Palermo stad

5 juni 2016 - Palermo, Italië

Zondag 5 juni

Palermo ligt een kleine 15 km terug en een prima weg om naar toe te fietsen, we hoeven niet op onze tweewieler de snelweg over. Palermo is een drukke stad met veel verkeer die je, volgens de beschrijving, het beste te voet kunt verkennen maar met de fiets leg je grotere afstanden af en ben je overal veel sneller dan te voet. We fietsen via Mondello de stad binnen richting het oude centrum.
Tot de bekendste bezienswaardigheden behoren de overblijfselen van de Normandiërs, met mozaïek verfraaide paleizen, graven van keizers en rode koepelkerken. Daarnaast zijn er vele in barokstijl opgetrokken kerken en paleizen. We fietsen oa langs Palazzolo die Normandi, kathedraal Maria Santissima Assunta, piazza de Parlamento en de wijk la Kalsa, de meest trendy wijk van Palermo allen jammer dat er op zondag veel gesloten is wat je van een trendy wijk niet zou verwachten. We brengen ook nog een bezoek aan de catacomben van de Capucijnen, Een buitengewoon historisch archief en een macabere toeristische attractie. De locatie ontstond toen de abdij der kapucijnen in de 16de eeuw onvoldoende plaats had om nog nieuwe mensen op hun kerkhof te begraven. De monniken besloten hierop onder het kerkhof extra crypten aan te leggen. In 1599 mummificeerden ze één van hun monniken, broeder Silvestro van Gubbio, en plaatsten hem in de catacomben. Oorspronkelijk waren de catacomben enkel bedoeld om de dode monniken een laatste rustplaats te geven, maar in de loop der eeuwen werd het een statussymbool voor niet-geestelijken. De lichamen werden gedehydreerd aan de rekken van keramische pijpen in de catacomben en soms gewassen met azijn. Sommige lichamen werden gebalsemd en anderen in afgesloten glazen cabines gelegd.
We laten Palermo achter ons en fietsen via Mondello terug naar de camping waar we de dag afsluiten met onze vakantie jeu de boules competitie. Floor sta 1-0 voor.