Pirinexus en GR92

12 oktober 2015 - L'Escala, Spanje

Twee begrippen die deze vakantie centraal staan. We hebben deze twee al eerder deze vakantie gecombineerd maar vandaag toch op een wel heel bijzondere wijze!
De pirinexus is een fietsronde van 350 km waarvan 70 km in Frankrijk en loopt over de Pyreneeën door de Costa Brava en weer terug naar Frankrijk. De route loopt grotendeels over oude spoorwegen en staat goed gemarkeert. Wij willen vandaag het stuk fietsen van Palafrugell naar Palámos en Platja d'Aro. Als we de camping verlaten roep ik ineens "hé, dat is Piet". Nu heeft Floor geen idee wie Piet is maar Piet is een duiker die ik nog ken van mijn Amfora/Aqualis duiktijd. Ik maak een kort praatje met Piet. Piet staat op dezelfde camping dus die we straks ook nog wel.
In Palafrugell weten we de auto zodanig te parkeren dat bij het uitrijden van de straat we op de rotonde direct de route kunnen oppakken. Het is een mooie goed te fietsen fietsroute en voor we het weten zijn we in Palámos. Naast een oud historisch deel en haven heeft Palámos een grote boulevard waar het gezellig druk is. Het is 12 oktober en een nationale feestdag is Spanje en bijna iedereen is dan ook vrij. De fietsroute loopt over de boulevard en loopt door tot aan Platja d'Aro, we moeten wel een klein pukkeltje over. Hier fietsen we nog een camping over waar Floor in het verleden toen de kinderen nog klein waren heeft gestaan, camping Sant Antonio de Cologne. Wat een bizar grote camping en wat gaat het steil omhoog. Platja d'Aro is niets anders dan een toeristen plaats met een grote (overigens geen mooie) boulevard.
Op de weg terug volgen we vanaf Palámos een andere route en fietsen we richting Calella de Palafrugell wanneer deze fietsroute afslaat van de kust af loop het wandelpad de GR92 door. Nou dan nemen we die toch, 'kan makkelijk' roept Floor. Nou dat was het eerste deel ook zo maar toen ging het best behoorlijk omhoog over een zelfs voor een mountainbike lastig pad. Floor is dit wel gewend en fiets vrolijk naar boven maar ik val in een bocht happend naar lucht toch een keer stil en besluit de fiets dan maar naar boven te duwen. Het pad wordt er niet minder smal, minder stenig en minder steil op en zelfs Floor moet nu toch afhaken. Terug is geen optie want we zijn toch bijna boven? Het is nog een aardig stuk klauteren over de smalle rotspaden en dat met de fiets aan de hand, de weinige wandelaars die we tegen komen staan dan ook gek te kijken. Uiteindelijk komen we weer op een pad waar we weer kunnen fietsen en leggen het laatste stuk af naar Calella de Palafrugell. Ik ben hier een aantal jaren geleden een weekje geweest toen ik bij Jur en Monique een weekje op bezoek geweest op de camping. Calella de Palafrugell is een prachtig dorpje aan een net zo prachtige baai, een van de mooiere van de Costa Brava. Na een leuke fiets/klimtocht is een ijsje (ja, weer een) wel op zijn plaats. De laatste kilometers terug naar de auto en het zit er weer op voor vandaag, de vakantie begint zo langzamerhand zijn einde te naderen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade