die zorgen voor een gezellige Italiaanse sfeer. Daar aangekomen wisten we niet hoe snel ook naar iets anders op zoek te gaan, wat een verschrikking, het leek wel een sloppenwijk. Alle caravans optimmert met hout en de plaatsen volledig overtrokken met doeken wat het heel dicht op elkaar geplakt maakt, heel donker en je kijkt alleen maar tegen afgesloten plekken aan, heel somber om te zien. Wij mochten op een veredeld parkeerterrein staan. Nee dus. De planning was om vanuit hier Agrigento te bezoeken en Piazza Armenia maar planningen kunnen altijd bijgesteld worden. Het aantal campings langs de zuid-kant van Sicilië is karig en de camping bij Agrigento gelegen ligt voor ons gevoel te veel tussen de industrie dus de eerst volgende camping die we willen ligt ver voorbij Agrigento. Aangezien we Agrigento de vallei dei Templi graag willen zien besluiten de daar een tussenstop te maken, het parkeerterrein is zodanig groot dat we daar de auto met caravan eenvoudig kwijt kunnen, mits je direct het juiste parkeerterrein op gedirigeerd wordt. De een wijst dat je naar binnen kunt en even verderop staat er een te zwaaien dat het niet kan. Dus de hogere rijvaardigheid achteruit rijden en straatje keren met caravan wordt hier toegepast.
Agrigento is een Griekse stad die dateert van 500-450 voor Christus en heette toen Akragas en is gebouwd door kolonisten uit het Griekse Rhodos. Akragas ontwikkelde zich tot de machtigste stad van Sicilië met ca. 200.000 inwoners en was naast Syracuse de grootste stad van het eiland. Tienduizenden krijgsgevangenen (die kwamen uit de slag bij Himera tegen de Carthagers) richtten de tempels op. In 406 en 405 voor Christus werd Akragas na een 8 maanden durende belegering door de Carthagers veroverd, geplunderd en verwoest. In Agrigento is naast, zoals wij dat noemen een stapel omgevallen stenen, nog veel te zien wat goed bewaard is gebleven. Van de tempel van Heracles staan nog een aantal zuilen, de Concordiatempel is het best bewaard gebleven.
Na Agrigento rijden we naar punta Braccetto en vinden een mooie plek aan het strand op camping Scarabeo. Hetzij de caravan uitlopen en na 5 meter sta je op het strand. 's-Avonds luisteren naar het ruisen van de zee en genieten van een sterrenhemel.