De omgeving verkennen en (in)actief zijn

9 juni 2019 - Campell, Spanje

Donderdag 30 mei, Gistermiddag via de Via Verde Ojos Negros naar het dorpje Jérica gefietst, een leuke route, Jérica is een klein rustig dorpje alwaar verder niet veel te zien was. Na een drankje op het terras weer terug gefietst. Vandaag de Via Verde Ojos Negros de andere kant op gefietst naar Segorbe, een wat grotere plaats en ook wat verder fietsen. Hier was vandaag markt en dat is altijd leuk om overheen te slenteren, mensen kijken, fruit en iets voor de lunch te kopen. Hadden ze hier heerlijk gevulde bladerdeeg hapjes, gevuld met tonijn/tomaat en Sardinië/spinazie.

Vrijdag 31 mei een dagje naar Valencia. We moesten vanmorgen de trein om 09.05 hebben vanuit het dorp Navajas. Het is een 1.15 uur naar Valencia. Normaal gesproken zouden we de fietsen mee hebben genomen maar dit keer niet, dit om twee redenen: 1. De bezienswaardigheden in het oude centrum liggen dicht bij elkaar en 2; Er gaat vanavond maar 1 trein terug en dat is pas om 19.10 dus hebben we alle tijd om alles lopend te doen.

Valencia is een leuke stad met oude culturele bezienswaardigheden en hypermoderne gebouwen. De trein komt aan in Estación del Norte, gebouwd tussen 1906 en 1917 in een op art nouveau geïnspireerde stijl. Van daaruit is het niet ver lopen naar de Marcado Central, een overdekte markthal waar die van Rotterdam nog wat lering uit kan trekken. Tegenover de markthal ligt La Lonja. Vanuit daar lopend richting Jardines del Rio Turia kom je langs de Kathedraal aan Plaza de la Reina en dan noordoost daarvan Torres’ de Serranos.

Jardines del Rio Turia is een opgedroogde rivier waar een mooi stadspark in is gevestigd. Lopend door dit park (oostwaarts) kom je uit bij Ciutat de les Arts i de les Ciènces een futuristisch complex bestaande uit 5 fraaie gebouwen.

Per toeval kwamen we tussen de middag uit bij Pintxo i Trago aan Plaza Redona, hier heerlijke pinxtos gegeten onder het genot van een wijntje en biertje. Bij pinxtos betaal je per stokje, zoveel leuker en ook betaalbaarste dan tapas. Aan het einde van de dag, na behoorlijk wat stapjes op de stappenteller was het tijd om nog iets te eten voordat we weer met de trein terug zouden gaan. En wat wil, we kwamen, zonder het door te hebben waar we waren, weer bij dezelfde tent uit. Het had zo moeten zijn 😎. Valencia is leuk en zeker een bezoekje waard, was hier in augustus 2009 ook als eens geweest maar toen was het voor de F1 GP dus nIet veel van Valencia gezien, weet alleen dat het heel heet was.

Intussen is er in Navajas een lokaal evenement aan de gang, iets met stieren. Het is al laat dus dat zien we morgen dan wel weer.

Zaterdag 1 juni.

We zijn al een week onderweg maar het lijkt veel langer ☺️Vandaag gaat Floor er alleen op uit met de fiets en ik heb tijd om de reisblog bij te werken. Wanneer Floor terug is heeft hij het over een stuwmeer, die hadden we met fietsen ook al gezien, en dat je daar dus ook een soort van strandje hebt. Maar hoe komen we daar? Het was niet waar wij dachten maar we moesten er echt een stukje voor omrijden, het lag op een schiereilandje bleek achteraf. Daar lekker even in de zon gezeten en de plannen voor morgen doorgenomen. Aan het eind van de middag naar het dorpsplein van Navajas voor ‘het lokale’ evenement met de stiertjes. De dame bij de receptie van de camping klonk niet heel enthousiast toen we vroegen wat het was. Nu weten we waarom. Er was een flinke stier, een koe met veel grotere horens dan wij in NL gewend zijn en 7 jonge koeien ook met van die horens. Nu werd er 1 jonge koe in de arena (volledig afgezet dorpsplein) losgelaten en dan vervolgens ‘gepest’ door jonge mannen met als doel dat de koe/stier achter hen aan komt en zij deze weten te ontwijken (zie filmpje). Voor ons valt dit onder de categorie dierenmishandeling en kan het ons niet bekoren. Het was de bedoeling dat ieder beest dit moet ondergaan en in de avond laten ze de stier en koeien los in de straten met vuur in de horens, daar hebben we niet op gewacht en zijn terug gegaan naar de camping. Sommige tradities mogen wat ons betreft afgeschaft worden.

Zondag 2 juni, op naar het strand

Vandaag verkassen we naar de kust en wel naar Camping Olé (hoe toepasselijk) in Oliva. Deze camping is gelegen aan het strand en het is dan zeker wel 1 minuut lopen om daar te komen.

