Wat een prachtig land

21 november 2018 - Mirissa, Sri Lanka

Aan de wandel, 15 november

De omgeving bij Ella is ronduit prachtig. Tijd voor een paar wandelingen. Na een flink ontbijt zijn we via het spoor naar het dorp gelopen en van daaruit naar Little Adams Peak, het is stralend weer alleen blijft er tussen de bergen steeds een mist hangen waardoor het zicht niet helder is. Het begin van de wandeling is rustig en loopt langs theevelden waar de vrouwen een kleine pauze aan het houden zijn. De klim naar Adams Peak is iets pittiger en beloond ons met een prachtig uitzicht, alleen lastig vast te leggen op foto ivm de mist. Adams Peak bestaat uit een drietal bulten die je kunt belopen, het is tevens een populaire wandeling gezien het aantal mensen. Na Adams Peak hebben wij het idee gevat om ook de waterval te bewandelen, hiervoor moeten we een stuk omlopen waarvan het traject deels langs de openbare weg loopt, niet het meest interessante stuk. De klim naar de waterval is een ander verhaal, ze zijn hier gek op trappen, zo ook naar de waterval! Zover als we konden kijken zag ik alleen maar traptreden, daarbij een tempie van 30 graden en een luchtvochtigheid van >70%, de ingrediënten voor een zeer zweterig tochtje. De locals wonen langs dit traject en die lopen moeiteloos die treden op en af en oh ja Floor ook, ik hijg als een molenpaard en ga gestaag omhoog. De tocht is de moeite waard want we kunnen boven de waterval langs lopen en komen uiteindelijk weer bij het spoor uit waarvandaan we onze weg naar ons onderkomen kunnen vervolgen. Het is nog vroeg in de middag dus tijd voor een bakkie, dit doen we in het dorp. Onderweg naar het dorp begint het te druppelen, shit de parapluutjes op de kamer laten liggen. We hadden ook niet verwacht dat het zou gaan regenen. Nu is regenen zacht uitgedrukt voor de tropische bui die wordt uitgestort! We weten nog net op tijd te schuilen. Een tropisch buitje duurt over het algemeen niet lang maar deze is net even wat anders 😏. Na een minuut of 20 komt er een tuktuk meneer langs die ons al had zien staan en die brengt ons naar het dorp en onder het genot van een lekker bakkie zien we de regen naar beneden kletteren. Op het moment dat het iets rustiger wordt begeven we ons naar een andere plek voor een lunch en wachten tot het droog is wat 2 uur later een feit is. Volgens de gezondheid app op de telefoon mensen we er 16,6 km op zitten met 131 verdiepingen aan traptreden (lijkt me wat veel en heb geen idee hoe die telefoon dat registreert). De avond verloopt zeer mistig, vanaf ons balkonnetje zien we helemaal niets meer.

Ella Rock, 16 november Omdat we het hier zo ontzettend mooi vinden hebben besloten er nog een dag aan vast te plakken. De zon schijnt weer en het is weer behoorlijk warm, lekker wandelweer dus. We gaan Ella Rock belopen. Het eerste deel loopt over het spoor en daarna is het door een theeplantage de berg op. Dankzij de app Maps.me is het behoorlijk eenvoudig om de weg te vinden. Top app, je kunt overal zien waar je bent, hoe te lopen/rijden en alles gaat offline. De klim naar Ella Rock is niet mis, ook hier gaat het stevig omhoog en is het klimmen en klauteren. Eenmaal boven zijn we niet de enigen. Het uitzichtpunt is mooi maar ook eng tegelijk, er is geen hekwerk en teveel naar de punt of kant gaan kan eindigen in een lange vrije vlucht naar beneden. Twee dagen geleden is er nog een Duitser om het leven gekomen in Sri Lanka bij Worlds End (in Horton Plains bij Nuwara Eliya) tijdens het nemen van een selfie. Enige voorzichtigheid is dus wel gewenst. Onderweg terug pakken we een lunch en zit onze laatste activiteit in Ella er op, morgen weer verder en daarvoor moeten we eerst een taxi regelen.

Olifanten!!, 17 november Vanmorgen werden we al vroeg opgehaald, en met vroeg bedoel ik ook vroeg en wel om 5 uur. Het is ca 2 uur rijden naar Undawalawe National Park. Hier stappen we over in een safari jeep en gaan we het park in. Voordat we het bij het park aankwamen hadden we al 2 olifanten gezien die aan de wegzijde van het park stonden te chillen. Tijdens deze gamedrive hebben we veel olifanten gezien van groot tot klein, een prachtige ijsvogel, een roofvogel, varaan, kameleon, pauwen, krokodil, buffels en hertjes. Undawalawe is een prachtig mooi groen park, dit hadden we niet willen missen. Na ruim 2,5 uur in het park te hebben gereden vervolgen we met de taxi onze weg naar de kust. Tijd voor een paar stranddagen. Onze keuze is gevallen op Samaru beach hotel in Weligama, prima kamer en aan het strand. De middag eerst de omgeving verkend door langs het strand te lopen en later nog even in de zon en spelen in de golven.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Chantal:
    22 november 2018
    Klinkt weer leuk en herkenbaar, mooie Ella! Groetjes uit een zonnig Curacao en een dikke kus van Jip