Na geluier komt gekuier!

11 oktober 2015 - L'Escala, Spanje

De 2 stranddagen waren heerlijk, nu is het niet dat we úren op het strand liggen. Het is pas tegen 11 uur warm genoeg om naar het strand te gaan en na 3-4 uurtjes is het wel genoeg. In de middag stappen we dan nog even op de fiets naar het dorp voor een ijsje of gaan boodschappen doen, een combi van die twee is natuurlijk ook niet uitgesloten.
Na 2 dagen 'niets' doen is het tijd voor een cultureel uitje. De stad Girona staat voor vandaag op de planning. De fietsen gaan achterin zodat we door Girona kunnen fietsen. Girona kent een geschiedenis van 2000 jaar en heeft een schilderachtig oud stadscentrum aan de rivier de Onyar. Er wordt gezegd dat het lijkt op klein Venetië, die vergelijking vind ik echter lichtelijk overdreven.
Ons plan is de auto te parkeren in Quart en dan de laatste 6 km te fietsen maar het pakt anders uit. Eerst pakken we de 11a ipv de 11 waardoor we aan de verkeerde kant van de stad zitten (nee, wij hebben geen TomTom) vervolgens heeft de politie een weg afgesloten en moeten we een ommetje maken. Plots rijden we langs de rivier en vermoeden we dat we dichtbij het stadscentrum zijn. We kunnen hier nog gratis parkeren en trekken de fietsen eruit en gaan op pad. Nog geen 300 meter verder zien we al de imposante kathedraal, haha we hadden dit wel kunnen lopen. Bij de kathedraal de fietsen aan elkaar en aan een hek geketend en verder het oude stadscentrum door gekuierd. We starten in Església Sant Felius waar nog een mis gaande was. We lopen over de 1 km lange stadsmuur en vervolgens door de middeleeuwse Joodse wijk Call. Prachtige historische steegjes met trappen maken Girona zeker een bezoek waard. In de kathedraal is ook een dienst gaande en gezien de feestelijke kleding en de auto voor de deur een bruiloft maar we zagen geen bruidspaar. Lunchtijd en waar kun je dat beter doen dan aan de toga van een Spaanse pinxtos tent 'Zanpanzar'. In de zon op de brug uitkijkend over de rivier met de 'hangende huizen' genieten we nog van een ijsje en volledig voldaan togen we weer terug naar de camping.