If you can´t run .....

29 november 2011 - Buenos Aires, Argentinië

Zo genoeg over die bagage ellende want daarnaast zijn er toch ook leuke dingen te vermelden. Ik moet toegeven dat ik gevoelsmatig minder kan genieten van alles wat ik zie door die verdomde bagage.

Zondag ben ik vanaf het vliegveld met de bus van Manuel Tienda Leon keurig afgezet bij hotel Splendid in de wijk Microcentro. Na ingecheked te hebben ben ik direct op pad gegaan. Eerst naar Plaza de Mayo, daar staat in het midden een obelisk ´Piramide de Mayo´. Aan deze plaza bevinden zich het presidentieel paleis ´Casa Rosa´ en Cathedral Metropolitana. In deze cathedraal staat de sarcofaag van Generaal José Martin. Op het plein raak ik in gesprek met een Nederlander die met een groep van Djoser vandaag de reis is begonnen. Zij doen hetzelfde rondje als ik alleen in 3 weken en ik in 5 maar zij hoeven dan niet zelf voor transport te zorgen. Ik vervolg mijn wandelroute over Defensia, een lange straat die op zondag vol staat met marktkramen. Het lijkt wel een soort vrijkmarkt met Koninginnedag. Deze straat loopt helemaal door naar de wijk San Telmo, deze staat beroemd om zijn tango. Ik kom uit op Plaza Dorrego, het is hier gezellig druk met toeristen en locals. Op het plein wordt op zondag continue een Tango demonstratie gegeven, het is echt genieten om hier naar te kijken. De passie die ervan uitgaat is enorm. Misschien in Nederland toch maar eens Latin American leren dansen.  Ik strijk neer bij een bar en genietend van een glas witte wijn kijk ik naar de mensen die de marktkramen af struinen met op de achtergrond de tangomuziek. Ik blijf enige uren zitten genieten en onderweg terug naar het hotel stop ik bij Las cosas como son op Chile om een hapje te eten. Ik bestel iets wat omschreven wordt als spareribs. Het blijkt echter meer in de buurt van krabbetjes te komen maar dan de botten overdwars doorgesneden. Ik krijg vervolgens een bord met vlees voor mijn neus die zo waanzinnig lekker ruikt en ook net zo waanzinnig smaakt. Deze dag eindigt toch best lekker zo.

Het is maandag. Omdat ik geen bagage heb kan ik ook niet beschikken over mijn hardloopschoenen, niet dat het heel erg aantrekkelijk is om bij 28 graden in de ochtend een stukje te gaan rennen. Maar je kunt hier mooie rondjes rennen om de rivier heen. Maar if you can´t run ... dan wandel je alles!!  Ik heb een hele lange wandeling gemaakt langs de rivier en langs Puerto Madero, een fancy stukje. Ik besluit de hele rivier langs te lopen tot aan de wijk La Boca om natuurlijk het stadion van La Boca (waar Maradonna vandaan komt) op de foto te zetten maar ook om de wijk Caminito te bekijken, dit is een artiestenwijk. Aan het einde van de rivier moet ik een stuk door die mij niet geheel vriendelijk aan doet, er loopt vrij veel politie rond. De wijk La Boca is dan ook niet een wijk waar je geheel vrijwillig uren moet gaan rondstruinen en zeker niet buiten de toeristische delen. Ik besluit La Boca maar even te laten voor wat het is en loop langs de andere kant van de rivier terug. Onderweg besluit ik een ijsje te eten. Het ijs is hier overigens waanzinnig lekker en spotgoedkoop. Hoop dat die bagage snel komt want die hardloopschoenen ga ik hard nodig hebben om de calorieën er weer af te kunnen lopen. Ik bedenk me dat het wel leuk is om weer naar Plaza Dorrega te lopen, was gisteren erg gezellig daar. Onderweg heb ik toch het onbevredigende gevoel dat ik La Boca en Caminito links laat liggen, dus route aangepast en toch die wijk in. Gelukkig ben ik niet de enige toerist en ik besluit enigzins in de buurt van een groepje mensen te blijven. Totdat die niet meer de richting uitgaan die ik op wil. OK, nu toch verder. Ik zet de pas er stevig in en loop door een wat wij noemen ´minderheden´ wijk door. Ik voel me niet heel erg op mijn gemak. Gelukkig zie ik niet na al te lange tijd La Boca stadion liggen, uiteindelijk niet echt de moeite om langs te lopen vind ik. Nu ik toch al zover ben kan ik net zo goed doorlopen naar Caminito. Dit ligt gelukkig dichterbij dan verwacht en hier is het ontzettend druk met toeristen en politie. Rugtas hangt al voor op de buik zodat ik die goed in de gaten kan houden. Caminito is een heel kleurrijk en artistiek gebeuren, er worden bij de diverse cafe´s en restaurants tango voorstellingen gegeven. Het voelt veel toeristischer aan dan Plaza Dorrego, veel gemaakter. Ik zie dat er bij de rivier diverse stadsbussen langsrijden en besluit de bus terug te nemen naar Plaza de Mayo. Heb ondertussen wel voldoende kilometers gelopen. Tegen het eind van de middag gooi ik er nog een wandeling tegenaan naar Plaza de Congreso, dit plein staat vol met barokke beelden. Jammer genoeg ook een hoop zwervers die hier hun onderkomen hebben.

Het was een lange dag met veel kilometers en veel indrukken.