Rustig uitlopen

11 november 2013 - Kagbeni, Nepal

Vanmorgen een half uurtje later ontbijt, uitslapen voor sommigen, ik was gewoon om 6 uur wakker maar wat wil je als je al om half tien in bed ligt. Vandaag een heel kort programma. We beginnen wederom heel koud met een korte wandeling naar de  Muktinath tempel, een ommuurd complex met een boeddhistische en hindoeïstische tempel. De tempels van binnen niet bezocht want dan moet je je schoenen uit en daar vind ik het toch net iets te koud voor. Rond een uur of negen komt de zon langzaam over de berg heen en wordt het langzaam aan warmer. We strijken neer op een terras in de zon en genieten van een pot thee en warme appeltaart. Om 11 uur is het verzamelen voor de wandeling naar Kagbeni, vandaag zullen we weer 1000 meter dalen. Na een uurtje lopen zijn we op de lunchplek, de zon schijnt uitbundig en de kleding verdwijnt in de rugzak. De laatste lopers laten op zich wachten want die stoppen bij ieder souvenirstalletje. Nu ik in de zon zit is het wachten geen punt, dit was van de week in de ijskou wel iets anders.

Na de lunch wordt er verder gewandeld, de streek waar we doorheen lopen is weer heel anders dan de afgelopen dagen. Sneeuw heeft plaatsgemaakt voor bomen (lijken op knotwilgen maar zijn het niet) maar ook voor een woestijnachtige aanblik met af en toe een kleine groene delta.
In Kagbeni verblijven we in hotel Shangrila, met een gewone toilet op de kamer! De douche is helaas niet warm.
Aan tafel komt de fooienpot naar voren voor de Nepalese dragers en gidsen en dit in een relatie tot hun salaris. Taco onze gids is ervaren in wat redelijk is. Leuk om te weten hoe de salarissen liggen in Nepal? Een drager verdient 500-600 roepie (€ 3,75-4,50), hoofdgids 850 (€ 6,50), gewone gids 750 (€ 5,75), dit is een dagloon per trekking.
Bij de fooien wordt er geen onderscheid gemaakt tussen drager of gids, ze hebben allemaal even hard gewerkt. Voorgesteld wordt 200 roepies per drager/gids per dag, ze hebben 18 dagen voor ons gewerkt dus dat komt neer op 3600 roepies per drager/gids. Uiteindelijk besluiten we per drager/gids 4000 roepies te geven wat neer komt op een kleine € 31. Voor een drager is dit dus 7 x zijn dagloon, lijkt veel maar het is niet mogelijk om het gehele jaar trekkings te doen in Nepal omdat de weersomstandigheden dat niet toelaten. Gemiddeld kunnen ze maximaal 4 trekkings per jaar doen. Nadat al het geld is ingezameld worden er envelopjes gevouwen en krijgt iedere drager/gids zijn fooi persoonlijk overhandigd.
Verder hebben we nog een aardigheidje gekocht voor onze reisleider, dit is een groot tafelkleed van Yak haar, dit kost ons 625 roepies (€ 5,-) p.p

Wandeltijd 2,5 uur, daling 1000 meter