Salvador Dalí

10 oktober 2015 - L'Escala, Spanje

Een bezoek aan het Teatre Museu Dalí in Figueres mag niet ontbreken bij een bezoek aan de Costa Brava. De surrealist Dalí geboren en getogen in Figueres heeft hier zijn ultieme kunsttempel en is tevens de laatste rustplaats van de in 1989 overleden kunstenaar.  Het museum biedt naast bizarre kunstwerken ook schilderijen die wanneer je door een camera kijkt een ander beeld weergeven, heel apart. Het is een leuk museum om te bezoeken.
Na nog even in Figueres te hebben rondgelopen en geluncht rijden we met de auto naar Cadaqués en Cap de Creus. Laatst genoemde is de meest oostelijke punt van het Iberisch schiereiland, hier eindigen de Pyreneeën in een door de wind geteisterd maanlandschap. Hoge grillige rotskliffen waar je over heen kunt klauteren terwijl de wind vrijspel heeft en de golven tegen de rotsen doet slaan. Een prachtig gebied waar je jezelf in een andere wereld waant. Na flink te zijn uitgewaaid rijden we naar Cadaqués, een lief klein stadje met smalle straatjes en een kleine boulevard met terrasjes.

Na een culturele dag is het weer tijd voor een actief dagje. Geleerd van de vorige keer dat hier nagenoeg geen bussen rijden hebben we een alternatieve manier bedacht. Met de auto en fietsen zijn we naar Aiguablava gereden, een kleine baai ten zuiden van Begur. Hier de auto geparkeerd en gefietst naar het noordelijke gelegen Sa Tuna. Om hier te komen moest er eerst een beklimming worden gedaan naar Begur, goed te doen in een lichte versnelling. Daarna een stuk naar beneden en weer omhoog om vervolgens een leuke afdaling te maken naar de baai van Sa Tuna. Hier de fietsen vastgezet en vervolgens via de GR92 een 3 uur teruggelopen naar Aiguablava. Overal rond de Cap de Begur liggen de meest adembenemende baaien van de woeste kust tussen de rotsen verscholen. Tijdens de wandeling worden we dan ook getrakteerd op prachtige vergezichten en betoverde baaien. Een stevig wandelingetje met een aantal pittige moeilijk begaanbare klimmetje en een voor de knieën belastende afdaling naar Aiguablava. De auto weer opgepikt en naar Sa Tuna gereden om de fietsen weer op te halen. Een top dag!

De komende 2 dagen beloofd het super weer te worden dus maken we er 2 stranddagen van, er moet tenslotte ook nog iets aan de teint worden gedaan. Het strand van Montgó ligt in een kleine baai waar veel boten gedurende dag komen ankeren en naast toeristen ook locals van een dagje strand komen genieten.