Een dag met een irritatiefactortje

21 november 2014 - Cat Ba Island, Vietnam

Vrijdag 21 november
Vandaag varen we het laatste stukje door Ha Long bay en gaan dan naar Cat Ba eiland waar we eerst een wandeling gaan maken in het National Park en dan naar het Cat Ba beach resort. De praktijk is echter wat weerbarstiger. Dat laatste stukje varen was prima, lekker ontspannend in een mooie omgeving.
De manier van samenwerken tussen de diverse boten/reisagenten is bijzonder te noemen. Het is onoverzichtelijk en voor een leek oncontroleerbaar. Reizigers worden van boten gewisseld naar een programma die op dat moment op hen van toepassing is. Of je op een boot zit die bij het door jou betaalde bedrag hoort is niet te controleren omdat je geen uitgangspunt hebt en niets kunt vergelijken. Wij zouden volgens de beschrijving worden opgepikt door een kleinere boot, we moesten al om 7.00 uur ontbijten zodat we bijtijds weg konden. Uiteindelijk werden er mensen op onze boot bijgezet en voer de boot door naar Cat Ba eiland. Maakt niet uit als we er maar komen. Ondertussen heeft de gids sinds gisteren al 3 keer gevraagd of we naar Cat Ba eiland moesten, dit geeft niet echt veel vertrouwen of de man heeft een extreem kort geheugen.
Eenmaal op Cat Ba moeten we een bus in met jongelui die naar Monkey eiland moeten. Uh, wij moeten op dit eiland blijven en naar het Beach Resort, weet je nog! Hij kijkt bedenkelijk, doet een belletje en wij moeten de bus in. Gaat deze hele groep dan mee wandelen of zo? Al snel blijkt dat de bus het National Park voorbij rijdt, hmm. Vervolgens komen we aan in een haven en wordt er vrolijk gezegd dat we moeten uitstappen voor Monkey eiland. Daar gaan we weer! Nee, wij moeten naar het Beach resort. Volledig verontwaardigd is de (ondertussen een andere) gids. Ik laat hem de foto zien met de reis omschrijving en hij belt iemand op en geeft de telefoon door aan Floor. Die geeft hem weer aan mij omdat hij die lief aan de andere kant lastig kan verstaan. Het is soms ook gissen met wat ze zeggen. Ik krijg het mannetje aan de telefoon die ons deze reis verkocht heeft. Na de nodige woordenwisselingen waarin ik steeds bozer en geïrriteerder raak hangt die eikel op. Bozer kun je me niet maken. 2 tellen later belt hij weer en laat hij via die andere gids weten dat het Resort geregeld is en dat we worden opgehaald en weg is de gids. Verbaasd blijven we achter want we hebben nu geen idee door wie en wanneer we opgehaald worden. We hebben geen telefoonnummer of naam.
Na enige tijd wachten komt er een taxi mensen afleveren en geeft ons aan dat wij moeten instappen. Oké, dit gaat sneller dan gedacht en geeft weer een beetje vertrouwen. Bij het resort krijg ik die oplichter weer aan de telefoon en die verteld doodleuk dat ik mag kiezen uit 2 resorts! Alsof ik daar blij mee moet zijn, nee sukkel je moet je afspraken nakomen. In het resort willen ze weten wie onze gids is? Geen idee want die is er niet. Ik terug naar de taxichauffeur want die heeft het telefoonnummer van de oplichter. Hij belt hem en geeft de Hoorn aan de receptioniste, wij kunnen inchecken. Terwijl Floor de bagage bij de taxichauffeur ophaalt en het telefoonnummer van de oplichter nog even noteert (kan wel eens nodig zijn) krijg is vouchers voor het een en ander. Vouchers voor lunch en diner ontbreken echter, nog even navragen bij de receptie. Nee, dat zit niet bij de prijs inbegrepen, de foto komt hier weer goed van pas en wij laten haar lezen wat er inclusief is. Wij hebben het nummer van de oplichter en zij belt. Ik zal de details besparen maar het was wederom geen vriendelijk telefoongesprek tussen hem en mij maar volpension kwam ineens uit de hoge hoed. Het is ondertussen al in de middag en eindelijk kunnen we relaxen, pffff wat een onnodige negatieve energie. We hebben niet het volledige programma van vandaag gekregen maar rust is ons ook wel even wat waard. We liggen lekker even op het strand en 's-avonds voor onze bungalow lezen en schrijven, heerlijk!!!

1. Pa & Ma:
    21 november 2014
    Dit is minder volgende keer beter.
    groetjes Pa & Ma
  2. Camilla Bruijn:
    21 november 2014
    Zo je irritatie factor heb je voor deze vakantie gehad. Nu wordt het vast alleen nog maar genieten. Veel plezier.