O moeder wat is het heet

19 juni 2017 - Saint-Martin-d'Ardèche, Frankrijk

Fin de Côte d'Azur
Dinsdag 13 juni
Vandaag ons laatste dagje aan de Côte d'Azur, morgen rijden we naar de Ardèche om daar ook nog 5 dagen te vertoeven. Maar zover is het nog niet.
Floor gaat weer lekker fietsen en ik werk de blog bij. In de middag nog even lekker samen naar het strand en zo komt er aan het stranddeel een einde.
De weersvoorspellingen voor de Ardèche zijn goed zo niet warm.

Camping des Gorges
Woensdag 14 juni
Na 3,5 uur gereden te hebben komen we aan in de Ardèche. Onze keuze is gevallen op camping 'des Gorges' bij het dorpje Saint-Martin d'Ardèche welke ligt aan het einde van de Gorges. Bij aankomst om 12.30 uur blijkt de receptie tussen 12 en 14 gesloten dus moeten we wachten. We parkeren de boel en maken alvast een rondje over de camping en zoeken alvast een schaduwplek uit want het is bloedheet, 37 graden en geen wind. In de schaduw eten we onze lunch op en ondertussen is het 14.00 uur. We mogen gaan staan waar we willen. Na alles weer geïnstalleerd te hebben pakken we de fiets om de omgeving iets te verkennen. Aan de overzijde van de rivier de Ardèche ligt het dorpje Aiguèze, een klein typisch Frans dorpje met een plein omringd door grote platanen, een bar, kerk en Jeu de Boules baan waar mannen hun spel staan te spelen. Er is een duidelijke rolverdeling tussen de kaatsers en de precisie gooiers, wij hebben nog wat te oefenen.
Eenmaal terug op de camping horen we het onweren in de verte en komt er een donkere lucht aan. De wind trekt aan maar het lijkt erop dat op wat spettertjes na de bui aan ons voorbij trekt. Het zonnetje komt weer tevoorschijn en nog geen minuut later komen de hagelstenen zo groot als knikkers naar beneden vallen. Floor zet snel de auto onder de boom want op een gedeukt dak zitten we niet te wachten. Zo snel als het begon is het eigenlijk ook weer snel over en blijft het alleen nog wat licht na spetteren tussen de zonnestralen door.
Voorspellingen voor morgen: heet!

Pont d'Arc
Donderdag 15 juni
Het vandaag veel te heet om te wandelen of te fietsen. We gaan lekker toeristisch doen en rijden met de auto de 'route toeristique' langs de Gorges de Ardèche. Naar de Pont d'Arc is het 31 km over een glooiend en bij vlagen steil terrein. Ik kom al snel tot de conclusie dat het voor mij niet te fietsen is want het komt neer op 31 km klimmen en dalen, iets te gek voor mij en zeker met deze temperatuur.
De route heeft 11 uitzichtpunten en we pakken ze ook alle 11, tja je bent toerist of niet!
In Vallon Pont d'Arc de auto geparkeerd en door het dorpje gelopen waar op dat moment markt was. Tijdens de autorit zagen we veel wielrenners met een paars-geel fietsshirt en een startnummer. Het was geen wedstrijden want we zagen nummers die in de 4000 liepen. Op het shirt stond ook d'Ardechoise. In het stadje Vallon Pont d'Arc zagen we paars gele vlaggetjes en die vlaggetjes hadden we ook al gezien in Aiguèze. Dit zal het startpunt wel zijn van een fietsroute of zoiets. Op internet het volgende hierover gevonden; Deze sportieve tocht wordt jaarlijks medio juni georganiseerd. Het is feitelijk een fiets-4-daagse met elk jaar bijna 4.000 amateurfietsers die met veel plezier door de Ardèche trappen. Qua beleving doet het denken aan de Elfstedentocht in Nederland, want langs de route maken de dorpjes en toeschouwers er een hele happening van. Alle plaatsjes die l’Ardechoise aandoet zijn paars en geel gekleurd en er worden diverse festiviteiten georganiseerd.

Na de markt bezocht te hebben zijn we toe aan wat verkoeling, deze komt in eerste instantie in de vorm van een overheerlijk ijsje maar daarna zijn we toch rapido teruggereden naar de Pont d'Arc. Stoeltjes en handdoeken mee en naar de waterkant.  Het water is heerlijk om in te zwemmen en we zwemmen onder de Pont d'Arc door. Omdat we stroomafwaarts zwemmen is het lastig om terug te zwemmen met name onder de Arc moeten we ons met de handen aan de rots voorttrekken. De rest van de middag blijven we lekker luieren en zwemmen. De temperatuur beloofd morgen iets lager te zijn dus dan gaan we een fiets poging doen.

Soms wil het niet!
Vrijdag 16 juni
Het is iets minder warm maar nog steeds een goede 30+, het fietsrondje die we willen is ca. 30 km.  Bidon is het doel. Vol goede moed gaan we op weg. Na enkele kilometers merk ik dat mijn rechterknie vreemd voelt, het lijkt wel alsof het been niet mee wil en ik krijg de trappers dan ook niet lekker rondgedraaid. Zeker wanneer het een beetje steiler gaat wordt het lastiger en lijkt de patellapees de boosdoener. 4 km voor Bidon snijden we de route af om terug te fietsen. Floor vind het sowieso al een saaie route omdat er weinig te zien valt onderweg. Het laatste stuk gaan langs de Gorges en dat kan hem meer bekoren omdat je nu weer mooie uitzichten hebt.
De rest van de middag maar weer lekker aan het water gezeten, Floor lekker onder zijn parasol en ik in de zon.
's-Avonds bij het restaurant die bij de camping ligt lekker gegeten.

