Een katterig gebeuren

25 september 2012 - Dahab, Egypte

Katten, ik vind over het algemeen katten lieve beesten met een hoog knuffelgehalte. Een kat in huis is ook gezelligheid in huis. Ze hebben zo hun dingen maar zijn zeer aandoenlijk. Ik ben dan ook een kattenmens en kan het niet laten om een kat te aaien of er tegen te praten wanneer ik er een tegen kom. Maar zelfs voor mij wordt het wel eens teveel. Zo ook hier in Dahab.

De kat in Dahab is het lokale irritatie product, hoe lief je ze ook vind of hoe gek je ook op ze bent. Ze zijn er in alle vormen, soorten en maten. Wit, zwart, gevlekt, cypers, met staart, zonder staart, geknakte staart, gezond, ongezond, lieve oogjes, valse kijkers, knuffelaars en etterbuilen. Castreren hebben ze hier nog nooit van gehoord dus ze zijn er ook in grote getalen en met name in de restaurants.

Je moet je voorstellen dat Dahab een grote boulevard is met met name aan de zeezijde vele restaurants. Deze restaurants zijn open van structuur en bijna allemaal in bedoeïenen stijl, dus kussens opende grond en lage tafels. Ope structuur wil zeggen geen ramen en deuren, hooguit wordtbdenwind wat afgeschermd door hangende tapijten. Het ziet er allemaal leuk en sfeervol uit. Maar dit betekent dat de katten dus ook vrijspelen hebben en overal naar binnen komen lopen. Niet met een tegelijk maar in ieder restaurant lopen er tientallen. In eerste instantie hebben de katten nog een aahh factor. Ze weten zichzelf op hun eigen manier te presnteren. De een komt zijdelings tegen je aan liggen en kijkt je met die kraalogen meevarend aan. De ander legt heel subtiel een pootje op,arm of been om je aandacht te trekken en weer een ander houdt er een vervelend miauwtje op na. En dan komt nu het irritatiefactortje, het houdt nl niet op. Continu heb je katten om je heen tijdens het eten. Je krijgt standaard op tafel een spuitflacon metbwater om ze weg te jagen. Dit is ook wel weer zielig, de beestjes willen ook alleen maar eten en dit is een manier om het te krijgen. Ik snap nit dat die Egyptenaren de mannetjes niet standaard laten castreren om dit probleem uit de wereld te helpen. Het toerisme is door de huidige ontwikkelingen al enorm terug gelopen en he is in de meeste restaurants eng stil. Overigens in de hotels ook. En dat katten gedoe levert er geen positieve bijdrage aan, terwijl Dahab een leuk gezellig stadje is met, tot nu toe, leuke duikstekken. Genoeg over de katten, we gaan het over duiken hebben.

Vandaag mochten we zelf onze duikstekken bepalen. Onze keus viel op 'the 3 pools' en 'the islands' . Tijdens onze eerste duik op de 3 pools zien we een kleuterklasje baracuda's in een wolk bij elkaar hangen. Ze waren klein en met een kleine groep dus het woord school kan ik er niet aanhangen. Vervolgens kwam Napoleon nog ff op visite en waren 2 octopussen verstoppetje aan het spelen. Al met al een leuke duik. De duikstek zelf lag aan een relaxte strand met kleine bedoeïenen tenten alwaar wij na de duik konden neerploffen en zonnen cq lunchen.

De tweede duik was bij 'the islands'. Niet ver van het hotel verwijderd. En wat een gave duikstek is dit zeg met een mooi en gevarieerd rif. Jammer dat de duik na 53 min afgelopen was, hier baalden wij wel van want we hadden nog 100 bar over. Van de week willen we hier nog wel een keer naar toe, indien mogelijk. Maar eerst morgen naar de Canyon en The Blue Hole, die schijnt een must do te zijn wanneer je in Dahab aan het duiken bent. We gaan het zien morgen.