We hebben een prima plek afgeschermd met Oleander struiken. In de middag lekker naar het strand, even aan de teint werken. Op het terras bij de buren op camping Pepe lekker een drankje gedaan en daar ook gegeten, bij ons was het compleet uitgestorven.

Maandag, ik heerlijk naar het strand en Floor, die is natuurlijk fietsen en nu naar Xavia en Denia. In de middag samen geluncht, boodschappen en nog even naar het strand. Een rustig dagje.

Dinsdag samen op de fiets gestapt en naar Pego gefietst en van daaruit nog verder en nog steeds omhoog, voordeel dat de weg terug alleen maar naar beneden rollen was 😋, toch weer 34 km weggetrapt (zie foto) .

In de middag nog even naar het strand. Het strand is overigens heel rustig met hier en daar hele bruine (niet gezond meer zo bruin) bejaarden.

De Jeu de Boules competitie is hier weer opgestart en het staat ondertussen 3-2, maar ik sta nog voor ☺️

Woensdag, Floor wil even flink kilometers maken, nou veel plezier. Hij vertrekt al vroeg en ik besluit een flinke strandwandeling te maken. Na 15 km strand ben ik terug en de wind is behoorlijk aangetrokken, ik had die fors tegen op het strand en Floor dus ook met de fiets. Hij was best moe toen hij terug kwam, was een pittig ritje. In verband met de wind geen strandmiddag maar naar het stadje Gandia, aardig maar niet bijzonder.

Donderdag, vandaag een dagje niks. Ontbijten, strand, lunch en in de middag was de wind zodanig dat het strand niet lekker meer was maar bij de caravan prima vertoeven. Dan nog maar een potje Jeu de Boules en ja hoor het is nu 5-2

Vrijdag, Floor is weer even gaan fietsen en ik een paar uurtjes naar het strand. In de middag boodschappen en plannen maken voor morgen. Het waait hier steeds behoorlijk en zodanig dat het in de middag niet echt lekker is aan het strand en we zijn ook wel uitgekeken hier. Het grote niets doen is wel weer klaar! Het wordt weer tijd voor wat meer activiteit en die willen we iets meer in het binnenland doen. Maar eerst nog een potje ballen, 6-2!

Zaterdag 8 juni, we hoppen een stukje verder naar Vall de Laguar, een vallei een 35 km naar het binnenland en we staan op de gelijknamige camping. Wat een oase van rust en schitterende omgeving. Zoveel mooier en gevarieerder dan aan de kust. Het is een terrassencamping en we kijken over de vallei richting zee.

Volgens de weersvoorspellingen is het de komende dagen wat meer bewolkt met iets lagere temperatuur, zo ook vandaag. Prima voor een paar actieve dagen dus. Na alles geïnstalleerd te hebben en gegeten zijn we aan de wandel gegaan. Van de camping eigenaar de nodige informatie gekregen over de vallei en de eventueel te volgen wandelroutes. Floor heeft direct de zwaarste er volgens mij maar uitgepikt, niet lang maar wel met een lekkere klim en dan over de bergrug. Een prachtige gevarieerde wandeling met hier en daar wat uitdagende stukken, wij gaan ons hier wel vermaken de komende dagen.

Zondag, bij de bakker (die gesloten is op zondag) nog 2 stokbroden gehaald. Dit tot verbazing van de buurvrouw want de bakker is toch gesloten?! Tja, die mevrouw van de bakker zei gisteren, toen ze mijn teleurgestelde gezicht zag dat het brood al uitverkocht was, dat ik morgenochtend via de zij ingang maar 2 broden moest komen halen, zo gezegd zo gedaan☺️

Vandaag een mooie fietstocht gemaakt van 30 km, het eerste stuk leek alleen maar bergafwaarts te gaan (schijn bedriegt) want uiteindelijk moet je wat je daalt toch ook weer omhoog! Toen we weer bijna bij de camping waren in het dorp bij de lokale bar een hapje gegeten voor de laatste paar honderd meter naar de camping. Zo, de activiteit voor vandaag ook weer afgerond.

Aan het einde van de middag kwamen de buren die vanmorgen met de caravan  richting Murcia waren vertrokken weer op de camping aan, zij zijn onderweg op een parkeerterrein beroofd van de tas met alles erin, dus geen rijbewijs, paspoort, bankpassen en geld meer, alles weg. Behoorlijk geschrokken zijn ze na alles met de politie afgehandeld te hebben maar weer terug gegaan naar waarvandaan ze vertrokken waren omdat ze daar bij de camping al bekend zijn en zij daar enkele Nederlanders weten te staan, zoals wij en de overburen. Gezamenlijk eventueel verder helpen zodat ze genoeg geld hebben voor de terugreis naar huis, maar dat zien we straks wel. Eerst, Lets play bal!! Tjakka 7-2!

1. Mam:
    9 juni 2019
    Wat een ellende voor die mensen,je bent nergens veilig