Laatste week is al weer ingegaan

23 november 2018 - Negombo, Sri Lanka

Omgeving verkennen, 18 november Ons eerste plan was een verblijf aan Mirissa beach maar daar was geen accommodatie aan het strand beschikbaar in de door ons gewenste periode. Chantal en Leon hebben daar ooit in Palm Villa gezeten en die als tip gegeven. Wij zijn dus naar Mirissa beach gaan wandelen. Het eerste stuk ging over het strand maar daarna moest je de weg op en dat was niet het meest interessante deel van de wandeling en ook wel link. Er wordt nl best hard gereden, en verkeersregels zijn er wel maar niemand die zich er aan houdt. Bussen die inhalen, tuktuks die bussen inhalen ook wanneer er een bus van de andere kant komt aangereden. We hebben in het verkeer regelmatig met verbazing en samengeknepen billen zitten kijken. Maar ja zo gaat het nu eenmaal in Sri Lanka. Dus lopen langs de weg is een uitdaging maar andere keuzes zijn er niet want een stoep kennen ze hier niet. In Mirissa gekomen lopen we weer direct het strand op en ervaren hier al direct een ander sfeertje dan in Weligama. Het strand is drukker, meer zonnebedjes en parasols, meer horeca aan het strand. Dit is in Weligama niet. In Weligama wordt wel meer gesurfd, veel meer zelfs. De golven zijn daar uitdagend genoeg voor gevorderden. Weligama is meer een surfbeach dan Mirissa. We lopen naar Palm Villa en vinden het er inderdaad leuk uitzien. We checken of er beschikbaarheid is en die is er alleen een dag later en wat wij wilden. Prima, doen we 2 nachtjes ipv 3 en blijven we een nachtje langer in Weligama. Verderop aan het strand is een kleine landtong met palmbomen, deze plek zie je op alle sites wanneer je Mirissa beach googled. Tja dan zetten we dat ook maar op de foto😊. Bij de buren van Palm Villa een heerlijk tonijntje verorberd en met de tuktuk weer terug naar Weligama. Nog even op het strand onder de parasol maar de lucht begint te betrekken en niet veel later begint het te regenen. Niet hard maar het hield wel de hele avond aan. Onder onze parapluutjes naar het restaurant gelopen plassen ontwijkend en ook nog eens oppassen voor langs sjezende bussen om geen vloedgolf van water over je heen te krijgen. Droog bereiken we restaurant Meewitha waar we genieten van een overheerlijke curry.

Galle, 19 november Galle stad heeft nog een historisch deel en vestingwerken. Dit oude deel staat op de Unesco werelderfgoedlijst. In de stad is nog veel te zien van de Nederlandse overheersing in de 17e en 18e eeuw. In die tijd was Galle de belangrijkste havenstad van Sri Lanka. Om die reden werd er in 1663 door Nederlanders een groot fort gebouwd met een vuurtoren, nu Galle lighthouse geheten. Dit fort heeft tijdens de tsunami van 26-12-2004 zijn dienst bewezen en een groot deel van de stad beschermd. In Galle staat een Nederduits gereformeerde kerk gebouwd in 1640 en herbouwd in 1755. Binnen het bastion van het fort vind je vele restaurantjes en winkeltjes. Een groot deel is in handen van Europese eigenaren. Galle is absoluut de moeite waard en een 'must see' Vanuit Weligama is Galle eenvoudig per bus te bereiken. Het was vandaag een hete dag welke eindigde in een enorme tropische bui.

