Mekong Delta

25 november 2014 - Mekong Delta, Vietnam

Dinsdag 25 november,
We hebben een drie daagse trip geboekt naar de Mekong Delta met als eindbestemming Phnom Penh. Zo'n trip is altijd een beetje toeristisch daar ontkom je niet aan en het is ook altijd afwachten of je het programma krijgt zoals is afgesproken.
We rijden van Saigon in een kleine drie uur naar de Mekong Delta, onderweg maken we een stop bij een fabriek waar gehandicapten werken. Zij maken etsen op steen en bamboe die ingekleurd worden met natuurlijke kleurstoffen. Geen luxe werkomgeving maar wel mooi om te zien dat er voor deze mensen werk voor handen is zodat zij in hun onderhoud kunnen voorzien. Door de fabriek heen staan ook rolstoelen en buiten scooters met drie wielen. De volgende stop was bij een bijenfarm, hier krijgen we de gelegenheid om onze vinger in een honingraat te steken en de verse honing te proeven. We werden ook nog getrakteerd op een stukje folklore vertolkt door een kwartet bejaarden waar de pret van het gezicht was af te lezen, niet dus. De muziek was overigens niet om aan te horen en er werd nog bij gezongen ook. Er zijn van die dingen waarvan je wil dat ze snel voorbij zijn, dit was er zo een.
Met een longtail roeiboot door Tan Thach rivier in het district Ben Tre en laten we ons met de stroom meevoeren, bananen plantages trekken aan ons voorbij. We stoppen bij een snoepjes fabriek, hier wordt van kokossap, wat wordt gewonnen uit geraspte kokos, snoepjes gemaakt. Het zijn net toffees en ze worden in 7 verschillende smaken geproduceerd. Alles gaat handmatig, ook het inpakken. Er staan 4 vrouwen de hele dag snoepjes in papier te wikkelen. Ook nog even een phyton om de nek.
We stappen over op een grote gemotoriseerde longtailboot.  en na de lunch op Tortoise eiland, er zijn drie eilanden in de Mekong, is het nog een flink stuk rijden naar Can Tho, de hoofdstad in de Mekong. Ondertussen is de hemel weer open gebarsten en het regent hard, heel hard. Gelukkig zitten we droog maar de bagage ligt minder droog onderin de bus blijkt achteraf. Ondanks de flightbags die om onze rugzakken zitten zijn ze nat geworden en de inhoud ook. Bij het door de plassen heenrijden golfde het water soms tot raamhoogte en door de bagageluiken naar binnen. Geen idee wanneer we dit weer droog gaan krijgen, niet alles is nat maar wat onderop en aan de zijkant lag wel.
We stoppen nog bij een pagode met drie enorm grote budha beelden buiten. Onder een paraplu in de stromende regen huppelen we van de een naar de ander.
De nacht brengen we door in een homestay, dit is een verblijf in een dorp bij Vietnamese familie thuis. Deze familie heeft waterbungalows, stel je hier geen luxe onderkomen voor maar wel leuk gebouwd. Het zijn twee onder een kap hutjes bestaande uit een slaapkamer met douche en toilet en dat een de rivier. We hebben even een half uurtje voor onszelf en drinken een biertje op 'ons' terras aan de rivier.
Voordat we gaan eten krijgen we eerst uitgelegd hoe een springrol te maken van rijstpapier gevuld met geraspte zoete aardappel en bonen. Nadat we met z'n allen ijverig hebben zitten vouwen en rollen gaan we zien hoe deze te bakken en ze worden geserveerd tijdens de maaltijd. Aan tafel leren we nog een springrol samenstellen maar deze kunnen direct opgegeten worden. Aan tafel hebben we leuke gesprekken en wij zijn de enige 'oudjes' tussen de jongeren. Het leuke van zo'n homestay is dat je de avond met elkaar doorbrengt. De nodige drankjes gaan er doorheen alvorens wij naar bed gaan. De jongelui gaan nog even door met hun drank kaartspel en aan het gelach te horen hebben ze het erg naar de zin.
Wij hangen de nodige spulletjes even uit om te drogen en gaan lekker knorren.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Monique Balkema:
    27 november 2014
    Weer een super gaaf verhaal!!!