Pompeï

25 juni 2016 - Pompeii, Italië

Einde ochtend begin van de middag komen we aan op camping Zeus in Pompeï. De camping heeft een ideale ligging nl 3 minuten lopen vanaf de camping naar de ingang van de verloren stad. De beschrijvingen van deze camping geeft aan dat het er druk is, slechte sanitair en een komen en gaan van auto's met name 's-nachts. Nou wij hebben hier niets van gemerkt en het was voor ons juist een van de meest geluidsarme campings. Prima camping waar je rust kunt vinden na een drukke dag in Pompeï.
Pompeï is in 79 na Christus bedolven onder een laag van 6 meter lava en as na een uitbarsting van de Vesuvius. In de 16e eeuw werd Pompeï herontdekt en de opgravingen begonnen pas in 1748.  Ik heb altijd gedacht dat van Pompeï niet meer te bezichtigen was dan een straat maar het is een enorme stad! Er is zoveel bewaard gebleven. In sommige huizen zijn schilderingen en beelden gevonden. We hebben een aantal uren rond gezworven, wat een bijzondere ervaring om rond te lopen in een oude Romeinse stad. Doordat er nog zoveel goed geconserveerd is gebleven en sommige delen al echt gerestaureerd krijg je een indruk van het leven toen. Naast huizen zijn er ook afdrukken van personen (de meeste niet zichtbaar) en een van een hond, kruiken en een handkar.
Daarnaast is er in Pompeï op dit moment een expositie gaande van bronzen beelden, prachtig! Wil best een klein exemplaar hiervan in de tuin hebben.
Pompeï, we hadden het niet willen missen. Een van de hoogtepunten van deze vakantie.