Vall de Laguar en een bezoek aan een oude vriend

13 juni 2019 - Campell, Spanje

Vall de Laguar is een vallei bestaande uit de dorpjes Fontilles, Campell, Felix en Benimaurell. De “Barranco de Infierno” is de meest populaire kloof alhier die gevormd is door de rivier de Girona en herbergt een van de meest spectaculaire wandelroutes van Allicante. Deze Barranco loopt van Vall de Ebo naar de Vall de Laguar. De wandeling “Barranco de Infierno” het zogenaamde ezelpad is een forse route waarbij je via de 6000 tredes van het ezelpad drie keer het ravijn in en uit gaat. De wandeltijd bedraagt 7 uur.

Maandag 10 juni, wat een prachtig gebied is dit. Je waant je echt in een andere wereld. Vandaag gaat er weer gewandeld worden, ditmaal naar de kloof. Na het dorp uitgelopen te hebben gaat het pad links van de weg verder en naar beneden. Eenmaal bij de kloof aangekomen blijkt deze niet toegankelijk, aha dus dat betekende het streepje op de kaart, wij dachten dat de camping eigenaar die daar had gezet om aan te duiden dat de kloof daar begon voor wandelaars. Helaas en dus de andere kant op wat overigens geheel niet teleurstellend was want het is een mooie gevarieerde omgeving. Het is een wandeling van 2 uur 45 min geworden met een lengte van 9 km, qua afstand niet veel maar qua intensiteit wel. Het landschap bestaat uit terrassen waarop olijf-, kersen-, amandel-, johannesbrood-, en vijgenbomen staan.

We zien het Sanatorio San  Francisco de Borja liggen, dit is een Lepra centrum, het enige Lepra centrum van Europa waar nog steeds een onderzoekscentrum is gevestigd.

Floor was al zijn energie nog niet kwijt en die wilde nog een trainingsuurtje doen op de fiets. Dus die fietste vanaf Campell nog verder omhoog op zoek naar het restaurantje die op onze wandelkaart staat aangekruist. Pittig klimmetje omhoog, en daar krijg je dan weer een hele blije man voor terug 😎

Dinsdag is een fietsdag en wel naar Jávea/ Xàbia. Alle plaatsnamen staan hier in algemeen beschaafd Spaans en in het Valenciaans dialect. Jávea ligt in de provincie Alicante in de regio Valencia. Het ligt tussen de kapen, Cabo de San Antonio en La Nao, beschut door het massief Montgó.

Jávea ligt op het meest oostelijke puntje van Spanje, een mooie kustlijn met vele baaitjes. Een echte vakantiebestemming voor zon liefhebbers die verder niet echt actief willen zijn. Wij hebben met onze fietstocht ons beperkt tot het strand van “La Grava”, een gezellige promenade met bars en restaurants.

Na een Paella lunch genuttigd te hebben was het tijd om terug te fietsen, de wolken kwamen vanuit het achterland binnen drijven en dat was nou net de richting die wij weer op moeten. Vanaf Jávea is het continue vals plat omhoog fietsen tot aan Orba, van daaruit is het nog een behoorlijk stevig klimmetje omhoog naar Campell, iets wat, voor mij althans, niet meevalt met al 55 km in de benen. Eenmaal boven was ik ook kapot! En Floor? Die heeft natuurlijk nergens last van 😏.

Woensdag. De weg door Vall de Laguar eindigt uiteindelijk helemaal boven bij Vente de Collao, in deze oude schuilplaats is een restaurant ( ja, diegene waar Floor maandag naartoe is gefietst) gevestigd waar je heerlijke streekgerechten kunt eten. Een combinatie van een wandeltocht en een lunch ligt dan ook voor de hand. Volgens de informatie van de camping is het handig om te reserveren, het restaurant is nl alleen geopend voor lunch. Wij zijn met de auto naar het restaurant gereden om vanaf daar een wandeling te maken, bij aankomst was er al iemand, die vervolgens ook nog Nederlandse is, en hebben wij voor de zekerheid een reservering gemaakt voor half twee. We hebben ruim 2,5 uur om onze wandeling te voltooien. We nemen eerst een stuk van de bergkam naar het hoogste punt en keren vervolgens om, na de bergkam weer afgelopen te hebben, onze route verder te vervolgen de vallei in. Ook hier weer een zeer gevarieerde wandeling en om even voor half twee bij het restaurant aan te komen. En verdomt er zitten al mensen op het terras en later tjokvol. Wat ons opvalt is dat wij de enige wandelaars zijn. Na een heerlijke maaltijd was het tijd om de weg terug te rijden over een behoorlijk smalle weg waar je geen tegenliggers wilt, gelukkig zaten die nog allemaal boven ☺️

