De laatste kilometers

12 november 2013 - Ghasa, Nepal

Vandaag het laatste stuk van de wandeling, ca 3 uur naar Jomsom. We beginnen de dag met een korte rondwandeling door het eeuwen oude dorp Kagbeni. Ik heb het gevoel dat ik mij in de middeleeuwen begeef. Om 9.15 vertrekken we voor de laatste wandeletappe. Het is nog erg onzeker of we vanuit Jomsom verder kunnen. Over 10 dagen zijn de verkiezingen en er is een kleine afsplitsing van de Maoïsten die er niet best voor staan in de peiling. Om hun daden kracht bij te zetten zijn ze met een soort oproer bezig door een algehele staking uit te roepen, zelf zetten ze diverse wegblokkades in en laten geen Nepali door. Dit treft met mate de Nepali maar voor ons als toerist is het bijna niet mogelijk om een bus te krijgen die ons verder brengt. In de ochtend is een van de gidsen al vroeg vertrokken naar Jomsom om proberen een bus te regelen.

De zon komt door en het is tijd om verder te lopen in een t-shirt. Dit was echter niet van lange duur. Gisteren tijdens de briefing was verteld dat het waait in het gebied waar we doorheen moeten. Nou niets is minder gezegd. We lopen langs een rivier en voor een groot gedeelte door de rivierbedding en we lopen over een klein bultje heen en van het ene op het andere moment komen de zandvlagen op je af. Er staat een bizar sterke wind, het lijkt wel een herfststorm langs de Scheveningse kust. Alle kleding kan weer aan en vervolgens is het nog ruim een uur stofhappen en buffelen tegen de wind in.
Aangekomen in Jomsom is de bus nog geen zekerheid, terwijl wij lunch bestellen zoekt onze reisleider de diverse opties uit. Het verlossende woord is dat we een bus hebben tot Ghasa (Ja ik ben nog steeds in Nepal), daar moeten we overnachten en als het goed is gaan we morgen verder met jeeps. Dit brengt wel extra kosten met zich mee, wie dit gaat betalen is nu even geen discussie, die voeren we wel als we terug zijn in NL, wegkomen is eerste vereiste. Maar we komen in Pokhara en ik verlang wel naar de warmte aldaar.
Het indelen van de jeeps moet ik een beetje zien te sturen want ik wel degelijk een voorkeur met wie ik in een jeep kom te zitten, zeker omdat het een rit is van ruim 8 uur. En ons Joske is morgen jarig, kunnen we dat gezellig in de jeep vieren.
Als avondvertier storten wij ons gedrieën op een spelletje klaverjas, op mijn tactvolle manier heb ik Peter even bijten gesloten omdat ik (maar ook Jos en Floor) die jongen een beetje irritant beginnen te vinden. Peter is een gevalletje 'zenden' en 'ontvangen' hoe maar, ben ik een beetje klaar mee.