Maleisië, Sumatra en Thailand

29 november 2017 - Bukit Lawang, Indonesië

We gaan dit keer drie landen aantikken. Voor mij zitten er een paar bekende stukken tussen maar dat is al weer zo lang geleden dat het geheugen wel weer opgefrist mag worden.
Het reisplan is als volgt:
Maleisië; Kuala Lumpur, Melaka, Cameron Highlands, Penang, Langkawi
Sumatra; Bukit Lawang, Tangkahan, Toba meer, Berastagi (zeer optimistisch gesteld doel)
Thailand, 4 dagen live aboard Similan en Surin eilanden (dit staat al geboekt)
Maar zien wat er van het plan gerealiseerd gaat/kan worden, het moet natuurlijk wel vakantie blijven en geen race tegen de klok worden.

Vrijdag 24 november onze dag van vertrek. Na Socks naar haar gebruikelijke vakantie adres gebracht te hebben is het tijd om te lunchen en pakken en om 17.00 uur worden we opgehaald.
Op Schiphol gedropt door Leon en Chantal. Check-in thuis al gedaan dus alleen de bagage droppen. In een mum van tijd door de security checks heen (uitermate soepeltjes) en rond slenteren. Onderweg naar de gate zeggen we tegen elkaar dat het grappig zou zijn als we Eric zouden spotten. Nou de zin was nog niet uitgesproken en we lopen langs de eerste gate waar een KLM toestel staat en ik zie in mij ooghoek 'broertje!' Nou dat zal wel heel toevallig zijn zeg. We gaan voor het raam staan en blijven rustig wachten of hij zich weer laat zien, en ja hoor het is Eric. 'Hard' aan het werk, beetje over de railing hangen 😉. Wanneer hij de laadtruck kan laten zakken begin ik te zwaaien, hij kijkt maar heeft volgens mij geen idee dat ik het ben en zwaait beleefdheidshalve terug. Ik nog iets uitbundiger zwaaien en dan, dan heeft hij het door. We bellen even en dan gaat hij weer verder met werk en wij met vakantie. Na een prima vlucht van bijna 12 uur met onze 'eigen' KLM  landen we om even voor half vier in de onweer en regen op Kuala Lumpur International Airport (KLIA). Gelukkig duren de douane en bagage afhandeling zo bizar lang dat tegen de tijd dat wij in de KLIA Express kunnen stappen het al droog is. De KLIA Express is een ideale manier om snel in Kuala Lumpur te komen, in 25 minuten ben je op KL Central. Wij hebben een hotel gekozen die daar niet ver vandaan ligt, te weten Hotel Summer View, niet super de luxe maar ruim voldoende. Enigszins duf van de reis even lekker een douche en een hapje eten bij een van de tentjes om de hoek. Tafeltjes met plastic stoelen en op straat, wat is dit lang geleden zeg! En het is nog net zo lekker en net zo goedkoop.
We sluiten de avond af met een biertje en glijden moe en voldaan ons bedje in. Wat is het heerlijk om weer in Azië te zijn 😊.

Zondag 26 november, dagje Kuala Lumpur
Dagje sight seeiing. Na uitgevonden te hebben dat de blue line de snelste verbinding is naar de 'towers' hebben we kaartjes gekocht uit de automaat en tot onze verrassing was er geen blue line vandaag, hm niet handig dat de automaat dan wel kaartjes afgeeft. Dan een andere verbinding die overigens goed blijkt uit te pakken.
Ik heb de indruk dat de towers toch wat meer ingebouwd staan na ruim 15 jaar geleden. Na wat rond gelopen te hebben hebben we de hop on hop of bus gepakt. Niet omdat we niet willen lopen maar het helemaal geen aantrekkelijke stad om in te lopen. De bus brengt ons langs alle bezienswaardigheden en als we willen uitstappen doen we dat. Uiteindelijk zijn we uitgestapt in de Chinese wijk en daar de drukke straatjes en Petalingstreet doorgelopen en de ...... Tempel op de foto gezet. We zijn uitgestapt in Little India vanwaar het maar 10-15 minuten lopen is naar ons hotel. Tot zover de indrukken van Kuala Lumpur, aan het einde van onze reis hebben we nog een dag om hier rond te brengen.
Bijtijds gegeten en naar bed want we moeten al om 4.00 uur op voor onze vlucht naar Sumatra.