Een bijzondere ontmoeting
Zaterdag 17 juni
Vanmorgen eerst naar Pont St Esprit gereden voor de nodige boodschappen en benzine tanken. Zaterdag blijkt marktdag en het is dan ook behoorlijk druk. We slenteren eerst het stadje een beetje door maar deze ziet er behoorlijk vervallen uit. Winkels staan leeg, panden zien er slecht uit aan de buitenzijde. In onze herinnering staat dat een bezienswaardig stadje was maar dat is voltooid verleden tijd. De markt is groot en leuk om overheen te struinen en de nodige groente en fruit in te slaan. De overige boodschappen doen we bij de super en we kunnen weer 3 dagen vooruit.
Eenmaal terug op de camping is het een broodje eten en dan de wandelschoenen aan voor een wandeling langs de Ardèche. De wandeling start net buiten de camping en je kunt de hele Gorges doorlopen maar dat is iets te veel van het goede want dat is 31 km en ook weer terug. We lopen een deel met als doel de bocht bij Les Templiers. Het is een leuke wandeling maar geen eenvoudige. Soms loop je dicht langs de rand, op enige hoogte langs de rivier, op een schuine ondergrond. Ik vind het niet altijd even prettig en ben steeds bang dat ik uitglij. Loop sowieso te mutsen vind ik zelf. We komen op een punt dat we niet verder kunnen, blijkt dat we op onze buik een spelonk in moeten kruipen waar je vervolgens weer rechtop kan zitten. Dan moet je een paar in de rots vastgemaakte ijzeren stangen die een trapje vormen afdalen. Floor gaat als eerste en staat vervolgens oog in oog met een berggeit. Die geit, met horens, kijkt een soort van verrassend en is niet van plan opzij te gaan, sterker nog, ze wil zijn tas! Achter deze geit staat er nog een, het blijkt moeder met jong te zijn. Zij staan vrolijk de doorgang te blokkeren waar wij weer door de rotspartij moeten, dit is overduidelijk hun schaduwplek. Tja, kunnen we wel doorlopen? Wat doet die geit wanneer je haar opzij schuift en de grot inloopt? Voor hetzelfde geld heb je een paar horens in je bilpartij! Gaan we verder of niet? We hebben nog een stuk brood, misschien leid dat af? Maar helaas, ze blijven vrolijk staan. Op dat moment komt er ook een Fransman aan en die weet wel raad met de geiten, hij gooit stokken naar ze en jaagt ze het grotje uit, de doorgang is vrij en we kunnen verder. Het keerpunt van de wandeling komt eerder dan verwacht want op een gegeven moment had ik het wel gehad met die smalle richels, nu kwam er weer zo een en kon je je vasthouden aan een metalen rails die in de rots zat. Mijn bedenkelijke gezicht was voldoende voor Floor om te begrijpen dat ik niet verder wil. We hebben er toch al 2 uur opzitten dus komen we wel aan onze wandeluren. Onderweg komen we over een primitieve campsite die tegen de helling ligt geplakt en daar is de mogelijkheid om iets te drinken.
Nog even een duik in het zwembad en er is alweer een dag voorbij.

Nog een keer dan!
Zondag 18 juni
We gaan er nog een keer samen op uit met de fiets in de hoop dat het beter gaat als eergisteren. We willen een stukje van de d'Ardèchoise route fietsen en wel aan de overzijde van de Ardèche gezien vanaf de camping. Het resultaat is dat het toch nog niet lekker ging. Het was toch wel lang 'vals plat' en 6 km voor het gewenste eindpunt (het ging nog steeds omhoog) zijn we omgedraaid. De weg terug ging bijzonder snel omdat het alleen maar naar beneden ging, dit tot verbazing van Floor, die had nou niet de indruk dat het omhoog liep. Dit geeft het verschil aan tussen onze fietskrachten. Floor rijdt vervolgens ook nog eens lek, de 2e keer al deze vakantie. Het blijkt ook nog eens door hetzelfde gaatje van de buitenland te zijn als de vorige keer. Even bandje plakken onderweg en de binnenzijde van de buitenland ook maar even versterkt met een stukje plaksel, voor wat het waard is. Straks op de camping dit verder oplossen voordat hij er morgen zelf op uitgaat, ik pas verder deze vakantie. In de middag nog lekker langs de rivier waar het gezellig druk is.
In de avond spelen we nog een spelletje Jeu de Boules en kijken of Floor de opgelopen achterstand van 7-3 kan ombuigen. En ja hoor, hij weet er 7-5 van te maken. Dit moet morgen beter!!

Laatste dagje Ardèche
Maandag 19 juni
We starten met een gescheiden programma. De fietsband is in orde bevonden en Floor gaat een rondje om de Gorges d'Ardèche fietsen en ik ga nog een laatste dagje zon meepakken. Zoals gebruikelijk sluit Floor in de middag bij mij aan voor nog een paar uurtjes onder de parasol.
Terug op de camping nog een spelletje Jeu de Boules en GETSIE hij maakt er 7-7 van!!! Morgen een laatste beslissende pot.
Voorbereidingen voor het vertrek en morgen starten we met de terugreis. Het was weer heerlijk in Frankrijk, het is een heerlijk vakantieland, niet voor niets de topper onder de Nederlanders.