De Amalfikust

27 juni 2016 - Pompeii, Italië

De Amalfikust wordt omschreven als de fraaiste route in Campanië en voert langs de zuidkust van Sorrento. Sorrento een welvarend vakantiedorp en Positano in trek bij de jetset en het exclusieve Praiano. Amalfi zelf is de grootste stad aan deze kust. In dit deel van Italië is het verboden met caravans en Campers te rijden tussen 06.00 en 24.00 uur en dat is heel begrijpelijk want het is naast een prachtige weg die vele mooie uitzichten biedt ook een drama om langs de kust te rijden. Het is druk, heel druk (en nog geen hoogseizoen) en smal. Dat het geliefd is bij de jetset betekent ook dat de auto's groter worden maar de weg niet breder, daarnaast blijf je net zo lang doorrijden totdat je helemaal klem staat, er zijn geen parkeerplaatsen genoeg en zo zijn de ingrediënten voor een irritante rit zijn aanwezig. We proberen naar Praiano te komen maar na 6 km op deze ku(s)tweg houden we het voor gezien, wat een irritant gebeuren is dat. Nu nog proberen ergens te keren en dat valt niet mee met rechts rotswand en links huizen/hotels en  geen inhammen. Het lukt om te draaien en we moeten dezelfde irritante 6 km weer terug maar dit keer hebben we de mazzel dat er een bus voor ons rijdt die ruim baan maakt. En gaan naar Amalfi, wij hebben nog geluk gehad op een parkeerplek in Amalfi, vanaf de hoger gelegen kustweg (die loopt langs een rots) zagen wij op de pier nog een paar plekjes. Wij daarheen en waren wachtende nummer 3. Een parkeergebied met niet veel manoeuvreerruimte en geen parkeervakken, wat er op kan kan er op en het kan zijn dat de auto die het terrein verlaat een stuk kleiner is dan jouw auto dus dat hoeft niet te passen.  Wij hadden mazzel want er vertrok een grote auto, echter diegene voor ons vond zijn eerdere parkeerplek te klein en dus dacht zijn vrouw dan gaan wij daar staan en die ging midden op ons parkeerplekken staan. Tja dat is dan jammer voor haar dacht ik. Wij hebben er gestaan, al had ik er moeten optillen, maar haar echtgenoot kreeg zijn auto toch in dat krappe plekje geparkeerd, ze had dus niet veel vertrouwen in de kunsten van haar partner. Amalfi is tegen de rots opgebouwd en je komt op een plein uit waarin je volledig verrast wordt door de grote brede trap die naar een kerk leidt en de drukte, wat een mensenmassa. We lopen het stadje door en na 2 uurtjes willen we verder. De auto halen is geen probleem maar het parkeerterrein verlaten valt niet mee. Om op het parkeerterrein te komen moet je vanaf de strand een scherpe bocht naar links maken en dat is smal dus dan ga je daar allemaal staan en hou je geen ruimte voor het verkeer dat eruit wil wat als gevolg heeft dat je ook het parkeerterrein niet op kunt want het is een er uit en een er in. Met enig geduld komen we weg maar dan dient het volgende probleem zich aan. Een busje en Mercedes moeten elkaar passeren en die Mercedes is net zo lang door blijven drukken dat die bus er niet langs kan. De bus schampt de Mercedes en aan de andere zijde staan allemaal scooters geparkeerd waar geen haar meer tussen was te krijgen. Nadat dit gelukt is heeft de Mercedes blijkbaar niets geleerd want hij rijdt gewoon verder en blokt nu de weg voor ons terwijl hij ons eerst ruimte had kunnen geven om zoveel als mogelijk langs de scooters te kunnen rijden. Na wat geharrewar zijn we er langs maar het verkeer achter de Mercedes is blijkbaar stekeblind geweest of zo want die rijden vrolijk verder zodra de ruimte er was. @%#$¥ ik heb het helemaal gehad met die k.. lui en stap uit en ga eerst tekeer tegen de eerste chauffeur en laat vervolgens de rest stoppen zodat het uitstromende verkeer erdoor kan waardoor er ruimt komt voor het instromende verkeer. Floor ligt dubbel van de lach om mijn actie, die gaat gewoon staan wachten totdat die lui het zelf gaan oplossen, nou dát geduld heb ik dus niet!
Volgende stop is Ravello, hier is het al niet veel beter en is parkeren een ramp. Een parkeergarage waar je al drie keer moet steken om er überhaupt in te komen en dan ook nog eens vol (nee, staat niet aangegeven). Ik heb het helemaal gehad en heb het wel gezien met die Amalfikust, hier hoef ik niet meer heen! Amalfikust alleen te bezichtigen per boot zou ik zeggen.
Na een hele dag in de auto te hebben gezeten en eigenlijk niets anders gedaan te hebben dan sightseeing ben ik blij dat we weer op de camping zijn, heerlijk rustig!