Maandag 27 november, Sumatra
We hebben de KLIA Express van 05.00 uur naar KLIA. Gisteravond al ingecheckt dus ik ga er vanuit dat we de bagage alleen hoeven te droppen. En dat klopt maar wel achter in de rij aansluiten en die was behoorlijk lang. Het is al tegen 07.00 uur eer we onze bagage afgegeven hebben en de security check hebben gehad. Tijd voor een ontbijtje.
We vliegen om 08.30 en komen een uurtje later ook weer om 8.30 aan in Medan, Noord Sumatra. Ook hier weer lang wachten bij de douane controle, gevalletje van verkeerde rij gekozen 😏.
Met de ALS bus naar Binjai, randgemeente van Medan en hier overstappen op een, niet helemaal nieuw meer, mini bus. Deze Indonesische 'Max Verstappen' scheurt met een bloedgang over de wegen. Haalt links en rechts in, haalt in voor bochten en wegverhogingen, het maakt hem allemaal niets uit. Rijd je in de weg met je brommertje dan wordt je gesommeerd zo snel mogelijk aan de kant te gaan. Oftewel een heel ontspannend ritje. Na deels over heel erg goed begaanbare wegen en deels over minder goed begaanbare komen we 4,5 uur na vertrek van het vliegveld aan in Bukit Lawang. Ik denk dat we een record hebben gevestigd. In Bukit Lawang moesten we een stukje met een brommertaxi welke ons bij het beginpunt van alle mogelijke onderkomens afzet. Van daaruit moesten we maar verder zien. Het,werd Eco Lodge omdat de plek die ik in gedachte had helemaal aan het einde van het dorp ligt en je hier achterop een brommer naar toe moet. Lopen kan ook maar het zeker 20 minuten lopen met rugzak en enigszins heuvel op.
Eco Lodge ziet er prima uit en volgens mij was ik hier ruim 15 jaar geleden ook al eens.
Felix is diegene die ons begeleidt heeft naar Eco resort en ook aangeeft dat hij, hoe wonderbaarlijk is dat!, ook gids is. Linksom of rechtsom ik denk dat alle gidsen redelijk gelijk zijn want anders zouden ze hier toch geen brood meer kunnen verdienen want je wordt gewoon afgebrand op internet als je niet deugd.

Dinsdag 28 november, op de fiets door de rijstvelden
Vandaag gaan we op de mountainbike een tochtje maken. Floor is vanmorgen samen met Felix op pad gegaan om mountainbikes te scoren. Hij gaat gewoon adresjes af die een mountainbike hebben en mag die 'lenen' en wij dus huren want er moet natuurlijk wel geld verdient worden. Uiteindelijk weten ze twee fatsoenlijke fietsen te bemachtigen en na de banden te hebben opgepompt en zijn zoontje bij school te hebben afgezet komen ze mij oppikken en gaan we op pad. Felix eerst nog op de motor en die haalt thuis nog een fiets op. We fietsen eerst een stuk over de lokale weg waar hij ons de diverse planten aanwijst zoals suikerriet, kousenband en cacao.  Vervolgens wijken we van het pad af en fietsen door de rijstvelden en langs lokale dorpjes. Prachtig om te zien. We eindigen de begeleide Tour met een kokosnoot en aardappelkoekjes. Wij houden de fietsen de rest van de dag en gaan op eigen gelegenheid nog een paar uurtjes door. Het is enigszins regenachtig vandaag. Enerzijds geeft dit mooie foto's anderzijds moeten we af en toe schuilen. Een regenjasje doen we ook aan maar dat is behoorlijk warm en zweterig. We fietsen eerst heel Bukit Lawang door en daarna het lokale dorp en vervolgens via het achterland en door de rijstvelden. We hebben nu gezien dat het mag en dat het goed te rijden is door de modder. Rond 15.00 uur houden we het voor gezien.
Morgen is Monkey day!

Woensdag 29 november, Monkey day!! 🐒
Vandaag gaan we Orang Oetans spotten in Gunung Leuser National Park. De populatie is sinds de laatste keer dat ik hier was gegroeid van 1000 naar 7000. Helaas is dit niet omdat er zoveel geboren zijn de afgelopen decennia maar omdat hun leefgebied kleiner is geworden en ze nog steeds een bedreigde diersoort zijn. In heel Sumatra leven er nog ca 14.000, lijkt veel maar is het niet. Gelukkig is er een Sumatraans Orang Oetan beschermingsprogramma. Met gids Felix en gids in opleiding Roy gaan we om 8.45 op pad. Wij hebben gekozen voor een dagprogramma van 6 uur lopen ipv een overnachting in de Jungle. Ik heb dat al eens gedaan en voor Floor hoeft het niet zo nodig. Al vrij snel spotten we de eerste Orang Oetan met een kleintje, wat is het toch een prachtige ervaring om deze beesten te zien in hun eigen habitat. Naast de Orang Oetan zien we ook 'witte hand Gibbons', dit blijkt nogal bijzonder omdat deze zich zo snel verplaatsen al slingerend tussen de bomen dat ze zeer lastig te spotten zijn. Er was nog een groep bezoekers in de buurt en die werd door onze gids er direct bijgehaald om deze kans niet te missen.
Al glibberend en glijdend vervolgen we onze weg en zien we nog een paar keer Orang Oetans, een soort Pauw, kleine grijze aapjes en horen we het geluid van de neushoornvogel maar helaas kunnen we die niet spotten.
Ik vind het zeker nog net zo indrukwekkend als vorige keer maar het is wel aanzienlijk drukker en dan is dit het rustige seizoen omdat het regentijd is. De charme is door de drukte wel een beetje verloren maar we hebben ze gezien en dat was het doel.

1. Monique van Staveren:
    29 november 2017
    Wat is dit heerlijk om te lezen, feest van herkenning. Geniet lekker van al die mooie indrukken!!
  2. Monique Balkema:
    30 november 2017
    Was er lekker voor gaan zitten met een bakkie. Kijk al weer uit naar het volgende verslag 😘😘😍😍. Veel plezier 💋💋
  3. Camilla Bruijn:
    1 december 2017