Nieuwe ervaring

19 november 2014 - Sa Pa District, Vietnam

Woensdag 19 november
Het is nog steeds vochtig en mistig in Sa Pa. Vanavond vertrekken we met een luxe slaapbus naar Ha Long maar tot die tijd vermaken we ons met een wandeling naar CatCat village. Het is een kleine 2 km bergafwaarts lopen, dat moet straks dus ook weer omhoog. Door het dorp loopt een lang pad die nog verder het dal in gaat met links en rechts alleen maar winkeltjes en tussendoor zie je wat van de lokale behuizing. Omdat we behoorlijk gezakt zijn hebben we ook de mist voor een groot deel boven ons gelaten en is het zicht nu 'goed' te noemen en krijgen we een goede indruk van de vallei met rijstterrassen. In het laagst gelegen deel van het dorp is een kleine waterval te bezichtigen en vanuit hier gaat het pad weer omhoog. Het is een stevige klim terug naar Sa Pa waar het nog steeds mistig is. Ondertussen is het halverwege de middag en nemen we een warme lunch tot ons omdat we vanaf 17.00 uur alleen maar aan het bussen zijn. Tegen de tijd dat we het restaurant uitkomen is het buiten nog troostelozer geworden. Ondanks het mindere weer hebben we ons hier goed vermaakt maar zijn we blij dat we naar meer warmte gaan.
We worden om 17.00 uur opgehaald met een busje die ons naar Lao Cai brengt waar we overstappen in de 'luxe slaapbus'. In Lao Cai is het prima weer met een aangename temperatuur, het dorp ligt dan ook een paar honderd meter lager.
De 'luxe slaapbus' is wat we noemen een grote slaapkot met stapelbedden. In de nachttrein hadden we een coupé met 4 slaapplaatsen en dit is een ruimte met 46 slaapplaatsen. Nu moet je jezelf bij het woord slaapplaats niet al te veel voorstellen. Het zijn drie rijen met bedden en dan 2 lagen. Net breed genoeg om te liggen maar de lengte volledig afgestemd op de gemiddelde Vietnamees en die zijn ca. 160 cm en dan zijn ze al lang. Gelukkig hadden we niemand voor ons en kon de leuning van de stoel voor ons naar beneden waardoor we in ieder geval onze benen konden strekken. Deze slaapbus is een hele nieuwe ervaring en niet voor herhaling vatbaar. De keuze voor een slaapbus was mede gemaakt op mijn ervaring van de slaapbussen in Argentinië maar dit overtreft alle verwachtingen in negatieve zin. Maar ach we zijn weer een ervaring rijker.

1. Mam:
    21 november 2014
    Het is nu 21 november dus jullie zijn wel weer uitgeslapen.
    Hebben jullie wat beters geboekt denk ik
    Met soks is het goed en jullie nog veel plezier met leuke verhalen.