Praag samen met mams.

19 april 2013 - Praag, Tsjechië

Voor het eerst in mijn leven ga ik samen met mijn mams een citytrip maken, wij gaan naar Praag. Via Groupon konden we voordelig een hotel voucher bemachtigen voor 4 nachten en een ticket met Transavia was ook voor een habbekrats te koop. Datum van vertrek 19 april.

Vanmorgen was het vroeg dag, om 4.15 uur op staan. Nou voor moeders en mij geen probleem want we sliepen toch nauwelijks, ik heb het niet van een vreemde geloof ik. Met de Clio naar Rotterdam-The Hague airport, ja zo noemen ze Zestienhooven tegenwoordig, een ritje van 15 minuten. Inchecken had ik al gedaan via internet dus het was alleen mijn rugzak afgeven. Maar natuurlijk hadden ze weer wat te zeiken want naast de trolley van moeders hadden we ook ieder een handtas, foei nu heb je 3 stuks handbagage, wat een gezeik zeg. Maar nieuwe regel is dat je de trolley kosteloos mag inchecken, uh kosteloos? Ik voel me direct genaaid want voor mijn

rugzak moest ik bij reservering wel €20,- betalen omdat de maat afwijkend is, grrrr.

Trolley ingecheckt en om 7.00 uur hopsa de lucht in. 1 uur en 15 minuten later zijn we geland in Praag, hoe snel kan het gaan. Geld pinnen, bagage ophalen en uitzoeken hoe we bij de metro komen. Dit bleek eerst een stuk met de bus te zijn en laat ons hotel nou precies bij het eindpunt liggen en daar start ook metrolijn A. Dit wordt een makkie de komende dagen.

Inchecken in het hotel verliep soepel en de kamer is prima. Na een kop koffie genuttigd te hebben zijn we op pad gegaan, bestemming Starometska, ik weet nu al dat het niets gaat worden met deze taal. We slenteren lekker over de brug naar 'de kleine zijde' en bezoeken hier het Kafka museum, Frans Kafka wordt gezien als een van de belangrijkste schrijvers van de 20e eeuw. Het museum vonden wij wat teleurstellend. Vervolgens doorgeslenterd zonder een echt doel. Ik vind het fijn om eerst de stad een beetje op me te laten inwerken en een gevoel te krijgen. Morgen gaan we wel met een schema op stap. We lopen over de beroemde ' Karelsbrug' en we zijn niet de enige, je ziet de brug bijna niet meer zo druk is het. Op het plein bij Hotel au Prince settelen we ons op een terras en genieten van een biertje. Hier had ik al mijn eerste discussie mbt de rekening. Ze zetten hier brood op tafel en wanneer je daarvan eet moet je het betalen zoals in vele landen het geval. Maar wanneer het brood niet is verbruikt moet je het natuurlijk niet op de rekening zetten. Ik vroeg wat 1 x couvert betekende, dit bleek dus het brood te zijn. Discussie dat dit op de rekening staat ook al gebruik je het niet het is aangeboden. Duh, dacht het niet. Niet gevraagd, niet gebruikt is ook niet op de rekening. Zegt die ober, " het is maar 1 euro" , joh al was het 10 cent kan mij niet schelen was mijn antwoord. Hij zegt vervolgens dat het hem ook niet kon schelen, probleem opgelost dus lijkt me. Ik reken af minus de broodjes en  we vertrekken.

We lopen over het Staromeska, een prachtig plein en bekijken het astronomisch uurwerk van het stadhuis. Er verzamelen zich veel toeristen voor het stadhuis om de 12 apostelen te zien die verschijnen ieder heel uur in het venster van het uurwerk. Na dit aanschouwd te hebben zijn we terug gegaan richting hotel, onderweg een flesje wijn gekocht en gaan er even rustig bij zitten. Vanavond doen we het even rustig aan en eten in het hotel, dit diner zat bij de voucher inbegrepen. Bijtijds slapen en morgen vroeg op en weer op pad.