Tien kleine negertjes

8 november 2013 - Yak Kharka, Nepal

Het is redelijk goed gegaan vannacht met Riet, ik heb haar meerdere malen naar het toilet horen gaan, niet horen braken en verder viel ze steeds weer direct in slaap. De Diamox die ze heeft gekregen heeft in ieder geval al veel vocht afgedreven. '-Morgens een gesprek gehad met Riet en Taco over de opties. Een helikopter regelen duurt minimaal een dag, er moet eerst toestemming komen van de verzekeraar in Nederland en dan moet er direct een helikopter beschikbaar zijn. Het is van belang dat zij zo snel mogelijk afdaalt dus zal zij moeten lopen, helaas de enige optie. Zij zal terug moeten naar Manang wat 500 meter lager ligt, dan naar Lower Pisang en door naar Chame. In Chame kan zij per busje of Jeep naar Bhulbule, het startpunt van deze wandelreis. Zij heeft dus nog wel even te gaan en ik hoop dat het goed komt met haar, als het goed is ontmoet zij de groep weer in Phokara.

Riet is niet de enige die afvalt, ook het andere twijfelgeval Karin heeft min of meer een dwingend het advies gekregen om niet verder te gaan, zij kan het niet bijbenen. Het lijkt wel de tien kleine negertjes, wie volgt? Ik hoop niemand want we zijn zo dicht bij de finale.
Vandaag is het ernstig bewolkt, wanneer we richting het Tilichomeer kijken dan liggen de bergen in de wolken, wat hebben wij gisteren vreselijk geboft met een heldere dag. Het is vandaag weer koud en dat zal niet beter worden vrees ik.
De route loopt vandaag naar Yak Kharka, we moeten de kam over waar we ons nu bevinden, afdalen, brug over naar de andere kam waar we weer aansluiten op de Annapurnatrail. Het is eerst even pittig omhoog wat best zwaar aanvoelt, heb toch een beetje pap in de benen na gisteren. Het raakt steeds verder bewolkt en de wind trekt aan, brrrrrr. De omgeving waar we in terecht komen is weer anders, veel heide, berkenbomen, zanderige paden afgewisseld met groffe steenpaden. Na 2.20 uur lopen is het tijd voor theepauze en dan is het nog ca. 1,5 uur lopen.
Aangekomen in Yak Kharka is het gaan sneeuwen, nu is het echt bar. Of het beter wordt morgen? Geen idee, we kunnen alleen maar duimen. Het wordt morgen in ieder geval een uitdaging om over de besneeuwde paden te lopen. Vanmiddag even buiten geweest en sneeuwballen gegooid, ik kon het toch niet laten.
Vanavond weer een heerlijke Yaksteak gegeten en er zaten groenten bij!! Iets wat ik de afgelopen twee weken nauwelijks heb gezien en gegeten, het beperkt zich hier tot knoflook, kool en een beetje wortel. Fruit is er ook niet dus vitaminepillen had wel handig geweest. Thuis ga ik helemaal los op de groenten.
De briefing van vanavond laat weten dat onze volgende stop Thorung La high camp is, daar is geen douche, warm water en ook geen kachel. En dat met de wetenschap dat het een graad of -10 gaat zijn en het nu ook snoeihard waait. Hoe meer anderen beginnen te piepen hoe leuker ik het ga vinden. Ja het is koud maar door te piepen wordt het niet warmer. Ik denk maar zo, over 3 dagen zitten we weer op 2800 meter en dan is het weer een stuk beter.
Tactiek voor morgen, heel warm aankleden, met je kleren aan gaan slapen en dan de pas over. Kijken hoe het uitpakt.

Wandeltijd 3,5 uur, stijging nihil, we zitten nog steeds op 4050 meter