Halfweg

31 oktober 2013 - Dharapani, Nepal

We komen in het ritme van vroeg opstaan, bagage klaar zetten en ontbijten. Vandaag even geen havermoutpap maar een lekker stuk Tibetaans brood met een omelet, een goeie basis voor vandaag. Het is nog fris maar helder en is het wachten op de zon. Voor vertrek heb ik de pijpjes al afgeritst en de fleece uit. Om 10 over 8 zijn we weer op pad met bestemming Timang gelegen op 2750 meter. Vandaag ga ik voor het eerst met wandelstokken lopen, de knie ontlasten en kijken hoe het bevalt.

Het eerste deel van de wandeling is vanaf Tal (1709 meter) naar Karte (1850 meter). Een mooie wandeling van 1,5 uur langs de rivier waar het water woest doorheen geperst wordt. We steken de rivier enkele keren over via een hangbrug. De moesson duurt veel langer dan gedacht, dit hebben we gemerkt met de regen gisteravond. Dit maakt de paden soms modderig en vele waterbeekjes die we moeten passeren.
In Karte hebben we theepauze en genieten van de zon. Bij Thoche moeten we langs een checkpoint en wandelen we nog 2 uur door naar Bagarchhap (2160 meter) alwaar er gelunched wordt, vandaag gelukkig een normaal tijdstip want het is 12.00 uur. In de tussentijd dat ons eten wordt klaar gemaakt bezoeken we de plaatselijke Gompa (soort tempel). Na de lunch is het direct vertrekken voor het laatste stuk met een stevige klim, we moeten nog 600 meter omhoog. Zoals voorgaande dagen is de  bewolking binnen getrokken en is het aanzienlijk frisser geworden. We banen ons een weg naar boven, het lopen met stokken is even wennen maar bevalt me wel, zeker tijdens het stijgen. Na 2 uur komen we aan in Oasis Guest House te Timang. We zijn halverwege de te bereiken hoogte, we zitten nu op 2750 en we moeten naar 5416. Tijd voor een warme douche die er gelukkig is. Ondertussen is het koud en begonnen met regenen. Gelukkig heeft dit Guest house een algemene ruimte met een potkachel die voor ons wordt opgestookt, hier is het al snel snikheet 30 graden maar beter dan de koude uit de eetzaal want daar is het 14 graden.
Als maaltijd heb ik gekozen voor macaroni met groente. Na het eten ben ik snel naar bed gegaan, was het gemeut van deze en gene even beu. Dan is het te warm, dan weer te koud, mag de deur open want anders krijgen we koolmonoxide vergiftiging, kunnen we niet een andere thee krijgen, de thee is te sterk, zucht. Hier kan ik niet zo goed tegen, kan er wat van zeggen maar beter van niet, dus dan maar naar bed en lekker lezen. Verder zijn het prima lui maar sommige kunnen een beetje mekkeren.

Wandeltijd 5,5 uur en een stijging van 1041 meter.