Een indrukwekkende dag

28 november 2014 - Phnom Penh, Cambodja

Vrijdag 28 november

Vandaag met de tuktuk naar Choeung Ek voor een bezoek aan de Killing Fields, ook wel het genocide museum genoemd. Je krijgt hier een koptelefoon en recorder mee waarin het verschrikkelijke verhaal verteld wordt, in het Nederlands, over de killing fields. Een gruwel om te horen en ook te zien. Hoe is het mogelijk dat een man, Pol Pot, in staat is geweest een hele natie plat te leggen en gedeeltelijk te laten uitroeien op meest gruwelijke wijze. Er zijn 3 miljoen mensen vermoord in 3 jaar tijd. In Choeung Ek zijn er tussen 1975 en 1978 totaal 17000 mannen, vrouwen, kinderen en baby's vermoord en in massagraven gegooid waarna ze overgoten werden met DDT om de stank te maskeren, sommige waren nog niet eens dood toen ze in het massagraf terecht kwamen. Mensen werden onthoofd met een palmblad van de suikerpalm, dit zijn sterke stelen met zaagtanden eraan. Baby's werden tegen een boom doodgeslagen in het aanzien van hun moeder. Aan de boom zijn bloed, schedel resten en hersenweefsel gevonden.
In totaal zijn er 8985 lichamen geborgen uit de massagraven. De rest ligt in de omgeving in meren of nog ergens onder de grond. Nu worden er nog steeds na het regenseizoen botresten en kledingstukken gevonden. Er is dan weer grond weggespoeld en wordt er weer een stuk gruwel door de aarde vrij gegeven. Dit alles heeft zich nog geen 40 jaar geleden afgespeeld, niet voor te stellen!
Dit indrukwekkende verhaal achter ons latend gaan we terug naar Phnom Penh om het paleis van de koning te bezoeken. Een enorm groot terrein met Pagodes waaronder de Zilveren Pagode met de Emerald Budha. De troonzaal en verschillende paviljoens. Alles pracht en praal.
De Psar Thmei (markt) kunnen we niet overslaan. Ongelooflijk wat je hier binnen ziet. Je ziet kapsalons, pedicure, manicure, schoonheidsspecialist, eetgelegenheden en kleding verkopers samengepakt in een gebouw in de vorm van een pyramide. Je kunt vanuit je kappersstoel direct wat te eten bestellen. Het is een smerige bende en alle eetlust vergaat je direct.
Aan de overzijde van de straat ligt een nieuw shoppingmall en dat is weer het andere uiterste. Hier zijn de bedragen gelijk aan die van ons en soms zelfs duurder, voor de gewonen Cambodjaan niet te betalen.
Wat overigens ook opvalt in Cambodja is dat alles in Dollars gerekend wordt.
'S-Avonds nog een wandeling door de buurt om een eettentje te zoeken. We kiezen ervoor om de andere kant uit te lopen dan gisteren, geen goede keus blijkt. We komen de ene hoerenkeet na de andere tegen. Prostitutie is hier niet ongewoon.
We vinden een Thai's restaurant en laten de Pat Thai en de curry ons goed smaken.
Op de weg terug staan we nog te kijken bij enkele straat verkopers van voedsel. Vrouwen staan met allerlei pannen hun waar te verkopen en het geld zit in een vuilniszak dat aan haar kar hangt en ze verdient ze goed want ze staan in de rij!