Donderdag. Floor wil vandaag een flink rondje gaan fietsen ter voorbereiding op de Pelle week. Onze Belgische buren op de camping hadden afgelopen week een rondje gefietst (racefietsen) met pittige klimmetjes erin en dit wil Floor vandaag ook gaan doen maar dan met de mountainbike want de racefiets staat thuis. Veel plezier schat, ik blijf wel thuis☺️Om effe kwart voor acht ging Floor op pad, ik vermaak me met het nuttigen van mijn ontbijt, brood halen in het dorp, bakkie koffie, caravan kuisen en een beetje aanrommelen. Op het moment dat ik bedacht dat het tijd was om een wandeling te starten zag ik op de telefoon dat Floor al weer bijna terug was dus ben thuis gebleven.

Samen een lunch van broodje hamburger gemaakt, potje Jeu de Boules (stand 9-3) en daarna ons gereed maken voor een bezoek aan Andries.

Andries is een oude jeugdvriend van Floor wie hij 30 jaar niet heeft gezien (zo’n beetje na zijn verhuizing van Sliedrecht naar Katwijk). Maar dat betekent niet dat je niets meer van elkaar verneemt, zo weet Floor dat Andries in 2003 is verhuist naar Spanje en zo heeft Andries Floor in 2013 gesponsord voor de Alpe d’HuZes. Maar wat is er nu leuker om elkaar op te zoeken als je eenmaal in de buurt bent?!

Afgelopen week heeft Floor Andries een bericht gestuurd en zo hebben we vandaag afgesproken. Andries is in de jaren hertrouwd met Ellen, iemand die ook Floor niet kent. Ik ben natuurlijk van te voren door Floor wel bijgepraat met verhalen uit de oude doos over zijn tijd samen met Andries.

Andries was in Nederland aannemer en heeft ooit de stap gemaakt om in Spanje een bouwbedrijf te beginnen. Dit is hem zeer aardig gelukt kunnen wij wel zeggen. Economic Building Systems (EBS) The Building Specialist bouwt duurzaam en modern de meest prachtige villa’s!

In Pedreguer worden we zeer hartelijk ontvangen door Andries en Ellen. Al direct lijkt het of de tijd heeft stilgestaan en of ze elkaar gisteren nog gesproken hebben. We krijgen een uitgebreide rondleiding door het, door hem zelf gebouwde, huis. Een volledig energie zuinig huis die niet op het net is aangesloten en het ontbreekt aan niets.

Andries, ook een fanatiek fietser sponsort is Spanje een wielerteam en vervolgens krijgt Floor een hele wieleroutfit van hem.

Met Andries gaan we op pad om de loods van het bedrijf te bezichtigen en 2 bouwlocaties, we zijn ernstig onder de indruk over de kennis die hij heeft opgedaan met betrekking tot bouwen. Echt waanzinnig mooi.

Na een hele gezellige avond is het helaas toch tijd om te gaan. We nemen afscheid maar ik denk dat een vervolg geen 30 jaar op zich laat wachten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mam:
    16 juni 2019
    Niet te geloven wat jullie op deze leeftijd nog doen. Maar 30 jaar geleden waren wij ook nog zo fit.( zit dus in de genen)
  2. Marisa:
    17 juni 2019
    Wanneer ik jullie verhaal lees,begrijp ik dat jullie heerlijk aan het genieten zij samen.
    Nog een hele fijne tijd samen!!

En hoop je snl weer eens te zien en te spreken! xx Marisa
  3. Camilla Bruijn:
    18 juni 2019
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Heel veel plezier nog samen en tot gauw.
  4. Monique Balkema:
    19 juni 2019
    Zo ik ben er weer eens even lekker voor gaan zitten. Liep een beetje achter 😘😘😘. Dus nu de plakspullen mee en geen lekken banden meer 😂😂. Zoals gebruikelijk weer een zeer actieve vakantie met hele mooie plekjes als beloning voor jullie inspanning waar een ander waarschijnlijk niet zo snel zal komen. Nog heel veel plezier en ga voor de winst 💪💪💪