Ragusa en Modica

11 juni 2016 - Punta Braccetto, Italië

Het is keuzes maken wat te gaan bekijken in Sicilië, het is niet te doen om alle mooie steden mee te pakken want dat is niet te doen in de tijd die we hebben, eens moet er weer gewerkt worden. Moet ik eerlijk zeggen dat ik geen moeite zou hebben met een sabbatical van een jaartje en die tijd wel met mooie reizen zou weten te vullen maar wie weet komt het er ooit nog van!
Het is 11 juni en we gaan naar Ragusa een stad tegen de heuvels aangebouwd. Ragusa was nagenoeg verwoest door de aardbeving in 1693. Omdat men het er na de aardbeving niet over eens kon worden waar Ragusa herbouwd moest worden, bestaat de stad uit twee delen: het schilderachtige Ragusa Ibla op de oude plek en op de heuvel aan de overkant van het dal de drukke stad Ragusa Superiore.
De oude stad Ragusa Ibla is een overdaad aan barok met zijn romantische en zeer bochtige straatjes, een lust voor het oog. Het pronkstuk van het oude centrum is de domkerk S. Giorgio.
De middag vullen we met een fietstochtje en boodschappen doen.

12 juni is Modica aan de beurt. Modica is in de vorm van een Y rond een vooruitstekende rots gebouwd. Tot aan de 20e eeuw lag de stad aan het water maar na een verwoestende overstroming in 1902 werden de rivieren omgeleid. Modica is in heel Italië bekend om zijn chocolade die, nog steeds volgens oude Spaanse recepten worden vervaardigd. De belangrijkste bezienswaardigheid van de hooggelegen stad is de kerk San Giorgio.

Maandag 13 juni al weer, de tijd vliegt voorbij. Vandaag gaan we een rondje fietsen van punta Braccetto naar Scoglitti, waar we op de markt verse noten kopen en oregano. Van Scoglitti naar Fugata, hier zou een soort van kasteeltje moeten zijn en die ligt natuurlijk weer bovenop een heuvel! Omdat we al een behoorlijk stuk gefietst hadden en geen brood bij ons hadden en zoals bijna iedere dag ieder restaurant die we tegengekomen gesloten is was ik blij met een handje noten want de beentjes hadden het zwaar de heuvel op. We waren even over enen boven en ja hoor, het kasteeltje ging om 13.00 uur dicht en de restaurantje eromheen waren ook niet open. Gelukkig ging het terug naar punta Braccetto voornamelijk bergafwaarts en bij de eerste de beste super die open was hebben we drinken gekocht. De rest van de dag lekker aan het strand gelegen.