Monreale

6 juni 2016 - Monreale, Italië

Monreale en een bijzonder transport.

Vandaag bezoeken we Monreale een bergstadje bij Palermo. De domkerk van Monreale, de kathedraal Santa Maria Nuova is dé bezienswaardigheid met zijn kleurige mozaïeken  die beelden van het oude en nieuwe testament weergeven. Wat deze kerk zo bijzonder maakt is de tijd waarin hij werd gebouwd. Terwijl elders aan de Middellandse Zee christenen en moslims elkaar tijdens de kruistochten te vuur en te zwaard bestreden ( heden ten dagen gebruikt men bommen en kalsnikovs, maar lijkt niets verandert), lijkt hier de christelijke en islamitische architectuur  een harmonieus geheel.
Op de weg terug blijven we in het dorp een ijsje eten. Hier eten ze broodjes ijs, heel vreemd om te zien, lijkt me niet heel lekker omdat je broodje toch sompig wordt lijkt me. Maar het blijkt typisch Siciliaans.
Even later komt er bijzonder transport de straat inrijden. Even ter verduidelijking, het is een dorp met smalle straten waar wij met de caravan al niet veel speelruimte hebben. Het transport is een vrachtwagen met aanhanger en daarop een flinke zeiljacht. Wij denken, die is vast verkeerd want hij kan hier geen kant op. Maar niets is minder waar, dit zeiljacht moet hier afgeleverd worden. Eventuele tafels en stoelen die op straat staan worden verwijdert en palen met verkeersborden worden bijna omgetrokken. De zeer vaardige chauffeur moet dit bakbeest achteruit het haventerrein zien op te manoeuvreren, dit is een hele happening en een leuk tijdverdrijf voor alle mannetjes die hier dagelijks op bankjes rondhangen, de zogenaamde ' hang ouderen'. Ook wij hebben het geheel staan te bekijken hoe met enig kunst en vliegwerk de chauffeur het op het oog onmogelijke toch voor elkaar krijgt.

1. Mam:
    18 juni 2016
    Wat heerlijk om jullie reisverhalen te lezen .en hoop dat jullie nog veel moois gaan zien.Wij reizen in gedachten mee.
  2. Camilla Bruijn:
    19 juni 2016
    Leuk om weer wat van jullie vakantie te lezen. Ben benieuwd naar de rest
  3. Monique Balkema:
    19 juni 2016
    Dank je wel voor weer je mooie reisverslagen. Blijft super leuk om te lezen.