Mekong Delta 2

26 november 2014 - Phnom Penh, Cambodja

Woensdag 26 november
Het is vroeg dag, 5.30 uur gaat de wekker en om 6.30 zitten we al weer in de boot terug naar Can Tho. Hier stappen we over in een grotere boot waar de overige reisgenoten die in een hotel hebben geslapen al hebben plaatsgenomen. Dit overstappen gebeurd op het water, de boot wordt niet eerst langs de kant gelegd.
We varen langs en door de floating market in Cai Rang, de grootste drijvende markt in de Mekong. Het is een markt voor locals en ontzettend leuk om te zien. De items die ze verkopen zijn aan een Bamboestok geprikt zodat je vanaf het water goed kunt zien wat ze verkopen. Er wordt met name groente en fruit verkocht en een enkeling verkoopt ook vlees of vis.
Het is een markt voor de locals en niet zoals in Bangkok, die is bijna alleen nog voor de show.
Na de markt varen we verder naar een eiland waar je een dorp kunt bezoeken, dit kan per fiets of lopen. Het aantal fietsen was beperkt dus werd het lopen. Je krijgt een goede indruk zo over het leven op het land, wij Westerlingen zouden hier nooit aan kunnen wennen om zo te moeten leven. Het is altijd een rommeltje en men doet ook niet veel om het opgeruimd te houden. Op zich ook niet gek want de rivier treedt in de regentijd buiten de oevers en nadat het waterpeil gezakt is blijft zwerfvuil achter.
Terug bij het startpunt van onze wandeling maken we nog een rondje op de plantage, je kunt hier ook eten. De keuze bestaat uit bbq rat, kikker of slang. Geen gerechten die ons kunnen bekoren. Ik zie dat een levende slang uit een zak wordt gehaald en vervolgens wordt het beest tegen de zijkant van de betonnen bbq dood geslagen. De kikkers zitten even verderop in een afgeschermd stuk hun lot af te wachten en ratten lopen er vast genoeg rond.
Terug in de boot is de volgende stop een rijstnoedel fabriek, jaja we zijn lekker toeristisch bezig. Rijstnoedel wordt gemaakt van rijst en een of andere wortel wat tot poeder is vermalen. Het is een dunne brij die op een hete plaat wordt gesmeerd en vervolgens eraf gehaald en in de zon gelegd om te drogen. Vervolgens wordt het gesneden en verpakt. Hierna is het tijd voor de lunch en de busrit naar Chau Do. Een lange rit. We stoppen tegen het einde van de middag nog bij vogelpark Tra Su, hier gaan we met roeiboten door een mangrove. Het begint al te schemeren. Het is prachtig om hier doorheen te varen, er zijn wel wat vogels maar die vliegen hoog boven de bomen. Zij weten al wat wij enkele tellen later ook weten namelijk regen. We weten onszelf nog net een poncho over het hoofd te trekken want het begint enorm hard te regenen. Onze kleding blijft droog maar we soppen in onze schoenen. Terug in de bus rijden we het laatste stuk terwijl het stevig blijft doorregenen.
We overnachten in Chau Do en morgen naar Cambodja.

1. Pa & Ma:
    1 december 2014
    Wat is het geworden kikker of slang,ik denk van kikker
    eet smakelijk ik wacht nog even.Ma denk dat jullie mager thuis komen.