Het grote niets doen en het poetsstation.

26 september 2012 - Dahab, Egypte

Nee de twee opmerkingen in de titel hebben niets met elkaar te maken. Het grote niets doen is een fenomeen hier in Egypte, althans naar mijn beleving. Je ziet hier de hele dag, met name mannen want vrouwen zie je überhaupt weinig op straat, zitten. Zitten en niets doen, ze kunnen er dagen mee vullen. En als er iets gedaan moet worden dan ook niet meer dan dat. Een voorbeeld, van de week stond er een straffe wind en waaide onze parasol om en viel de parasol los van de staander. Ik had de parasol er weer opgeschoven en wilde de boel weer rechtop zetten wat op zich niet zo moeilijk was. Maar er stonden twee werknemers, althans dat neem ik aan gezien de kleding, op uit het gras waarin ze zaten om te helpen. Het resultaat was dat de parasol werd weggehaald en zij weer verder gingen met grote niets doen in het gras en wij geen parasol meer hadden en er werd ook geen andere aangeboden. Zo zie je mannen zitten voor koffiehuizen of gewoon ergens op bankjes of op de grond.

Het stikt hier ook van de controle posten waar ze gerust met z'n vieren zitten te zitten. Een iemand vraagt iets en geeft het antwoord door aan de ander die het in een schrift op schrijft. Doel van deze actie? Wat moet iemand met de informatie dat er 5 Nederlanders in de auto zitten? Worden daar statistieken van gemaakt? De andere mannen in het wachthuisje zitten. Kom je een paar uur later weer langs is de samenstelling van de zittenden niet gewijzigd. Het grote niets doen een drukke bezigheid hier in Egypte, ik ben hier al menigmaal geweest en het  is  nog steeds hetzelfde.

Vandaag duiken we bij de Canyon en de Blue Hole, de top sites van Dahab. Nou ik vind ze uiterst teleurstellend. Een hoop poeha om niets. De briefing voor de Canyon doet je geloven dat je een heel eind moet zwemmen voordat je er bent en dat we dan een spelonk in gaan en die doorzwemmen tot we ongeveer op 30 meter diepte zijn, dan terug en kunnen we in een koepel nog glasvisjes zien. Eenmaal onder water en de lagune uit zie je de bubbels al uit de Canyon komen, wat op zich wel een leuk gezicht is. Het lijkt net of de aarde zuurstof bellen blaast. We dalen de Canyon in en zwemmen 10 meter en blijken we al aan het einde te zijn en moeten we al weer omdraaien. Zegge en schrijven heeft het Canyon avontuur nog geen 10 minten geduurd. De duik gaat verder door een koraaltuin. Op het moment dat ik de bubbels weer uit de Canyon zie komen besef ik ook dat we weer terug gaan maar ik heb nog 100 bar over en Monique B zoniet nog iets meer. Ik geef aan dat wij samen nog wat verder willen rondneuzen, ik krijg het ok teken en de gids gaat met de rest van de groep terug en wij duiken samen nog lekker verder. We zien otopussen, een rots met tientallen koraalduivels, een grote schorpioenvis en wat kleine steenvissen. Na 67 minuten steken we onze hoofden weer boven water.

De 2e duik is vanaf de duikelen El Bells naar de Blue Hole en die doen we nog voor de lunch ivm de drukte. We gaan te water bij de Bells en dit is in een spleet waar we moeten afdalen en dan uitkomen bij de drop off die tot honderden meters diepte doorloopt. We duiken langs de drop off en komen een Napoleonvis tegen die aan het fourageren is. De duik gaat verder tot de gids halt houd zijn ademautomaat uit doet en geen lucht uitblaast. Op dat moment komen twee poetsvissen zijn lippen bewerken. Grappig om te zien. Na dit kunstje gaan we weer vrolijk verder. Tot ik ineens in mijn lip wordt gebeten en daarna in mijn oor, blijk ik het volgende schoonmaak object te zijn van de twee vlijtige poetsvissen. Ze draaien om mijn hoofd heen en af en toe voel ik dat er kleine hapjes worden genomen, ik voel me vereerd met dit onverwachtste bezoek. Op een gegeven moment gaan we het rif over de Blue Hole in. Dit is eigenlijk niet meer dan een door een rif omrande duikput van 100-130 meter diep. Eigenlijk net echt bijzonder behalve dat het tegen de kust aan ligt. Na 57 minuten houden we het voor gezien en is het lunchtijd en gaan we ons de rest van de dag ook maar bezig houden met het gote nietsdoen, je moet je tenslotte een beetje aanpassen :)