Let's go surfing! 20 november Tja als je op een plek bent waar veel gesurfd wordt dan moeten wij dat natuurlijk ook proberen. Dus surfboard gehuurd voor de hele dag, goed ingesmeerd en met shirt aan gaan wij te water. De surfboard zit aan een lijn met klittenband aan je been verbonden want anders zou je iedere keer je board kwijt zijn. Floor begint, het is al lastig om stabiel te blijven liggen en dan tegen de golven in te peddelen. De eerste paar keer is het body surfend op de golven, hierbij elkaar een beetje helpend door het board vast te houden en een zetje mee te geven bij de juiste golf. Nu ben ik aan de beurt en doen we hetzelfde riedeltje. Best een dingetje om stabiel te blijven liggen en donders vermoeiend. Uiteindelijk lukt het Floor om te gaan staan 🏄🏻 en zelfs mee te surfen tot aan het strand, niet altijd even elegant maar zover ben ik nog niet gekomen. Het jezelf opdrukken en dan te gaan staan is behoorlijk lastig, ik kom niet verder dan op een knie zitten en dan lig ik alweer om. Aan het einde van de dag zijn onze knieën geschaafd van het board, de sinussen schoongespoeld van het vele zoute water, onze gezichten goed verbrand (ondanks het smeren) en mijn armen moe. Maar wat was het leuk om te doen😀 's-Avonds weer heerlijk gegeten bij Meewitha.

Naar Mirissa beach, 21 november Na het ontbijt uitgecheckt en met de tuktuk naar Mirissa beach voor de laatste stranddagen. Nadat we onze spullen gedropt hebben zijn we het strand opgegaan. Voor Palm Villa ligt een (schier)eilandje die we zijn opgelopen, vanaf hier kon je mooie plaatjes schieten van de kust. Daarna doorgelopen naar het einde van het strand, hier kon je een lekker bakkie koffie scoren en genieten van de surfers. Dit deel van de baai ligt tussen rotsen en dit is ook het enige deel waar de golven behoorlijk hoog zijn. De lui die hier aan het surfen zijn kunnen het ook erg bizar goed, fantastisch om te zien. Het lijkt wel of het board aan hun voeten zit vastgekleefd. De rest van de dag in de relaxhouding, op het strand genieten van de zonsondergang, cocktailtjes wegkoppen en vis eten, wat is het hier toch fijn vertoeven 😀

Zal het? 22 november Gisteren een tip gekregen voor Polhena beach. Dus daar gaan we voor. De tuktuk brengt ons naar Polhena beach, maar waar moeten we zijn? Door goed om ons heen te kijken beseffen we dat we nog een stuk door moeten lopen. Ja, daar moet het zijn, kan bijna niet anders. We lopen door en regelen de spullen die we nodig hebben. Gaan te water en niet veel later, Ja!!!!! SCHILPADDEN!!!!! Al snorkelend in het ondiepe water komen we zeker in totaal wel 4 schildpadden tegen. Wat zijn het toch een prachtige beesten. Ze waren zeker wel een centimeter of 80. Trokken zich niets aan van de snorkelaars of zwemmers. Ze bleven rustig doorgrazen en aten zelfs de grassprieten uit je hand en zwommen rakelings langs je heen. Waanzinnig leuk en wat een mooie afsluiting van een hele mooie en leuke vakantie in het prachtige Sri Lanka. Op het strand is het een drukte van jewelste met locals, die zijn vandaag vrij ivm een feestdag en trekken er op uit naar het strand. In onderbroeken of met kleding aan gaan zij zwemmen, leuk om te zien hoe zij vertier hebben in het water. Die verkoeling is ook nodig want het is heel erg heet vandaag. Nadat wij zijn opgedroogd pakken we de tuktuk weer huiswaarts en is het weer lunchtime, nou doe maar weer een visje😋 De rest van de dag lekker zonnen en aan het einde van de middag krijg ik nog een ayurvedische massage, glibberend van de olie kom ik weer terug☺️ Cocktail tijd en maar weer een visje. Dit is onze laatste avond aan het strand en het zal wel weer even duren voordat we met onze voetjes in het zand kunnen genieten. Morgen rijden we weer terug naar Negombo waar de reis begon en zaterdagochtend is het tijd om weer huiswaarts te vliegen.

Het was weer mooi, zonnig, geweldig, fantastisch en vooral heel fijn en gezellig.

1. Mam:
    23 november 2018
    Wat een mooie afsluiter met die schildpadden.
  2. Monique Balkema:
    26 november 2018
    Dank je wel weer voor je heerlijke verhalen en leuke foto’s. En zo te lezen een plek voor herhaling.