Praag dag 4, ja daar is eindelijk de zon.

22 april 2013 - Praag, Tsjechië

Ja, eindelijk daar is tie, de zon!! Wordt het vandaag een dag zonder jas? Lijkt me heerlijk.

Vanmorgen na het ontbijt buiten de temperatuur gecheckt maar het voelde nog te fris om zonder jas te vertrekken. Onze eerste stop van vandaag en tevens laatste culturele event was de joodse wijk. We hebben de Maisel, Pinkas, the Klausen en Spanish synagoge bezocht. De Pinkas synagoge is een groot memorial voor de Boheemse en Moravische joden die zijn omgekomen, hier staan 80.000 namen met geboortedatum en geboortestad op de muren geschreven. Op de tweede verdieping van deze synagoge is een tentoonstelling te zien van tekeningen gemaakt door kinderen die in het concentratiekamp Theresienstadt hebben gezeten. Het grootste gedeelte van deze kinderen, ca. 7750, is gedeporteerd naar Auschwitz en aldaar omgebracht. Deze tekeningen laten een enorme indruk achter, het is de wereld gezien door hun ogen, dit is soms de werkelijke wereld en soms een fantasie wereld. De tekeningen waren gemaakt door kinderen die over het algemeen niet ouder waren dan 11 jaar.
Vanuit de Pinkas synagoge ging de route over de oude Joodse begraafplaats. Het oudste graf dateert van 1439 en tot 1787 zijn er joden begraven. De begraafplaats bevat ca. 12.000 grafstenen maar er liggen veel meer mensen begraven, schatting 100.000
The Klausen synagoge heeft een tentoonstelling over joodse gewoontes en tradities. De Maisel synagoge heeft een tentoonstelling over de geschiedenis van Boheemse en Moravische joden.
De Spaanse synagoge wordt gezien als een van de mooiste in Europa, deze is gebouwd in een Moorse stijl.

Na dit indrukwekkende geheel hebben wij onze weg vervolgd over Siroka, een van de dure winkelstraten met Gucci, Louis Vuitton, Rolex, etc. Door naar de 'Koningsweg', deze loopt over Celetne richting de Kruidtoren.
Vervolgens de tram  naar het 'Dansende Huis' een stukje moderne architectuur waarin een dansend paar wordt gezien, nou ik heb best fantasie maar ik heb er niets mee.
Lunchtime, dit doen we aan het water op een boot. We genieten van een glas wijn en een Italiaanse maaltijd.
De tram weer 2 haltes gepakt en nog even flaneren over de Karelsbrug genietend van het zonnetje om vervolgens weer op een terras neer te strijken.
Moeders begint nu toch wel vermoeid te raken dus op naar het hotel om te rusten voordat we geen eten. Onze laatste volle dag in Praag zit er bijna op.
Vanavond na het eten misschien nog een blik op de beroemde Karelsbrug.
Morgen relaxt op staan, ontbijten, koffie bij Starbucks (wil moeders graag) en dan richting vliegveld.