Dag 3, cultuur en shoppen

21 april 2013 - Praag, Tsjechië

Vandaag gaan we moeders eens in het nieuw steken wat op zich een uitdaging is maar eerst een rondje cultuur.

Vanmorgen uitgestippeld hoe we bij het Strahovsky klooster en bibliotheek kunnen komen, combi van metro en tram brengt ons tot bijna voor de deur. Leuk detail is dat we dat gisteren ook hadden gekund maar toen heb ik mijn arme moedertje de heuvel op laten zwoegen, blijven de botjes en spieren lekker soepel van anders roest ze vast.

De bibliotheek doet Harry Potter-achtig aan, grote zalen, hoge muren en prachtige plafond schilderingen. Er liep een klein vrouwtje rond die streng toezicht hield of er niet illegaal gefotografeerd werd, wat leek dat mensje op hitler zeg, niet in gedrag maar in uiterlijk, hetzelfde snorretje. Kom het niet laten om even snel een foto van harte schieten, de foto is niet scherp maar het doosje haar op de bovenlip is niet te missen.
Na de bibliotheek moesten we even wachten tot we denappel van het klooster in konden want de zondagsmis was nog aan de gang, een bakkie koffie dan maar in het zonnetje. In de kapel waren we snel klaar, je mocht niet verder dan het hek en fotograferen mocht ook niet. Foei, ik heb er een.

Na het klooster op naar winkelcentrum Andel om moeders eens in het nieuw te steken. Een behoorlijke uitdaging maar we zijn geslaagd en ze kan vanavond keurig gekleed naar de opera.

Terug in het hotel een biertje en dan optutten voor de opera in het Nationaal theater. De dames gaan een avondje genieten.

De opera was mooi om naar te luisteren in een prachtig theater. Aansluitend nog een klein hapje gegeten en gedronken. Nu koffie en dan bedtijd!