Kerst in Cordoba

28 december 2011 - Buenos Aires, Argentinië

Vrijdag 23 december, zoals gezegd een dagje niets doen en aan mijn teint werken. Nu was de verrassing voor deze dag dat er in de nacht een koude wind is komen aanwaaien en het best wel fris aanvoelde zeker in de ochtend.  Maar het waterpark ligt in een bergkloof en daar was het toch wel goed vertoeven. Ondans regelmatig insmeren was ik behoorlijk verbrand :(

Zaterdag 24 december, vandaag nog een beetje door Mendoza gewandeld en verder lekker in de achtertuin van het hostel zitten lezen en praten. Aan het einde van de middag vertrekt mijn bus naar Cordoba, een ritje van 9 uur maar dit keer. Kerstavond in de bus dus.

Ik heb er bewust voor gekozen om kerst te vieren in een grote stad, dan is er altijd wel iets te doen. Nou verkeerd gedacht dus. In Mendoza was het al zo dat ik een taxi moest reserveren die mij naar het busstation zou brengen want na 16.00 uur legt zo`n beetje iedereen het werk neer om kerstavond te gaan vieren. Eerste kerstdag was het in Cordoba helaas niet anders. De bus kwam 's-morgens vroeg, en dan heb ik het over half zeven, al aan in Cordoba. Het was slechts vier blokken lopen naar het hostel en daar was gelukkig mijn kamer direct beschikbaar en ben dus nog maar even plat gegaan. Het ontbijt wat in dit hostel werd gepresenteerd was echt te triest voor woorden, een uitgedroogde croissant en oploskoffie!!! Nou dan mis je het gebruikelijke kerstontbijt met pasteitje en kerststol wel kan ik je vertellen. Dus ik vol goede moed de stad in om elders te gaan ontbijten. En wat denk je?? Alles gesloten en de stad volledig uitgestorven!! Shit, dit wordt een hele lange eerste kerstdag. Na twee uur rondgewandeld te hebben en de diverse kerken, die waren wel open, op de foto gezet te hebben kwam ik een zaak tegen die wel open was. Daar was niet meer te krijgen dan een tosti, koffie en jus d'orange maar het was tenminste iets. Het weer is overigens prima met een temperatuurtje van 35 graden dus naar het park gewandeld en lekker in het zonnetje gaan zitten en zitten lezen. Wat navragen levert de informatie op dat er wel wat restaurants zijn die aan het einde van de middag open gaan dus een kerstdiner zit er gelukkig wel in. En inderdaad aan het einde van de middag een zaak gevonden die open was, daar een lekkere cocktail gedronken en vervolgens blijven zitten en daar ook mijn kerstdiner genuttigd die bestond uit een Ceasar salade en gegratineerde gegrilde tonijn en natuurlijk een glas wijn. Want in Argentinië geen wijn bij het eten is net als bij de Fransen ondenkbaar. De stad is ondertussen ook weer wat tot leven gekomen en zijn er veel mensen op straat te vinden.

Maandag 26 december, hoewel tweede kerstdag hier niet bestaat is het wel vakantieperiode en zijn toch nog veel musea gesloten en worden er geen tours gemaakt. Maar wat niet met een tour kan kan ik natuurlijk wel alleen ondernemen, zij het dat het dan beperkt blijft tot een onderdeel ivm de reisafstand. Ik heb de bus gepakt naar Alta Gracia, liggend in een valei op zo`n 35 km van Cordoba. De busrit was vrij amusant. Er stapte een klein manneke in die aan mij vraagt of ik ook naar Alta Gracia ga. Na bevestigend geantwoord te hebben maakt hij me duidelijk dat ik heel goed op mijn tas moet letten en die dicht bij me moet dragen. Ik wil hem voordoen hoe ik mijn tas bij me houd en moet daarvoor mijn tas optillen, dit ziet hij als een uitnodiging om naast me te komen zitten. Hier moet ik wel om lachen. Hij laat mij de inhoud van zijn tas zien en die bestaat uit een dikke bijbel, de beste man is pastoor en op weg naar zijn zoon. Zijn zoon is politieagent in Alta Gracia. Hij hamert er weer op dat ik goed op mijn tas moet letten en als er iets gebeurd moet ik hem bellen want dan komt zijn zoon. En om dat kracht bij te zetten maakt hij een pistool beweging. Hij geeft mij een briefje met zijn naam en telefoonnummer en dat ik echt moet bellen als er iets gebeurd. Ik beloof het plechtig. Hij zegt dat hij voor me zou bidden. Nou een beter beging van een tweede kerstdag kan je toch niet hebben dat een pastoor voor je gaat bidden. Wanneer hij uitstapt bedank ik hem voor zijn bezorgheid en laat met gebarentaal weten dat ik echt moet bellen. Je maakt wat mee in zo'n bus.  Alta Gracia is een van de belangrijkste gebieden wat betreft de Jezuïten architectuur, het is de sterfplaats van de Spaanse componist Manuel de Falla (huis is museum) en in zijn jeugdjaren was dit de woonplaats van Che Guevara, die van origine Argentijn is.  Niet alles was vandaag geopend maar het museum van Manuel de Falla en het huis van Che Guevara heb ik kunnen bezoeken. Het was vandaag ongelooflijk warm, tegen de 40 graden en ik loop met een snotneus rond. Vreemde gewaarwording want dat gebeurd in Nederland ongeveer eens in de 10 jaar of zo. Tegen het einde van de middag ben ik terug in Cordoba en zoek een restaurant op om een hapje te gaan eten en tegen het einde van de avond vertrek ik, met alweer de laatste busrit deze vakantie, naar Buenos Aires om daar de laatste 3 dagen nog rond te zwerven.