Hang ouderen

26 oktober 2013 - Kathmandu, Nepal

Grappig, in het vliegtuig blijken mijn medereizigers en ik vlak bij elkaar te zitten. Geeft direct een gevoel van saamhorigheid. De vlucht van Amsterdam naar Delhi verloopt soepeltjes en is eigenlijk zo voorbij. Van Delhi wordt gezegd dat het een chaotisch en onoverzichtelijk vliegveld is maar ik vind het een prima vliegveld. Oké het duurt even voordat je de transfer door bent, er hangen 4 monitoren maar die laten niets anders zien dan een logo, de rest is gewoon handwerk. Maar al met al gaat het vlot en voor we het weten zitten wij 'de hang ouderen' in de hal te wachten op onze aansluitende vlucht naar Kathmandu. Ik ben het zitten beu en kan de mannen Jos en Floor overtuigen om een biertje te gaan drinken. De rest blijft slaperig in de stoel hangen.

Van de vlucht naar Kathmandu krijg ik niet veel mee, al voordat we opgestegen zijn kukel ik in slaap. De vlucht duurt maar een kleine 2 uurtjes en af en toe open ik de ogen om naar het bergmassief te kijken en de vliegtuigen die onder ons door vliegen, het blijft een indrukwekkend gezicht. Na de landing is het achteraan aansluiten voor een visum en natuurlijk kiezen we voor de verkeerde rij maar het is vakantie!
Aangekomen in hotel Amar, hier was ik 5 jaar geleden ook al geweest, krijgen we koffie en thee. Het is wachten op de kamersleutel en dan douchen en erop uit. Mijn kamergenoot is Riet, zij is al enkele weken in Nepal. Riet zal mijn kamergenoot,voor het overgrote deel van de tocht wel blijven.
Ik ga erop uit met Jos en Floor, we slenteren naar Durbar Square en vervolgens door naar de wijk Thamel. Het is wel weer even wennen in deze stad waar het een kakofonie van geluiden is van toeterende brommers, auto's, tuktuk, riksja's en fietsen met tingelende fietsbellen. Alles rijdt kriskras door elkaar, verkeersregels zijn er niet, er is maar een regel/wet en dat is die van de sterkste en/of brutaalste. De hoeveelheid mensen op straat is enorm en de (lucht)vervuiling in de stad dito.
Terug in het hotel maken we kennis met nog 3 gearriveerden medereizigers en 's-avonds bij het eten sluiten er nog 2 aan. We zijn nu bijna compleet, nog 2 te gaan.
Tijdens het eten wordt er door een deel van de groep besloten om de dag erna lekker toeristisch te doen en de highlights van Kathmandu te bezoeken. 5 jaar geleden heb ik deze highlights ook gezien maar daar is niet veel van blijven hangen, dat heeft een reden.
Na het eten total los in bed.

De hang ouderen gaan op pad

Om 7.30 zaten we aan het ontbijt en met z'n negenen gaan we vandaag op pad. We zijn de hang ouderen: Mickey, Godfried, Wim-Jan, Jan, Floor, Jos en ik (ben de jongste van de hang ouderen) en twee dertigers te weten Jan en Marianne.
Onze eerste stop is de koning-stadhouder Bhaktapur, toen ik daar rondliep had ik veel O ja momenten. Onder begeleiding van een gids slenteren we door de oude en bijzondere stad. We passeren pleinen met pottenbakkers en pleinen waar rijst gedroogd wordt.
Na de lunch is Pashupatinath de volgende stop. Dit is een plek waar de lijkverbrandingen plaats vinden. Blijft een luguber gezicht en de rook ontwikkeling draagt niet bij aan een schoner milieu.
De laatste stop is Boudhanath waar de grootste stupa van Nepal staat. Op een dakterras een biertje gedronken en vervolgens weer terug naar het hotel.
In de avond met z'n zevenen een hapje gaan eten en we zijn tot de conclusie gekomen dat wij toch wel het drukke deel zijn van de reisgroep.

Morgen vertrekken we vroeg richting Bhulbule, de startplaats van onze trekking. De komende dagen waarschijnlijk geen internet mogelijkheden dus voor nu even
Tot schrijvens.