Syracuse en Noto

17 juni 2016 - Avola, Italië

Syracuse, strand-fietsdagje en Noto

15 juni, we stappen op het fietsje en trappen een kleine 20 km weg naar Syracuse. In de oudheid was Syracuse de miljoenenstad en tegenwoordig een provinciestad met ca 118.000 inwoners. Het oude stadsdeel ligt op het schiereiland Ortygia. Maar voordat we daar naartoe fietsen gaan we eerst langs Parcours Archeologico della Neapolis. Hier is een Romeins Amfitheater en een Grieks theater te zien. Maar wat een afbreuk hebben ze hier gedaan aan het Griekse theater door het volledig te betimmeren. De entree was €10 p.p en werkelijk zonde van het geld, wat een tegenvaller!
Ortygia daarentegen is leuk met bochtige straatjes, verborgen binnenplaatsen en pleintjes. Een mooie boulevard en een leuke markt waar we in een leuke tentje onze lunch nuttigen. We scharrelen nog wat rond met de fiets en eenmaal terug op de camping pikken we nog een uurtje strand mee.

16 juni fiets-rustdag
Floor gaat een paar uurtjes in het bergachtige achterland fietsen en ik doe de was en ga lekker naar het strand, er moet tenslotte ook aan de teint worden gewerkt. In de middag lunchen we in de schaduw van de caravan en in de middag liggen we samen op het strand.

17 juni, Noto
Na de aardbeving van 1693, die grote delen van het oosten van Sicilië verwoestte, werd Noto herbouwd op een nieuwe locatie tot een van de mooiste steden van de Siciliaanse barok. De barokke pracht raakte echter in verval en de noodkreet werd in 2002 opgepakt door UNESCO, die de stad tot werelderfgoed uitriep.
Kathedraal Santi Nicolai e Corrado vormt het prachtige middelpunt. Daarnaast zijn er vele balkons waarvan de balustrades zijn bezaaid met speelse putti, wellustige sirenen, engelenkopjes en monsters.
Eenmaal terug bij onze fietsen zie ik dat mijn zadeltasje open hangt en die van Floor eraf is. Wat heb je nu aan plakspullen, reserve band en een paar bandenlichters! Blijf toch met je vingers van een andermans spullen af! Gelukkig hebben we in de auto op de camping nog wat reserve materiaal.