The End

30 december 2011 - Buenos Aires, Argentinië

Aan alles komt een einde zo ook aan deze vakantie. Gisteren op de laatste dag nog een dagje door Buenos Aires geslenterd. In de ochtend dacht ik naar het museum te gaan maar die ging pas om 12.30 uur open, direct het schema in de war natuurlijk. Maar ach het was aangenaam weer dus lekker rondwandelen door het park, souvenir kopen voor op het landenplankje van mijn nichtje (tip van oma, wist niet van het bestaan van het plankje af) en direct ook voor thuis in mijn eigen 'reiskast' iets gekocht wat typisch Argentijns is nl. een Mate beker.

Het museum was zeer gevarieerd. Er hangen schilderwerken van diverse bekende en onbekende schilders, moderne kunst, kunst gebaseerd op religie en sculpturen. De rest van de dag heb ik besteed in de leuke wijk Palermo. Het straatbeeld is hier wat rustiger dan elders in de stad waar het straatbeeld met name bepaald wordt door verkeer en dan met name zwart/gele taxi's (het is net alsof er een zwerm bijen door de stad trekt) en bussen. In Palermo is het wat dat betreft gelukkig rustiger. Hier veel modewinkels en restaurants. Ik had besloten om mijn Argentijnse avontuur ook maar in Argentijnse stijl af te sluiten en dat is met hoe kan het anders een stuk vlees. De komende 2 weken ga ik echt als een vegetariër leven. Bij het restaurant van mijn keuze aangekomen, het was 16.00 uur in de middag, kreeg ik te horen dat ze gingen sluiten en pas weer om 20.00 open gingen. Daar ging mijn plan weer in duigen want ik had gedacht daar heerlijk op het terras te gaan zitten met e-reader en een fles wijn erbij. Een ander terras werd het alternatief en de wijn smaakte weer voortreffelijk. Even na achten weer naar het restaurant gelopen en daar een overheerlijke T-bone zitten wegwerken, vraagt die man doodleuk of je er ook nog iets van patat bij wil !!! Nou, nee hoor een stuk vlees van een dikke pond vind ik meer dan genoeg. Een overheerlijk glas Malbec erbij en zo de vakantie in gepaste stijl afgesloten. Met de metro naar huis om daar alvast de rugzak reisklaar te maken en mijn kleding voor NL eruit te halen.

Wat heb ik nu zoal ervaren deze vakantie? Argentinië is een prachtig land en erg groot, heel erg groot. Ik heb gereisd zoals ik dat voor ogen heb gehad, slapen in hostels, reizen met openbaar vervoer in de vorm van bussen. Lekker in mijn eigen tempo en de baas over mijn eigen agenda. De reis was afwisselend wat cultuur en natuur betreft. Patagonië is echt overweldigend mooi en zeker een aanrader voor een ieder van jullie. Je moet de wind en kou wel op de koop toe nemen. Maar ik heb niets te klagen wat het weer betreft want ik heb zeggen en schrijven 3 regenbuien gehad en die waren de eerste drie dagen in Buenos Aires en 1 sneeuwbui op de grens bij Chili.

Ik heb de afgelopen 5 weken 8 busreizen gemaakt waarvan er 2 relatief kort waren en de rest lang tot een van 22 uur. In totaal heb ik denk ik tussen de 8000 en 9000 km afgelegd. Ik heb in 10 verschillende hotels/hostels geslapen en over het algemeen in dorms dus dat is met meerdere personen op een kamer. Ik heb leuke mensen ontmoet al waren de ontmoetingen over het algemeen kort. Wat opvalt is dat je eerder contact hebt met personen die in de dertig zijn en dat het met de jongeren minder is, die hebben toch een ander leefpatroon.

Ik heb genoten maar ook momenten gehad dat ik het minder naar mijn zin had. Ik weet dat ik alleen kan reizen en dat het me goed af gaat maar of ik een reis als deze weer alleen zal maken?? Ik denk het niet en ik hoop ook dat het niet hoeft en dat ik mijn eerstvolgende reis gezellig met iemand kan gaan maken. Reizen is leuk maar met z'n tweeën nog leuker, alleen is het eigenlijk best saai.

Nu weer op naar huis naar familie en vrienden die ik natuurlijk gemist heb. Volgende week weer lekker aan het werk naar mijn collega's en naar mijn meiden en op naar de volgende vakantie en dat is een weekje skiën in maart.

Iedereen een heel voorspoedig uiteinde en een fantastisch 2012.

Monique