De cirkel is rond.

28 december 2011 - Buenos Aires, Argentinië

Woensdag 28 november ben ik Buenos Aires vertrokken en vandaag dinsdag 27 december ben ik er weer terug. Het begin wat niet al te best door dat stomme bagage gedoe maar het einde heeft ook niet het gewenste resultaat. Zal het aan de stad liggen?

Dinsdag 27 december, de verkoudheid is omgeslagen in een behoorlijk ernstige variant. Ik voel me lamlendig, zweet me een ongeluk, heb het koud, alles doet zeer en ik hoest de longen uit mijn lijf. Gelukkig was de busrit deze keer een luxe versie en met slaappil heb ik redelijk geslapen maar ik ben helemaal brak wanneer ik in Buenos Aires aankom. Iemand spreekt mij aan dat hij van een officiële taxi maatschappij is en of ik vervoer wil, ik wil eigenlijk maar een ding en dat is naar bed dus is zeg dat het ok is. Heb me gigantisch een oor aan laten naaien want de rit kostte me 60 pesos (10 euro) en dat betaal ik ook voor een busticket naar het vliegveld wat aanzienlijk verder ligt. Maar ach het kan me nu even helemaal niets schelen. In het hostel aangekomen blijkt dat de kamer niet voor 2 uur in de middag beschikbaar is. Hier baal ik enorm van maar heb helaas geen andere keus. Dus plattegrond mee en de stad in. Het is behoorlijk warm en ik loop af en toe met kippevel.  Doelstelling is cementario La Recoleta, een begraafplaats a la du Paire Lachaise in Parijs. La Recoleta is de kleinste maar wel belangrijkste begraafplaats in Buenos Aires, hier liggen mensen begraven die een belangrijke rol hebben gespeeld in de Argentijnse historie zoals, politici, militairen, ontdekkers, priesters,  schrijvers, een nobelprijswinnaar maar het meest bekende graf is die van Evita de Perón.
Naast de begraafplaats staat Iglesia Nuestra Señora de Pilar, een barokke kerk met een museum (gesloten). Ik begin me steeds beroerder te voelen en besluit maar te blijven bewegen en loop naar het busstation om het vervoer naar het vliegveld voor as. vrijdag te regelen. Via de luxe winkelstraat Santa Fé loop ik terug en haal bij de super wat fruit en salade. Tegen vijven ben ik in het hostel en blij dat ik op bed kan gaan liggen. Na 3 uur slapen heb ik voor mezelf een vruchtensalade gemaakt en na deze genuttigd te hebben weer richting bed met 400 brufen en een slaappil.

Woensdag 28 december. Ik heb klokje rond geslapen en besluit vandaag het maar heel rustig aan te doen en de deur niet uit te gaan. Na vanmorgen ontbeten te hebben heb ik weer even geslapen en zit nu lekker mijn blog bij te werken. Ik hoop dan morgen weer zodanig hersteld te zijn dat ik mijn laatste dag in Argentinië nog volop kan genieten. Ik wil nog even door de luxe wijk Palermo wandelen. Het kopen van souvenirs heb ik besloten achterwege te laten want ik zal niet weten hoe ik het moet meeslepen. Het enige wat je hier zou willen kopen is wijn maar dan moet ik het laten verschepen naar NL waardoor het goedkope effect weer teniet wordt gedaan dus kan ik het net zo goed thuis kopen.

Maar Argenitinië is een bijzonder land. Het stond al lang op mijn verlanglijst met name Patagonië. Ik ga zeker nog een keer terugkomen want het noorden van het land en zuidelijkste puntje Ushuaia heb ik nog niet kunnen bekijken dit omdat de afstanden zo inmens zijn. Wat is me zoals opgevallen bi de Argentijnen:

• Ze zijn gek op vlees, vooral heel veel
  • Ze eten weinig tot geen groenten, want die zijn bijna niet te krijgen
  • Het favoriete zoete brood beleg is hier Dulce de Leche, een caramelpasta
  • Ze drinken graag mate, een soort kruidenthee met veel suiker
  • Ze zijn gek op wijn, met name rood. Wit is hier minder geliefd
  • In de stad moet je uitkijken met oversteken want ze stoppen niet voor je, al zijn zij afslaand verkeer en al loop je op een zebrapad.
  • Wanneer je geld haalt moet je bij ieder transactie 3 euro betalen. De geldopnames zijn beperkt tot maximaal 1000 pesos (180 euro) per dag en in de slechtste gevallen soms maar maximaal 700 pesos (125 euro)
  • Geldautomaten geven over het algemeen alleen maar briefjes van 100 pesos
  • Betaal je met 100 pesos (je hebt niet anders) wordt er standaard gezucht want ze hebben nooit wisselgeld en moeten ze bij de buren geld gaan wisselen. Ik snap dus de logica niet waarom geldautomaten dus alleen maar 100 pesos uitgeven.
  • Vriendelijk volk
  • Veel zwervers met name in Buenos Aires

Argentinië is absoluut een aanrader. Tot morgen voor het laatste stukje van mijn reis naar Argentinië.