Sportief bezig

4 oktober 2015 - L'Escala, Spanje

Floor heeft een klein boekje gekocht met tips voor de Costa Brava. Hierin staat beschreven een route van Pals naar Peratallada waar je het gevoel bekruipt dat je in de middeleeuwen terecht bent gekomen. Dus hoppa op de fiets en gaan! Nu is het van l'Escala naar Pals al 22 km fietsen en dat langs een weg waar het verkeer met 80-100 km/uur langs je raast, niet echt leuk fietsen. Nog voordat we in Pals zijn verlaten we de hoofdweg en buigen af naar Peratallada, hier is het een stuk rustiger fietsen. Aangekomen in Peratallada is het best druk, er is een middeleeuws 'feest' aan de gang en lopen de mensen in klederdracht rond en zijn er allerlei kraampjes met ambachtelijke producten. Peratallada is een leuk plaatsje om doorheen te lopen. Vlak voordat we in Peratallada aankwamen zagen we een bordje met een fietsroute naar Pals, die hebben we genomen maar zijn eerst gestopt in Palau Sator voor een overdadige lunch. Het was een lunch met een assortiment van voorgerechten, deze kon je bestellen vanaf 2 personen. Bij bestellen vroeg die beste man of dit alles was, nou ik weet niet wat die man gewend is om te eten maar dit was ruim voldoende! Met een volle buik weer de fiets op naar Pals, nu ligt Pals op een flinke heuvel dus mochten de benen aan het werk. Even door het middeleeuwse stadje gewandeld en weer huiswaarts. Er blijkt dus een fietsroute te zijn die helemaal tot aan l'Escala gaat en dit is een stuk leuker, veiliger en rustiger fietsen. Dat we dit op de heenweg niet gezien hebben? Het staat prima aangegeven (als je weet waar je op moet letten). Met de nodige ommetjes hebben we vandaag een kleine 65 km in de benen zitten.

Het is ondertussen zondag 4 oktober en vandaag wandelen we vanaf de camping naar l'Estartit, dat moet te doen zijn. Nog even nagevraagd bij de receptie en die gaf aan dat het goed te doen is. Nou het eerste deel is ook prima te doen, we volgen de GR92 langs de kust en daarna van de kust af. Met wat kleine klimmetjes is het prima lopen over rotsachtig terrein of bospaden met stukken steen. Halverwege buigen we af en nemen de locale route. Nu zijn wij best wel wat gewend na Nepal maar technisch gezien is dit toch een stuk pittiger lopen! Na ruim 4 uur lopen komen we aan in l'Estartit, na een bak koffie slenteren we langs de haven, eten een paella (niet de beste maar wel oké) en gaan op zoek naar een mogelijkheid om uit dit oord te komen. Bussen rijden er niet, althans niet naar l'Escala. Er gaat een bus naar Torroella de Montgri maar dat duurt nog een uur, wij besluiten die 5 km te lopen en dan in Torroella de bus te pakken. Jammer joh, de eerste bus die we kunnen pakken gaat pas om 22.30 uur, grrrrrr. Taxi's zijn er niet te bekennen dus regelen we een illegale taxi, Floor schiet iemand aan die op zijn auto leunt en die wil wel taxi spelen. Tegen 19.00 uur zijn we terug op de camping en behoorlijk gesloopt. Morgen maar een rustdagje inlassen.