Perfect day

27 september 2012 - Dahab, Egypte

Wie kent het niet, het nummer 'Perfect day' van Lou Reed. Nou een perfect day was het zeker voor ons. Onze laatste duikdag en wij hebben de duiklocaties uitgekozen. De eerste duik maken wij bij Umm el Sid en de 2e duik wilden wij graag nogmaals maken bij The Islands. Zo gezegd zo gedaan.

Umm el Sid, wat betekent 'de moeder van Said'. Een aardige duikstek aan de zuidkant van Dahab. Een grote koraaltuin met veel mooi koraal maar ook helaas koraal bedekt met een soort schimmel. Het begin van de duik was een pijnlijke kwestie ivm een voorhoofds squeeze. Nooit eerder gehad maar het doet verrotte zeer! Ik was bang de duik af te moeten breken maar ben voorzichtig en heel geleidelijk afgezakt, beetje naar beneden en weer omhoog, beetje naar beneden etc.. Uiteindelijk weet ik toch de 20 mtr te bereiken en vervolgens ging het redelijk door naar de 31. Probleem is wel dat ik heel geleidelijk omhoog moet en dan ook echt niet meer kan zakken. We hebben een leuke duik gemaakt van 65 minuten. One to go!

De tweede duik maken we bij The Islands, hier zijn we dinsdag ook geweest en vonden het zo'n supergave stek dat we deze als afsluiting nogmaals wilde maken. Na een oppervlakte interval van een goeie 3 uur maakt het ons mogelijk om daar lekker lang binnen de decolimiet te duiken. De voorhoofds squeeze is nog aanwezig maar het lukt om weer heel geleidelijk af te dalen. Lucky me! Het is een wonderschone stek, ik reken deze tot een van de mooiste stekken waar ik ooit gedoken heb. De stek bestaat uit een groot stuk koraalrif waar je slinger de slang tussendoor kunt zwemmen en het rif is omringd door een prachtige koraaltuin. Er is echt van alls te zien, hard koraal, zacht koraal, hersenkoraal, anemonen, tafelkoraal, gorgonen en vis, veel vis. Het was werkelijk 78 minuten genieten. En zo is het duiken tot een einde gekomen. We hebben morgen nog een hele dag om te ontgassen en ons over te geven aan het grote niets doen.  Morgenavond worden we om 18.20 uur naar het vliegveld gebracht en zetten we in de nacht van zaterdag op zondag om 03.15 uur weer voet op Nederlandse bodem.

Het was een leuke en gezellige week. Volgend jaar nog bedenken wat we met de meiden gaan doen. In november een weekje zeilen in de Carieb of zoiets?